ویتامین های مفید پوست

ویتامین های مفید پوست کدامند؟

 ویتامین ها چه تاثیری در ترمیم آسیب های پوستی دارند؟ مصرف کدام ویتامین ها برای سلامت پوست مفید است؟ کدام ویتامین در کدام ماده غذایی وجود دارد؟

ویتامین های مفید پوست

سبزیجات و میوه ها بهترین منبع برای تامین ویتامین های بدن

 

پوست که خارجی ترین عضو بدن انسان است، از لایه های مختلفی تشکیل شده و هر لایه از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی متشکل است. همه ما می دانیم که برای سلامت پوست و حفظ شادابی پوست ،باید از ویتامین های مختلف کمک بگیریم. اما اینکه کدام ویتامین چه نقشی در سلامت پوست ایفا می کند را در این نوشته با هم می خوانیم.

بدون شک، عوامل زیادی روی سلامت پوست تاثیرگذارند و ممکن است زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهند. عواملی مانند آلودگی های محیطی، نور آفتاب، عدم مراقبت صحیح، تغذیه نامناسب و … می تواند فاکتورهای جدی برای آسیب پوستی باشد.

در اینجا به معرفی هر یک از این ویتامین ها می پردازیم:

ویتامین D:

همه ما وقتی نام ویتامینD  را می شنویم، به یاد نور خورشید و آفتاب گرفتن می افتیم. این باور در ذهن همه ما وجود دارد که ویتامین D مورد نیاز بدن می تواند از نور خورشید تامین شود که درست است. بیشترین مقدار این ویتامین از طریق نور خورشید در بدن ما تامین می شود اما این تنها راه برای کسب این ویتامین نیست.

بسیاری از مواد غذایی ما سرشار از ویتامین D هستند. برای نمونه، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز و بسیاری از مواد غذایی دیگر که در خوراک هر روز ما جا دارند، منبع خوبی برای تامین ویتامین D  مورد نیاز بدن و پوست ما هستند.

حتما از تاثیرات کمبود ویتامین D در بدن و عوارض آن روی پوست اطلاع دارید. این ویتامین، یکی از بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست است و میزان کافی آن در بدن، از ضروریات سلامتی پوست و مو است.

ویتامین D از طریق آفتاب جذب پوست می شود، در کبد و کلیه وارد شده و برای ساخت سلول های جدید به سراسر بدن منتقل می شوند. ویتامینD  نقش جوانسازی پوست را دارد و از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می کند.

شاید به همین  دلیل است که افراد مبتلا به سرطان های پوستی و پسوریازیس، با استفاده از این ویتامین، می توانند بیماری خود را بهبود بخشند و کمی از شدت آن بکاهند.

پس برای بهره مندی از این ویتامین جوان کننده و سازگار با پوست، بهتر از دقایقی از روز را زیر نور آفتاب مستقیم قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. همچنین تغذیه خود را از روغن های مصنوعی پاک کرده و منابع غذایی این ویتامین را برای بدنتان تهیه کنید.

ویتامین های مفید پوست

منابع غذایی سرشار از ویتامین D

 

ویتامین E:

ویتامین E نیز یکی از ویتامین های ضروری بدن است و عوارض دریافت ویتامینD  را در فرد کاهش می دهد. یعنی اگر بدن شما ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت کند ولی ویتامین E لازم را نداشته باشد، پوستتان خشک شده و مانند کویر چروک می خورد. به همین دلیل است که نرمی و لطافت پوست از ویتامینE  تامین می شود.

پس بیشترین استفاده ویتامین E برای نرمی و لطافت پوست است و کسانی که پوست خشک دارند، بیشترین نیاز را به این ویتامین حس می کنند. این ویتامین، به عنوان یک آبرسان قوی می تواند پوست را هیدراته نگه دارد و مانع تخریب آن شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هرچه میزان قرار گرفتن شما در معرض نور آفتاب بیشتر باشد، مجبورید از ویتامین E بیشتری استفاده کنید.

منابع غذایی تامین ویتامین E عموما مغزها، قرص ها و مکمل های ویتامینE  و کرم های ویتامینه حاوی ویتامین E هستند.

 

ویتامین K:

یکی دیگر از ویتامین هایی که حکم سنگ بنا و ستون بافت های پوستی را دارد، ویتامین K است. همانطور که می دانید، پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده است و ویتامین K  نقش حفاظت از لایه های عمیق تر پوستی را ایفا می کند.

برای مثال اگر دچار زخم یا کوفتگی شده اید، ویتامین K  بدن شما باید به میزان لازم باشد تا بتواند بافت پوست سیاه و کبود شده را ترمیم کند. همچنین، بیمارانی که به تازگی جراحی کرده اند، برای جوش خوردن بخیه هایشان باید از مقدار کافی ویتامین k  برخوردار باشند تا زخمشان به بهترین حالت بهبود یابد.

البته همانطور که گفتیم، تاثیر این ویتامین بیشتر روی بافت های عمیق تر پوست دیده می شود اما بدون شک روی نواحی حساس پوست که لایه های نازک تری دارد، مانند پوست زیر چشم و پلک ها نیز تاثیر فراوان دارد. این ویتامین برای درمان سیاهی دور پلک فوق العاده است و خاصیت الاستیک و ارتجاعی بودن پوست را افزایش می دهد.

منابع غذایی ویتامین k  عموما، سبزیجات و صیفی جات سبز رنگ مانند فلفل دلمه ای، لوبیا سبز، خیار، کلم بروکلی و کاهو و اسفناج می باشد.

ویتامین C:

شاید شما هم زمانی که نام ویتامین C به گوشتان می خورد، یاد کرم های محافظت از پوست می افتید. دقیقا همینطور است. ویتامینC  موجود در طبیعت، خاصیت کلاژن سازی و جوانسازی پوست را هم در لایه خارجی پوست و هم در لایه داخلی آن به عهده دارد.

این ویتامین نیز می تواند پوست را در قبال نور آفتاب محافظت کرده و لطافت آن را حفظ کند. همچنین، از ایجاد سلول های مرده روی پوست جلوگیری کرده و مدام آن را تازه می کند.

پس ویتامین C می تواند بهترین منبع برای حفظ نرمی و لطافت پوست و بازسازی سلول های آسیب دیده آن در اثر عواملی مانند آفتاب باشد و التهاب پوست را برطرف کند.

منابع این ویتامین بسیار زیاد است و کمتر پیش می آید که کسی فقر ویتامین C داشته باشد. اما مکمل های این ویتامین هم به راحتی یافت می شوند و چه بهتر که به جای دارو، از منابع طبیعی این ویتامین مانند مرکبات، کلم و اسفناج و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده شود.

ویتامین A:

ویتامین A دشمن چین و چروک های صورت شما به شمار می رود. همچنین برای رهایی از لک های پوستی، می توانید از آنتی اکسیدان های این ویتامین استفاده کنید و پوستی بی نقص و بدون قرمزی را برای خود بسازید.

برای تامین این ویتامین نیز منابع مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به هویج و اسفناج و کاهو اشاره کرد.

ویتامین های مفید پوست

منابع غذایی حاوی ویتامین A

 

اما در آخر آنچه که باید توسط فرد رعایت شود، شناخت کمبودهای پوست خود و برطرف کردن آن ها است. پس با اطلاعات کافی برای حفاظت و ترمیم پوست خود اقدام کنید و سلامتی بدن خود را بدون تجویز پزشک به دست مکمل های مختلف نسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه