SPF

آشنایی با SPF در کرم‌های ضد آفتاب

با فرا رسیدن فصل گرم سال یکی از محصولات مراقبت پوستی که استفاده از آن افزایش می‌یابد، کرم ضد آفتاب است. مصرف کرم‌های ضد آفتاب به گفته کارشناسان در تمام فصل‌ها بایستی صورت بگیرد اما با شروع فصل گرما، استفاده از آن ضروری‌تر خواهد شد. از جمله چالش‌های دائمی که افراد با آن سر و کار دارند این است که کدام SPF برای مصرف انتخاب کنند. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت اساسا SPF چیست، کدام عدد مناسب‌تر است و عدد SPF نشانگر چیست.

SPF کرم‌های ضد آفتاب

در واقع SPF کوتاه شده عبارت «Sun Protection Factor» است و در لغت به معنای فاکتور محافظت کننده در برابر خورشید است. عدد‌های موجود، نشان دهنده میزان قدرت مقاومت کرم‌های ضد آفتاب در برابر نور خورشید بوده و به عنوان عاملی مقایسه‌ای در محصولات دارای ضد آفتاب در نظر گرفته می‌شوند.

عدد مذکور به هر میزان که از لحاظ کمیتی بزرگ‌تر باشد، فرآورده دارای قدرت بیشتری بوده و میزان محافظت آن از پوست در برابر نور خورشید بیشتر است. برای مثال درجه SPF‌هایی مثل SPF15 و یا SPF20 نشانگر مدت زمان ماندن مصرف کننده در زیر نور آفتاب است، پیش از آن که مبتلا به آفتاب سوختگی شدیدی شود.

اگر بعد از مدتی، مجددا به سراغ کرم ضد آفتاب بروید، میزان محافظت آن افزایش خواهد یافت ولی نمی‌تواند در مدت زمان ایمن موثر باشد. مثلا اگر مقدار SPF یک کرم ضد آفتاب 30 باشد، به معنای محافظت 30 درصدی از پوست شما در برابر نور خورشید نخواهد بود.

برای محاسبه اثر حفاظتی کرم ضد آفتاب بر مبنای SPF، فرمول بسیار ساده‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

SPF

بین مقدار SPF و دفع اشعه‌های مضر خورشید چه رابطه‌ای وجود دارد؟

نور خورشید دارای دو نوع اشعه ماورا بنفش UV است که UVA و UVB نام گرفته‌اند. (Ultra Violet)

اشعه‌های ذکر شده دارای طول موج‌های متفاوتی هستند و آثاری را به روی پوست بر جای می‌گذارند.

  • طول اشعه UVA از UVB بیشتر است و به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند. باعث پیری زودرس و آسیب به سلول های پوستی می گردد.
  • اشعه UVB قدرت بیشتری دارد و در واقع بافت‌های پوست شما را به صورتی بنیادین مورد تخریب قرار می‌دهد که ما حصل آن، پدید آمدن لک و پیری زود رس پوست شما خواهد بود.

نکته: در زیر نور آفتاب، مقدار اشعه UVA بیش از UVB خواهد بود.

فرمول زیر برای محاسبه رابطه بین SPF و اشعه UVB به کار می‌رود:

  • کرم ضد آفتاب دارای SPF 15 دفع کننده اشعه UVB تا مقدار 93 در صد است
  • کرم ضد آفتاب دارای SPF 30 دفع کننده اشعه UVB تا مقدار 97 در صد است
  • کرم ضد آفتاب دارای SPF 50 دفع کننده اشعه UVB تا مقدار 98 در صد است

نکته: یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 تنها 1 درصد عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کرمی با SPF 50 در راستای دفع اشعه UVB در خود جای داده است.

علت عدم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا

مصرف کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر لزوما به معنای محافظت بیشتر پوست در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید نخواهد بود. سازندگان این محصول ، بایستی برای افزایش SPF کرم‌های ضد آفتاب خود، در صد چربی موجود در آن را افزایش دهند تا بتوانند مواد شیمیایی را به مقدار بیشتری در آن گنجایش بدهند. پس این دست از کرم‌ها، بیش از اندازه چرب بوده و عوارض جبران نا‌پذیری را ایجاد خواهند کرد. پیشنهاد ما، خرید کرم ضد آفتاب SPF 30 است که بهترین کرم برای مصارف متداول روزانه خواهد بود.

کرم‌های با SPF 50 و بالا‌تر، برای افرادی مناسب است که از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثل افرادی که دارای بیماری سرطان پوست هستند و یا پوستشان نسبت به نور آفتاب حساسیت نشان می‌دهد، این درصد اندک اضافه نیز، برای محافظت از پوستشان اهمیتی حیاتی دارد.

نکته قابل تامل این جاست که SPF کرم‌های ضد آفتاب در برابر اشعه‌های UVA که سرطان زا هستند، کاربردی ندارند و یا تاثیر آن‌ها به شدت ضعیف است.

SPF

تعداد دفعات استفاده روزانه کرم‌های ضد آفتاب

بازدهی اثر محافظتی کرم‌های ضد آفتاب بر حسب نوع ترکیب آن‌ها متفاوت خواهد بود ولی در حالت ایده آل مدت زمان حفاظت بین 3 تا 4 ساعت خواهد بود که تکرار آن‌ها توصیه می‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب در بازه زمانی 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ضرورت بیشتری می‌یابد. در فصل گرم سال، زمانی که در استخر و یا دریا در حال شنا هستید، سعی کنید از کرم‌ها یا لوسیون‌های بعد از آفتاب یا After Sun در فاصله‌های زمانی که از محصولات ضد آفتاب استفاده می‌کنید، کمک بگیرید تا فشار وارده بر روی پوست در اثر نور آفتاب کم شود و پوست به فرمت اولیه خود بر‌گردد.

موادی که در محصولات After Sun وجود دارد، عطش پوست را بر طرف می‌سازند و مواد ضد اشعه شامل UVA و UVB را بیش از پیش جذب خود خواهند کرد و التهابات پوستی را سریعاً کاهش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه