آلودگی هوا چگونه روی پوست شما اثر می گذارد؟

آلودگی هوا چگونه روی پوست شما اثر می گذارد؟

گاهی اوقات ممکن است با وجود رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و خوردن غذای سالم و یا حتی استفاده از محصولات مراقبت از پوست، باز هم احساس کنید که پوست شما سلامت و درخشش خود را از دست داده است. در این صورت باید گفت آلودگی هوا عامل دیگری است که می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی پوست شما داشته باشد. اما آلودگی هوا چگونه روی پوست شما اثر می گذارد؟ در واقع آلاینده های سمی موجود در هوا در پوست شما جذب شده و به همین خاطر منجر به بروز تعدادی از مشکلات پوستی می شوند. این آلاینده ها ترکیبی از دود و ذرات دیگری است که از اگزوز ماشین، ذوب فلز، سیگار کشیدن و یا گازهای صنعتی ناشی می شود. عواقب آلودگی هوا می تواند منجر به تحریک پوست، پیری زودرس و حتی سرطان گردد. بنابراین، در این مقاله در مورد تاثیر آلودگی هوا روی پوست و چگونگی سالم نگه داشتن پوست صحبت می کنیم.

رابطه آلودگی هوا و پوست

همانطور که گفته شد انواع آلودگی های موجود در هوا بر روی سلامت و ظاهر پوست شما تأثیر می گذارند. ذرات گرد و غبار و آلاینده هایی مانند مونواکسید کربن منجر به پیری پوست می شوند. در واقع پوست با جذب این آلاینده ها، خود را از اکسیژن محروم می کند، که همین امر منجر به ایجاد چین و چروک، عدم کشش و در نتیجه پیری پوست می شود. آلودگی های موجود در هوا همچنین ویتامین E را که یک ماده مغذی و حیاتی برای انسان است و پوست را تغذیه می کند، از بین می برد و به همین خاطر پوست شما در معرض با هوای آلوده بیرون خشک می گردد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و دود نیز احتمال اگزما، آکنه و بثورات را افزایش می دهد. همچنین آلودگی هوا، میکروبیوم پوست شما را تحت تأثیر قرار می دهد که می تواند منجر به بروز مشکلات پوستی زیر شود:

تاثیر آلودگی هوا روی پوست

آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی آسیب به پوست است

هنگامی که آلودگی ها با پوست صورت در تماس باشند، می توانند در توانایی پوست برای تنظیم رطوبت اختلال ایجاد کنند و در نتیجه پوست شما را خشک و پر از چین و چروک جلوه دهند. مهمترین و بزرگترین تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست، سرعت بخشیدن به روند پیری است. هنگامی که دود، خاک، گرد و غبار با اشعه ماوراء بنفش خورشید تماس پیدا می کند، ترکیبات جدیدی ایجاد می شوند که بسیاری از آنها رادیکال های آزاد نام دارند. یکی از مضرترین رادیکال های آزاد، گاز دی اکسید نیتروژن (NO2) است. این مولکول ها برای پوست و بدن بسیار مضر هستند. رادیکال های آزاد به سلول ها حمله می کنند و به DNA آسیب می رسانند. علاوه بر این رادیکال های آزاد در توانایی پوست برای تولید کلاژن نیز تداخل ایجاد می کنند. متاسفانه با صنعتی شدن شهرها در حال حاضر رادیکال های آزاد در همه جا و در هوایی که تنفس می کنیم و یا غذاهایی که می خوریم وجود دارند.

چگونه از پوست خود در برابر این آسیب ها محافظت کنیم؟

به یاد داشته باشید که پوست شما آینه سلامتی شماست، بنابراین برای حفظ سلامتی آن در برابر آلودگی هوا، علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، باید اقدامات دیگری را نیز انجام دهید. تقریباً در تمام زمانی که خارج از خانه هستید پوست شما به محافظت نیاز دارد. شما قبلا هم برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب و یا هوای سرد و خشک حتما از کرم های ضدآفتاب و یا مرطوب کننده استفاده کرده اید، اما آیا می دانید پوست شما برای محفوظ ماندن در برابر آلودگی هوا به چه چیزی احتیاج دارد؟ در حال حاضر مارک های مراقبت از پوست زیادی از این فرصت برای ایجاد محصولات جدید استفاده کرده اند و ادعا می کنند می توانند از پوست شما در برابر آلودگی هوا محافظت کنند. اما برای محافظت پوست خود دقیقاً به چه چیزهایی نیاز داریم؟

با مصرف آنتی اکسیدان ها به جنگ آلودگی هوا بروید

اغلب ما ناگزیر هستیم که هر روز با آلودگی هوا رو به رو شویم. با این حال برای محافظت از پوست در برابر اثرات آلودگی می توان از ترکیبات موثری نظیر آنتی اکسیدان ها استفاده کرد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب دیدن پوست در برابر آلودگی هوا کمک می کنند. بنابراین می توانید کرم ها و لوسیون های حاوی آنتی اکسیدان را بر روی پوست خود بمالید و یا در رژیم غذایی خود از خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید تا از آسیب آلودگی هوا بر روی پوست خود بکاهید. این یکی از راهکارهایی است که می توان هر روز و هر شب به وسیله آن با اثرات آلودگی هوا بر روی پوست مبارزه کرد. گفتنی است هیچ آنتی اکسیدان خاصی برای مبارزه با اثرات آلودگی وجود ندارد. در عوض همه آنتی اکسیدان ها برای محافظت از پوست شما شگفت انگیز و قدرتمند هستند و هرچه تعداد بیشتری از آنها را استفاده کنید نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد. برخی از کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و یا آنتی باکتریال هستند که علاوه بر نور آفتاب، در برابر آلودگی هوا نیز از پوست شما محافظت می کنند. این محصولات در پخش بهداشتی کیمیا نفیس موجود هستند. برخی از آنها عبارتند از:

تاثیر آلودگی هوا روی پوست

هیدراته ماندن پوست

هیدراته ماندن راه دیگری برای کمک به پوست در مقابله با آلودگی هوا است. هیدراتاسیون سموم را از پوست شما خارج کرده و پوست را سالم و مقاوم نگه می دارد. همچنین حتماً دو بار در روز (صبح و شب) پوست صورت خود را به طور کامل بشویید. با انجام این کار لایه ای که از آلودگی هوا بر روی پوست شما تشکیل شده است از بین می رود. البته استفاده از شوینده مناسب برای پوست نیز بسیار اهمیت دارد. برای شستشوی عمیق پوستتان می توانید از محصولاتی نظیر تونرها و ژل های شستشو استفاده کنید. این محصولات علاوه بر قدرت بالا پاک کنندگی به هیدراته ماندن پوست شما نیز کمک می کنند و بعد از خوب پاک کردن صورت حتما از یک آبرسان متناسب با نوع پوست خود استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه