بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها

بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها

همه ما می دانیم قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب چقدر مهم است. اما آیا ضد آفتاب فقط برای محیط های خارج از خانه کاربرد دارد؟ در این مقاله قصد داریم بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها را بررسی کنیم.

  • همه افراد به ضد آفتاب نیاز دارند

یکی از اصلی ترین عوامل بروز چین و چروک پوست و ایجاد کک و مک بر روی آن، اشعه های UVA و UVB آفتاب است. خوشبختانه با محافظت درست و به موقع از پوست نظیر استفاده از کرم های ضد آفتاب و  پوشش های مناسب، می توان این عوارض را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

هر کسی بدون در نظر گرفتن سن، جنس و نژاد ممکن است به آسیب های ناشی از نور آفتاب نظیر سرطان پوست ،لک و پیری دچار شود. بنابراین حتی اگر فکر می کنید به ضد آفتاب احتیاج ندارید، باز هم توصیه می شود از آن استفاده کنید. درست است که افراد دارای پوست و چشم روشن در صورت استفاده نکردن از ضد آفتاب بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند. اما افراد دارای پوست تیره نیز از آسیب های اشعه UV مصون نیستند و باید از ضد آفتاب استفاده کنند.

 

بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها

 

  • استفاده از ضد آفتاب در زمان ورزش و کار در محیط باز ضروری است

استفاده از ضد آفتاب در زمان ورزش و یا کار در فضای باز توصیه می شود. همچنین در صورتی که قصد دارید در استخرهای سر باز و یا هر محل دیگری که در برابر اشعه آفتاب است، شنا کنید، بهتر است حتما از یک ضدآفتاب مناسب برای شنا استفاده نمایید. در صورت شنا در مدت طولانی هم باید به طور مرتب ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

  • استفاده از ضد آفتاب حتی در روزهای ابری لازم است

در روزهای ابری نیز باید از ضد آفتاب استفاده کرد. ممکن است شما در یک روز ابری متوجه آفتاب نشوید، اما پرتوهای خورشید در میان ابرها وجود دارند و به همه جا نفوذ می کنند. به این ترتیب اگر هوا آفتابی هم نباشد باز هم ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. این اتفاق به خصوص در زمستان بیشتر رخ می دهد. خوب است بدانید در روزهای ابری تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به پوست شما نفوذ کند. همچنین برف، ماسه و آب می توانند پرتوهای خورشید را به راحتی منعکس نمایند. بنابراین در صورت قرار گرفتن در هر کدام از این محیط ها باید حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید.

  • محافظت از لب در برابر نور آفتاب ضروری است

بیشتر افراد فراموش می کنند که از لب ها نیز به اندازه دیگر نقاط بدن در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کنند. این در صورتی است که لب ها به محافظت بیشتری نیاز دارند. چرا که رنگدانه های تیره، اشعه بیشتری را می توانند به خود جذب کنند. به همین خاطر استفاده از یک ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر برای لب ها توصیه می شود.

  • لباس ها نیز به صورت SPF عمل می کنند

محافظت از پوست در برابر آفتاب فقط شامل استفاده از کرم های ضد آفتاب نیست. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند در کنار مصرف این نوع از کرم ها حتماً از لباس های محافظ در برابر آفتاب نظیر پیراهن آستین بلند، کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز استفاده کنید.

 

بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها

 

  • نیاز کودکان به ضد آفتاب را جدی بگیرید

خیلی ها به نیاز کودکان برای استفاده از کرم ضد آفتاب توجه نمی کنند. این در حالی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته بیش از 50 درصد از عوارض نور آفتاب که در بزرگسالی باعث مبتلا شدن افراد به سرطان پوست می شود، قبل از 18 تا 20 سالگی بر روی پوست تاثیر گذاشته است. بنابراین پیش از بردن کودک خود به استخر و یا پیست اسکی و یا هر بازی در فضای باز، حتما به پوستش کرم ضدآفتاب بمالید. برای کودکان ضد آفتاب مناسب سنشان در فروشگاه ها عرضه شده است. پس حتما یک ضد آفتاب مناسب برای کودکان را خریداری کنید. بهتر است این ضدآفتاب فاقد چربی و بی رنگ و حاوی ترکیبات هایپوآلرژیک باشد.

  • ضد آفتاب را به میزان کافی استفاده کنید

حتما از ضد آفتاب به میزان کافی بر روی پوست خود استفاده کنید. خیلی از افراد وقتی ضدآفتاب می زنند، مقدار کافی از آن را به پوست نمی مالند و میزان مصرف آنها در حدود  25 تا 50 درصد از مقدار لازم برای محافظت از پوست است. این در صورتی است که ضدآفتاب باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی تمام قسمت های پوست تشکیل دهد تا بتواند نقش خود را برای محافظت از پوست به خوبی ایفا کند.

  • به SPF کرم های ضد آفتاب توجه کنید

SPF کرم های ضد آفتاب، با جذب و منعکس کردن اشعه های خورشید، از آسیب این اشعه ها به پوست شما جلوگیری می کنند. آکادمی پوست و مو آمریکا همواره استفاده از ضد آفتاب های دارای SPF 30  به بالا را توصیه می کند. زیرا از نظر بالینی ثابت شده است که این میزان SPF به اندازه کافی از شاخص های لازم برای کاهش یا به حداقل رساندن عوارض جانبی نور خورشید بهره مند است. البته به خاطر داشته باشید کرم های ضد آفتاب با SPF خیلی بالا درست است که از مواد موثره بالاتری برخوردار هستند اما این بدان معنا نیست که تاثیر این کرم ها نیز بیشتر شده است. بنابراین با استفاده از آنها نمی توانید مدت زمان طولانی تری در آفتاب بمانید. چرا که همچنان آسیب اشعه های مضر آفتاب پوست شما را تهدید می کند و همچنین ضد آفتاب ها با SPF های بالا بدلیل دارا بودن مواد موثره بیشتر، احتمال ایجاد آلودگی های زیر پوستی را دارند.

بهترین زمان برای استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیر آن ها

  • برخی نکات دیگر در خصوص استفاده از ضد آفتاب ها

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید عامل شماره یک پیری زودرس و همچنین سرطان پوست است. از آنجا که اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند از طریق شیشه به داخل خانه نیز نفوذ کند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب بدون توجه به موقعیت مکانی چه داخل و چه خارج از خانه توصیه می شود.

حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب باید از ضد آفتاب استفاده کرد تا ترکیبات آن زمان کافی برای جذب شدن به پوست را داشته باشند. اگر به این زمان توجه نکنید ممکن است برای مدتی پوست شما بدون محافظت در معرض آسیب آفتاب قرار بگیرد. همچنین برای اطمینان بیشتر از کارایی ضد آفتاب باید حداقل هر دو ساعت یک بار آن را تجدید نمایید. به خصوص اگر در حال شنا هستید و یا تعریق زیادی دارید. البته ضد آفتاب هایی با ویژگی های خاص تولید شده اند که می توانند بصورت استثنا برای شما محافظت 8 ساعته ایجاد کنند مثل ضد آفتاب های برند کاورمارک.

چنانچه کار ضروری ندارید تا حد امکان در اوج ساعت تابش خورشید، یعنی ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر، به ویژه در تابستان ها بیرون نروید. اما اگر در این ساعات از روز از منزل خارج شدید حتما از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب و همینطور عینک و کلاه نقاب دار استفاده کنید.

در پایان باز هم یادآور می شویم استفاده از ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB ضروری است. بنابراین حتی اگر برای مدت زمان بسیار کوتاهی مثلا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب هستید، باز هم لازم است تا از پوست خود در برابر این اشعه ها محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه