درمان جوش های سر سیاه

درمان جوش های سر سیاه چیست؟ در این مقاله با شما هستیم تا شما را با یکی از ضایعات پوستی یعنی جوش های سر سیاه آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جوش سرسیاه چیست؟

جوش های سر سیاه برجستگی‌های کوچکی هستند که به دلیل گرفتگی فولیکول‌های مو، روی پوست شما ظاهر می‌شوند. این برجستگی‌ها به دلیل اینکه سطح تیره یا سیاه دارند به جوش های سر سیاه معروفند. جوش های سرسیاه نوعی آکنه خفیف است که معمولاً روی صورت ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در قسمت‌های زیر بدن نیز ظاهر شود:

سینه

گردن

بازوها

شانه‌ها

چه عواملی باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود؟

هر فولیکول حاوی یک مو و غده است که روغن تولید می‌کند. این روغن به نام سبوم به نرم نگه داشتن پوست کمک می‌کند. سلول‌ ها و روغن‌ های مرده پوست در دهانه‌ی فولیکول جمع می‌شوند و یک برآمدگی به نام کومدون ایجاد می‌کنند. ماده ای که در فولیکول مو جمع می شود ماده ای تقریباً شیری رنگ است که تا زمانی که با هوا اکسید نشود به همین رنگ باقی می ماند و به این ضایعه کومدون سر سفید گفته می شود اما با قرار گرفتن در برابر اکسیژن موجود در هوا اکسید می شود و قسمت بالایی این ماده سیاه می شود که در این مرحله به کومدون سرسیاه معروف است.

برخی از عوامل می‌تواند احتمال ابتلا به آکنه و جوش‌های سرسیاه را افزایش دهد، ازجمله:

– بدن سبوم زیادی تولید کند

– تجمع باکتری‌های Propionibacterium acnes بر روی پوست

– تحریک‌کننده فولیکول‌ های مو وقتی سلول‌ های پوستی مرده به‌طور منظم نمی‌ریزند

– تحت اعمال تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید سبوم در سال‌های نوجوانی، در دوران قاعدگی یا در هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌شود

– مصرف برخی داروهای خاص، مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها

– برخی افراد معتقدند آنچه شما می‌خورید یا می‌نوشید می‌تواند بر آکنه تأثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون مانند کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهد، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان متقاعد نشده‌اند که ارتباط قوی وجود دارد.

جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه چگونه درمان می‌شود؟

انواع درمان های جوش های سر سیاه در زیر آمده است:

درمان بدون نسخه (OTC)

بسیاری از دارو های آکنه، در داروخانه‌ ها و فروشگاه‌ های لوازم بهداشتی، فروشگاه های آنلاین و … بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها به شکل کرم، ژل و پد موجود هستند و مستقیماً روی پوست شما قرار می‌گیرند. این داروها حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و … هستند. آن‌ها با کشتن باکتری‌ها، خشک‌کردن روغن اضافی و مجبور کردن پوست به ریختن سلول‌های مرده پوست کار می‌کنند.

داروهای تجویزی

اگر درمان OTC باعث بهبود آکنه شما نمی‌شود، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از دارو های تجویزی قوی‌تر برای درمان جوش‌های سر سیاه استفاده کنید. داروهایی که حاوی ویتامین A هستند از تشکیل سبوم در غده‌ های مو جلوگیری می‌کنند و گردش سریع‌تری از سلول‌ های پوست را ترویج می‌کنند. این داروها مستقیماً بر روی پوست شما اعمال می‌شوند و می‌توانند شامل ترتینوئین، تارازوتن یا آداپالن باشند.

پزشک ممکن است نوع دیگری از داروهای موضعی را که حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها است، تجویز کند. اگر علاوه بر جوش‌های سرسیاه، جوش یا کیست آکنه دارید، این نوع دارو ممکن است بسیار مفید باشد.

حذف دستی

حذف دستی هم از دیگر روش‌های درمان جوش های سر سیاه است. حذف دستی به کمک یک وسیله انجام می گیرد که به کمک آن یک شکاف در محل مورد نظر روی پوست اعمال می‌شود و باعث حذف جوش می‌گردد.

میکرو درما براسیون (لایه برداری مکانیکی پوست)

در حین میکرودرم ابریژن، پزشک یا متخصص مراقبت از پوست از یک وسیله مخصوص که حاوی یک سطح خشن است برای ساییدن لایه‌های بالای پوست شما استفاده می‌کند. ساییدن به پوست گرفتگی‌ هایی که باعث ایجاد جوش‌ های سرسیاه می‌شوند را از بین می‌برد.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری های شیمیایی منافذ را از آلودگی ها پاکسازی کرده و سلول های مرده پوست را که به ایجاد جوش های سرسیاه کمک می کند، از بین می برد. در طی لایه‌ برداری، یک محلول شیمیایی قوی روی پوست اعمال می‌شود. با گذشت زمان، لایه‌های سطحی پوست از بین می‌رود و پوست نرم و صاف‌تری را زیر آن نشان می‌دهد. لایه‌ برداری‌ های قوی توسط متخصصین پوست یا سایر متخصصان مراقبت از پوست انجام می‌شود.

لیزر و نوردرمانی

لیزر و روش‌ های درمانی سبک از پرتو های ریز و درشت نور برای کاهش تولید روغن یا از بین بردن باکتری‌ ها استفاده می شوند. هر دو لیزر و پرتوهای سبک به سطح زیر پوست می‌ رسند تا جوش‌ های سر سیاه و آکنه را بدون آسیب رساندن به لایه‌های سطحی پوست درمان کنند.

جوش های سر سیاه

چگونه می‌توان از جوش‌های سرسیاه جلوگیری کرد؟

با امتحان کردن چند ایده زیر می‌توانید از جوش‌ های سیاه بدون هزینه زیاد جلوگیری کنید:

مرتباً بشویید

صورت خود را هنگام بیدار شدن و قبل از رفتن به رختخواب بشویید تا روغن آن از بین برود. شستن زیاد در روز می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و آکنه شما را بدتر کند. از یک پاک‌ کننده ملایم استفاده کنید که پوست شما را قرمز یا تحریک نمی‌کند. برخی از محصولات پاک‌کننده آکنه دارای ترکیبات ضد باکتریایی هستند که باکتری‌های P.acnes را از بین می‌برد.

از محصولات بدون روغن استفاده کنید

هر محصولی که حاوی روغن باشد می‌تواند به جوش‌ های سر سیاه جدید کمک کند. آرایش، لوسیون و ضد آفتاب بدون روغن را انتخاب کنید تا مشکل شما بدتر نشود.

از یک لایه بردار بسیار ملایم خانگی کمک بگیرید تا بتوانند لایه های مرده پوست شما را برداشته و در سالم ماندن پوست به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه