علل ایجاد شوره و راه درمان

علل ایجاد شوره و راه درمان آن

شوره سر ، پوسته های خشک و سفید رنگی است که از پوست سر ریخته شده و بر روی موها ، برس مو ، یقه لباس و شانه های فرد دیده می شود. این عارضه معمولا بدون درد است و خطری هم برای سلامتی شما ندارد. با این حال ، ظاهر آن می تواند برای فردی که به آن مبتلا است ناخوشایند باشد. به همین خاطر در اینجا به بررسی علل ایجاد شوره و راه درمان آن می پردازیم و ضمن آن یک شامپوی ضد شوره فوق العاده به نام شامپو ضد شوره VIPIROX درمالیست را به شما عزیزان معرفی می کنیم. با کیمیانفیس همراه باشید.

بررسی علل ایجاد شوره و راه درمان آن

شوره سر در واقع زمانی رخ می دهد که سرعت طبیعی ریختن سلول های قدیمی پوست سر و جایگزینی آنها با سلول های جدید خیلی سریع شود. عوامل مختلفی در ایجاد و تشدید شوره سر تاثیرگذار است. این عوامل شامل اختلال هورمون ها و یا عفونت های قارچی پوست سر می شود. اما حتی آب و هوای محل زندگی شما نیز می تواند روی شوره سر تأثیر بگذارد ، مثلا در فصل زمستان شوره سر در میان افراد بیشتر مشاهده می شود.

خوشبختانه در بیشتر اوقات شوره سر را می توان با درمان های بدون نسخه از جمله استفاده از شامپوهای ضد شوره نظیر شامپو ضد شوره VIPIROX درمالیست کنترل کرد. با این حال ، در صورت ادامه دار شدن مشکل ، پزشک می تواند داروی قوی تری را برای شما تجویز نماید.

همچنین افرادی که از شوره سر رنج می برند باید از مصرف شامپوهای قلیایی که باعث تشدید یا بدتر شدن وضعیت شوره سر می شود و  نرم کننده های مو  و همینطور ژل ها یا اسپری های حالت دهنده مو که موجب چرب شدن مو یا پوست سر می شوند ، خودداری کنند.

علائم شوره سر چیست؟

تنها علامت واقعی شوره ، پوسته های سفید ناشی از سلول های مرده پوستی است که از پوست سر ریخته می شود و به خصوص در یقه ، شانه ها و همچنین برس موی فرد قابل مشاهده است. شوره سر معمولاً خارش یا التهاب ایجاد نمی کند و مسری نیست. اما اگر پوست سر به شدت ملتهب است ، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. چرا که ممکن است یک بیماری پزشکی دیگری باشد و در نتیجه نیاز به درمان متفاوتی نسبت به درمان شوره سر دارد.

علل ایجاد شوره و راه درمان

علل شوره سر چیست؟

همانطور که اشاره شد شوره سر وقتی اتفاق می افتد که گردش طبیعی سلول های پوست سر (از بین رفتن و جایگزینی) خیلی سریع شود. به این معنی که سلول ها به طور غیر طبیعی به سرعت به سطح پوست سر می رسند. در نتیجه ، سلول های مرده به صورت توده ای روی پوست سر بیمار جمع می شوند و به شکل پوسته های سفید می ریزند.

در بسیاری از موارد شوره سر به دلیل خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست و یا عدم شستشوی مرتب موی سر با یک شامپوی مناسب است.

یکی دیگر از دلایل عمده ایجاد شوره سر ، عفونت مخمری به نام مالاسزیا در پوست سر است. مالاسزیا نوعی قارچ است که همه ما بر روی بدن و پوست سر خود داریم و به طور معمول هیچ ضرری برای ما ندارد. اما گاهی اوقات این مخمرها سریع تر از حد معمول تکثیر می شوند و پوست سر را تحریک می کنند که منجر به ایجاد شوره می شود. علاوه بر این ، برخی بیماری های پوستی ، مانند پسوریازیس یا اگزما ، می توانند در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند یا می توانند با شوره سر اشتباه گرفته شوند.

درماتیت سبورئیک ، که با پوست سر چرب و تحریک شده و همچنین پوسته پوسته شدن مشخص می شود ، نیز ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود. همچنین گاهی اوقات ، درماتیت سبورئیک نوع شدیدتری از شوره سر محسوب می شود. این وضعیت حتی بر روی ابروها ، پوست اطراف بینی ، خطوط روی گونه ها ، پشت گوش ها ، پیشانی و زیر بغل نیز تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ارتباط هورمونی با شوره سر وجود داشته باشد. تصور می شود که هورمون های جنسی مردانه به نام آندروژن می توانند مسئول پوست چرب سر باشند که ممکن است منجر به ایجاد شوره شود. و در حقیقت ، مردان بیشتر از زنان از شوره سر رنج می برند. همچنین خیلی از افراد بعد از بلوغ دچار شوره سر می شوند. علاوه بر این ، آب و هوا یا زمان سال نیز می تواند روی شوره سر تأثیر بگذارد.

عوامل موثر بر ایجاد و تشدید شوره سر

سن:

شوره سر قبل از بلوغ نادر است و غالبا در دوران نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد که احتمالاً در نتیجه تغییر در فعالیت های هورمونی در آن دوران است.

شامپوهای قلیایی:

استفاده از شامپوی خیلی قلیایی می تواند شوره سر را بدتر کند. افرادی که از شوره سر رنج می برند باید شامپوهایی را انتخاب کنند که دارای PH خنثی یا کمی اسیدی باشد.

اقلیم:

شوره سر بیشتر در زمستان های سرد و خشک دیده می شود و زندگی در آب و هوای سرد می تواند باعث بدتر شدن شوره سر شود.

جنسیت:

مردان بیشتر از زنان دچار شوره می شوند که به خاطر وجود هورمون های مردانه آندروژن در مردان است.

بهداشت:

نشستن موها به اندازه کافی اغلب می تواند منجر به شوره سر یا بدتر شدن آن شود. بهداشت ضعیف به احتمال زیاد باعث ترشح قارچی به نام (مالاسزیا) در پوست سر می شود و رشد بیش از حد آن باعث ایجاد شوره می شود.

موهای چرب:

افرادی که پوست و موی چرب دارند بیشتر از افراد با پوست طبیعی دچار شوره می شوند. هورمون های آندروژن همچنین ممکن است دلیل چربی بیش از حد پوست باشد که منجر به ایجاد شوره می شود. موهای چرب همچنین با عفونت های مخمری (مالاسزیا) در پوست سر مرتبط است که به عنوان عامل ایجاد شوره شناخته می شوند.

علل ایجاد شوره و راه درمان

فشار و استرس:

شوره سر می تواند در اثر استرس ایجاد یا بدتر شود.

تعریق:

شوره سر بیشتر در افرادی دیده می شود که زیاد عرق می کنند زیرا تعریق باعث چرب شدن موها و احتمالا عفونت های قارچی می شود.

درمان های شوره سر چیست؟

شوره سر در اغلب اوقات با استفاده از یک شامپوی موثر و قوی نظیر شامپو ضد شوره VIPIROX درمالیست کنترل می شود. برای مشاهده تاثیر این شامپو باید طبق دستورالعمل آن برای چندین هفته آن را مورد استفاده قرار دهید. برخی از ترکیبات مفید موجود در شامپو ضد شوره VIPIROX درمالیست که به کنترل و درمان شوره سر کمک می کند عبارتند از : پیروکتون اولامین (ضد قارچ، ضد باکتری و التیام دهنده) ، کتاکنازول (موثر در درمان درماتیت سبورئیک و شوره) ، زینک پریتیون (موثر در درمان اگزما و پسوریازیس) کلیمبازول (ضد قارچ موضعی قوی) و …

شما عزیزان هم اکنون می توانید شامپو ضد شوره VIPIROX درمالیست از فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

اگر شوره سر علی رغم استفاده صحیح از دو یا چند شامپوی موثر ضد شوره به مدت چند هفته هنوز وجود دارد ، بهتر است با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. این امر به ویژه در صورت وجود قرمزی ، خارش و یا سایر مشکلات پوستی در جای دیگر بدن بسیار مهم است. در این صورت پزشک پوست سر شما را معاینه می کند و ممکن است یک پماد ، کرم ، شامپو یا لوسیون را برای استفاده در پوست سر تجویز کند.

نکاتی برای جلوگیری از شوره سر

برای جلوگیری از شوره سر در موها و پوست سر طبیعی ، باید:

– از محصولات مو که پوست و موی شما را چرب می کند استفاده نکنید.

– موهایتان را مرتبا بشویید (بسته به میزان چرب بودن کف سرحداقل هفته ای یک تا سه بار)

– بعد از استفاده ی شامپو و دیگر محصولات مو ، برای جلوگیری از تحریک پوست سر ، پوست و موی سر خود را به طور کامل بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه