علت منافذ باز پوست چیست؟

علت منافذ باز پوست چیست؟ ( به همراه راهکارهای پیشنهادی)

مشکلات پوستی یکی از مشکلات رایج در میان اغلب خانم ها است، به طوری که برخی از آنها سعی می کنند با استفاده از چند لایه آرایش لک ها و جوش ها را  بپوشانند. اما باید توجه داشت که منافذ باز پوست حتی بعد از آرایش نیز قابل مشاهده خواهند بود. پس لازم است به دنبال یک راهکار اصولی برای از بین بردن آنها باشید. به همین خاطر در این مقاله می خواهیم بدانیم که علت منافذ باز پوست چیست؟ سپس به بررسی راهکارهای پیشنهادی همچون استفاده از کرم ضد جوش درمالاین برای مقابله با آن می پردازیم.

مشکلات ناشی از منافذ باز پوست

وجود منافذ برای پوست ضروری است، زیرا به هیدراتاسیون و تنظیم دمای پوست و همینطور از بین بردن سبوم آن کمک می کند، اما در صورتی که این منافذ از حد معمول بزرگتر شوند، می توانند علاوه بر ایجاد یک ظاهر پیر و کسل کننده، عوارض پوستی دیگری را نیز برای شخص به دنبال داشته باشند. منافذ باز پوست روی صورت افرادی که دارای پوست چربی هستند، بیشتر دیده می شود. این منافذ با اجتماع گرد و غبار به سرعت مسدود شده و در نهایت مشکلات پوستی دیگر نظیر آکنه، لک، جوش های سرسیاه و … ایجاد می کنند.

علت منافذ باز پوست چیست؟

 

علت منافذ باز پوست چیست؟

چندین عامل در بزرگتر شدن منافذ پوست نقش دارند، در حالی که تعدادی از آنها از جمله ژنتیک و افزایش سن، خارج از کنترل شما هستند، برخی از عوامل دیگر، با یک رژیم غذایی مناسب و یا مراجعه به یک متخصص پوست قابل درمان اند. در ادامه به مهمترین عوامل تاثیرگذار در بزرگ شدن منافذ پوستی می پردازیم.

• ژنتیک

به گفته متخصصان پوست، ژن ها بزرگترین عامل تعیین کننده اندازه منافذ پوست هستند. به طوری که اغلب اعضای خانواده ی افرادی که منافذ باز زیادی در چهره آنها مشخص است، دارای منافذ پوستی بزرگ و باز هستند.

• افزایش سن

سن شما یک عامل تعیین کننده دیگر برای اندازه منافذ پوست است. هرچه پیرتر می شوید، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همین امر باعث کشیدگی و ساییدگی پوست شده که در نتیجه آن منافذ روی صورت بزرگتر به نظر می رسند.

علت منافذ باز پوست چیست؟

• آسیب اشعه های مضر آفتاب

سال ها قرار گرفتن در معرض نور آفتاب منجر به بزرگ شدن منافذ پوست شما می شود. اشعه های مضر آفتاب پوست را ضخیم کرده و منافذ پوستی را بزرگتر می کنند. علاوه بر این نور مستقیم آفتاب کلاژن، الاستین و رطوبت پوست شما را کاهش می دهد. این مسئله باعث می شود تا بافت زیر پوست شما منقبض شده و در لبه های منافذ پوست شما کشیده شود که در نهایت باعث گود شدن و بزرگتر شدن منافذ می شود.

• رژیم غذایی نامناسب

برخورداری از یک رژیم غذایی نامناسب نظیر خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی، تولید سبوم بدن را افزایش داده و در نتیجه آن منافذ پوستی بزرگ تر می شوند.

• تغییرات هورمونی

تغییر در هورمون ها گاهی اوقات به افزایش ترشح چربی در بدن می انجامد و در نتیجه آن منافذ باز پوستی ایجاد می شود.

• آرایش زیاد

اگر از لوازم آرایشی بیش از حد استفاده کنید، منافذ پوست شما گرفته خواهد شد و در نتیجه پوست شما به سختی تنفس می کند. علاوه بر این آرایش زیاد، خاک و چربی را جذب پوست کرده و این امر منجر به ایجاد منافذ باز در پوست می گردد.

• برخی از اسکراب های صورت

استفاده مکرر و نادرست  از اسکراب های صورت به مرور زمان خاصیت ارتجاعی پوست را از بین برده و منافذ باز در پوست ایجاد می کند.

• تعریق زیاد

یکی از مشکلاتی که تعریق زیاد برای شما به وجود می آورد بسته شدن و گرفتگی منافذ پوستی است. اگر زیاد عرق می کنید توصیه می شود حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

• سیگار کشیدن

مواد شیمیایی و ناسالم موجود در سیگار منجر به عارضه های پوستی نظیر منافذ باز پوست می گردد.

• عدم رعایت بهداشت

اگر به بهداشت پوست خود دقت نکنید، ممکن است دچار منافذ باز شوید. شستشوی مرتب صورت از اجتماع چربی و آلودگی روی پوست و بزرگ شدن منافذ پوست جلوگیری می کند.

علت منافذ باز پوست چیست؟

راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با منافذ باز پوست

• یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید.

برخی از متخصصان پوست و مو عقیده دارند که تغییر سبک زندگی و همینطور رژیم غذایی در زیبایی پوست و مو بسیار موثر است. دریافت روزانه ی مواد مغذی نظیر اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و سایر ویتامین ها از داخل به کاهش منافذ پوستی بزرگ و سایر مشکلات پوستی دیگر کمک می کند. علاوه بر این باید عادت های بدی که برای سلامتی و زیبایی شما مضر هستند نظیر کشیدن سیگار را کنار بگذارید.

• از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

نور خورشید، کلاژن و بافت الاستین پوست را که به محکم شدن آن کمک می کند، از بین می برد. در واقع هرچه آفتاب بیشتر به پوست شما بتابد، استحکام آن کمتر می شود. هنگامی که استحکام پوست از بین می رود، منافذ آن بزرگتر شده و به چشم می آیند. از این رو پزشکان توصیه می کنند از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید تا از آسیب ناشی از نور آفتاب و پدید آمدن منافذ باز در پوست خود جلوگیری کنید.

• از آرایش سنگین و طولانی مدت دوری کنید.

برخی از ترکیبات رایج در مواد آرایشی، نظیر استیل استات، لانولین، اسید لوریک و میریستیل میریستات می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و به جای پوشاندنشان، آنها را بیشتر نمایان کنند. بنابراین استفاده از کرم های آرایشی سبک و پودری به جای لایه های سنگین آرایشی باعث می شود تا به پوست شما آسیب کمتری رسیده و منافذ پوستی نیز کمتر به نظر برسند.در عین حال بهتر است سعی کنیم برای مصارف روزانه کرم های آرایشی را حذف کرده و از ضد افتاب های بی رنگ استفاده نماییم.

• از ماسک های طبیعی برای کاهش منافذ باز پوست استفاده کنید.

برای از بین بردن منافذ باز پوست می توان از روش های طبیعی و خانگی نظیر ماسک های آلوئه ورا، سرکه سیب، سفیده تخم مرغ، موز، روغن آرگان و … استفاده کرد. استفاده مرتب از این ماسک ها به حفظ رطوبت پوست و محکم شدن منافذ پوستی کمک می کند. اما گاهی اوقات نیز در صورت حساسیت داشتن به ترکیبات ماسک های خانگی پوست شما دچار التهاب شده که همین امر اثر معکوس بر روی منافذ باز پوست دارد. بنابراین همواره توصیه می شود از محصولات تخصصی پوست که برای همین منظور تولید شده اند نظیر کرم ضد جوش درمالاین استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

• از محصولات مناسب برای درمان منافذ باز استفاده کنید. ( مثل کرم ضد جوش درمالاین)

برای درمان منافذ باز پوست خود هرگز از محصولاتی که دارای مواد خشن و ساینده هستند استفاده نکنید، چرا که استفاده از این محصولات فقط اوضاع پوست شما را بدتر می کنند. بنابراین هنگام انتخاب یک محصول مناسب برای درمان منافذ باز پوست خود به ترکیبات محصول توجه کنید. یکی از ترکیبات مهم برای کاهش این منافذ ، رتینول و AHA ها هستند ،بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 در یکی از ژورنال های زیبایی پوست منتشر گردید، زنانی که هر شب به مدت سه ماه از محصولات حاوی رتینول و AHA ها برای پوست خود استفاده می کردند، منافذ باز پوستشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده بود.

البته در حال حاضر علاوه بر رتینول ترکیبات موثر دیگری هم برای محکم شدن پوست نظیر نیاسین آمید (ویتامین B3) و یا بتا هیدروکسی اسید وجود دارد.  یکی از محصولات کاهش دهنده منافذ باز پوست کرم ضد جوش درمالاین است. این کرم علاوه بر این که به پیشگیری از بروز آکنه کمک می کند، به خاطر برخورداری از مواد موثره منحصر بفرد، منافذ باز پوست را نیز جمع کرده و ترشح چربی پوست را تنظیم می نماید. شما عزیزان می توانید همین الان کرم ضد جوش درمالاین را از فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس خریداری نمایید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه