حساسیت و التهاب در پوست سر

حساسیت و التهاب در پوست سر می تواند نشان دهنده واکنش آلرژیک به یک شامپو یا دیگر محصولات مو باشد و یا حتی با پسوریازیس یا عفونت های باکتریایی در ارتباط باشد. علائم التهاب پوست سر شامل قرمزی ، خشکی پوست سر ، خارش ، سوزش و گاهی اوقات نیز سوزش همراه با درد است. البته در موارد شدیدتر ، ممکن است شما برجستگی های دردناکی را در پوست سر خود مشاهده کنید. در چنین شرایطی یکی از گزینه های درمانی تعویض شامپوی فعلی با یک شامپو ملایم و سازگار با پوست سر نظیر شامپو خنک کننده روزانه سپیژن است. البته در شرایط حاد بهتر است ابتدا با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید و احتمال دارد دکتر برای شما قرص های آنتی بیوتیک نیز تجویز نماید. در ادامه در خصوص حساسیت و التهاب در پوست سر بیشتر توضیح می دهیم.

دلایل حساسیت و التهاب در پوست سر چیست؟

به طور کلی التهاب پوست سر را می توان ناشی از  عفونت یا تحریک پوست سر و یا واکنش به مواد حساسیت زا در پوست سر دانست. البته به طور معمول ، پوست سر ملتهب با علائم و نشانه های دیگری همچون خشکی پوست ، پوسته پوسته شدن ، بثورات و خارش نیز همراه است. در ادامه به برخی از دلایل رایج که ممکن است موجب حساسیت و التهاب در پوست سر شوند اشاره می کنیم.

واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک به محصولات مو می تواند پوست سر و فولیکول های مو را تحریک کرده و منجر به خارش و التهاب در این ناحیه شود. در بیشتر موارد ، این واکنش ها خفیف هستند و هرگونه تحریک یا التهاب پوست سر موقتی است. با این حال ، اگر تحریک ادامه پیدا کند ، می تواند به فولیکول های مو آسیب رسانده و حتی باعث ریزش مو شود. افراد می توانند به هر محصولی که روی موهای خود استفاده می کنند نظیر شامپو، نرم کننده، رنگ مو، ژل مو و … این نوع واکنش آلرژیک را داشته باشند.

برای جلوگیری از این واکنش پوستی توصیه می کنیم حتما استفاده از محصول موی حساسیت زا را متوقف کنید و در صورت لزوم به سراغ مارک های دیگری بروید. همواره استفاده از محصولات موی ملایم به جای محصولات حاوی مواد شیمیایی خشن توصیه می شود.

پسوریازیس پوست سر

حتما تاکنون نام پسوریازیس را شنیده اید. این بیماری از یک واکنش ایمنی غیرطبیعی در بدن رخ می دهد که سلول های پوستی جدید را در طی چند روز و نه هفته تولید می کند. تسریع در گردش و تولید سلول های پوستی باعث التهاب و خارش پوست ، لکه های قرمز ، پوسته پوسته شدن ، خشکی و در موارد شدیدتر نیز بروز تاول های چرکی می شود. پسوریازیس می تواند هر ناحیه ای از پوست شما را درگیر کند ، اما بیشتر اوقات پوست سر ، زانوها ، آرنج ها و کمر را تحت تأثیر قرار می دهد. آمارها نشان می دهد در سراسر جهان حداقل نیمی از افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند ، آن را در پوست سر خود دارند. هنگامی که پسوریازیس پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد ، می تواند باعث پوسته پوسته شدن خفیف تا شدید آن شود.

دلایل التهاب پوست سر

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نیز نوعی اختلال پوستی مزمن است که تمایل دارد مناطقی را که غدد چربی در آنها بیشتر دیده می شود تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر در پوست سر ، پشت گوش ها ، مجاری گوش و ابروها رخ می دهد. متخصصان معتقدند که درماتیت سبورئیک از تولید بیش از حد چربی پوست ظاهر می شود . به گفته آکادمی پوست آمریکا این بیماری حدود 3 تا 5 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

درماتیت سبورئیک معمولاً به تدریج شروع می شود و باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. سپس با پیشرفت بیماری ، ممکن است شاهد قرمزی ، بثورات پوستی ، پوسته پوسته شدن مایل به زرد و خارش شوید. در حال حاضر هیچ درمانی برای درماتیت سبورئیک وجود ندارد ، اما استفاده از یک شامپوی روزانه خوب مثل شامپو خنک کننده روزانه سپیژن ، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک و تغییر سبک زندگی می توانند به کنترل علائم آن کمک کنند.

فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو)

فولیکولیت زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های موی شما به  باکتری ها ، ویروس ها و یا قارچ ها آلوده شوند. علل شایع فولیکولیت شامل آسیب های پوستی ، اصطحکاک ناشی از اصلاح ، شرایط التهابی پوست ، تعریق بیش از حد و هر چیزی است که به فولیکول مو آسیب می رساند. این بیماری اغلب در پوست سر ، صورت و ران ها رخ می دهد ، اما به طور کلی می تواند در هر قسمت از بدن که مو رشد می کند ، ایجاد شود.

از مهم ترین عوارض فولیکولیت می توان به ایجاد زخم ، سلولیت و تخریب فولیکول های مو شود که این عوارض در سر حتی ممکن است منجر به ریزش دائمی مو گردد. رعایت کامل بهداشت و شستشوی مناسب موها و پوست سر ، استفاده از داروهای ضدقارچ تجویز شده توسط پزشک و رسیدن هوای کافی به پوست سر ، در درمان اینگونه التهاب پوستی موثر است.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که باعث ریزش تکه های کوچک مو شده و همچنین می تواند باعث خارش پوست سر شود. اگرچه دانشمندان از علت دقیق آلوپسی آره آتا مطمئن نیستند ، اما آنها معتقدند که این بیماری زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شخص به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. این بیماری بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی و یا افراد دارای سابقه خانوادگی در این زمینه دارند ،شایع است. استرس و اعصاب هم می تواند در بروز این بیماری نقش مهمی داشته باشد .

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی اگزما است که باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش در پوست می شود. اگرچه علت مستقیم ریزش مو نیست ، اما می تواند موجب خاراندن بیش از حد سر شده که در نتیجه آن باعث ریزش موی موقت می شود. افراد می توانند درماتیت آتوپیک را با استفاده از کرم و پماد مخصوص درمان کنند. مراجعه به متخصص پوست و مو نیز توصیه می شود.

پوست سر ملتهب و درمان آن

کاشت مو

التهاب و خارش پوست سر بعد از عمل کاشت مو کاملا طبیعی است و پس از طی شدن دوره نقاهت بهبود می یابد. برای جلوگیری از التهاب پوست سر بعد از کاشت مو توصیه می شود از دستورالعمل و داروهای تجویز شده توسط پزشک خود پیروی کنید و در کنار آن حتما از محلول ها ، شامپوها و ژل های مخصوص بعد از کاشت  مانند ژل بعد از کاشت سندو که به کاهش التهاب و خارش پوست سر کمک می کنند استفاده نمایید.

شوره سر

شوره سر باعث  خارش پوست سر می شود. فرد اغلب متوجه پوسته پوسته شدن پوست سر در طول روز و یا پس از خارش می شود. شوره سر در صورت عدم کنترل حتی می تواند باعث ریزش مو شود. بهترین گزینه های درمانی بر کنترل شوره سر استفاده از شامپوها و دیگر محصولات ضد شوره بدون نسخه است.

چگونه حساسیت و التهاب در پوست سر را کنترل کنیم؟

در صورتی که پوست شما به برخی از مواد شیمیایی موجود در انواع محصولاتی که برای موهای خود استفاده می کنید حساسیت داشته باشد، منجر به تحریک پوست سر و در نتیجه ملتهب شدن آن می شود. سولفات یکی از ماده های شیمیایی است که به خصوص در شامپوهای مخصوص موهای چرب زیاد دیده می شود. این ماده سر شما را به طور کامل از چربی و روغن پاک می کند. اما نتیجه ی استفاده از آن خشکی پوست سر است که با گذشت زمان باعث تحریک و التهاب در پوست سر می شود. اگر می خواهید جلوی این آسیب به موهای خود را بگیرید باید به سراغ شامپوهای بدون سولفات بروید.

شامپو خنک کننده روزانه سپیژن یک شامپوی ملایم ، بدون سولفات و همینطور ضد التهاب پوست است که حتی به تسکین التهاب و خارش پوست سر شما نیز کمک می کنید. شامپو خنک کننده روزانه سپیژن در سایت کیمیانفیس موجود بوده و آماده ثبت سفارش شما مشتری عزیز است.

برگرفته از : https://www.medicalnewstoday.com/articles/325027

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه