دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

شوره سر یکی از مشکلات شایع به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی است. شوره سر از سلول های مرده پوست سر ایجاد می شود و اغلب با پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر همراه است که به موها ظاهری ناخوشایند می دهد. اگر شما هم احساس خوبی نسبت به شوره سر ندارید و به دنبال راه حلی برای رفع آن هستید، در ابتدا باید بدانید دلایل ایجاد شوره سر چیست؟ سپس برای درمان آن اقدام نمایید.

  • دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

دلایل زیادی برای ایجاد شوره سر وجود دارد که شامل استفاده از شامپوی نامناسب به موقع شستن موها، شستن بیش از حد موها، شستشوی نادرست موها و موارد دیگر می باشد. همچنین برخی از مشکلات پوستی نظیر درماتیت سبورئیک نیز باعث ایجاد شوره سر می شود. نیمی از افراد بزرگسال که به شوره‌ سر مبتلا هستند در واقع شکل بسیار خفیفی از درماتیت سبورئیک را در کف سر تجربه می کنند. شوره سر همچنین می تواند در اثر هوای خشک و سرد نیز ایجاد شود. در ادامه به برخی دیگر از رایج ترین دلایل ایجاد شوره سر می پردازیم.

  1. استرس

از آنجا که استرس هر گونه بیماری و مشکلات پوستی را تشدید می کند، می تواند یکی از دلایل اصلی بروز شوره سر نیز باشد. در واقع استرس پوست را برای تولید چربی بیشتر تشویق می کند که همین امر منجر به فعالیت مخمرها بر روی پوست سر و ایجاد شوره سر می گردد. از طرف دیگر استرس با مختل کردن فعالیت سیستم ایمنی بدن باعث می شود که مشکلات پوستی افزایش یافته و شوره سر بیشتر گردد.

گاهی اوقات نیز افرادی که دچار استرس می شوند شروع به خارش پوست خود می کنند، با افزایش شدت خارش، پوست سر حساس شده و به تدریج پوسته پوسته می شود. از این رو انجام تکنیک هایی کاهش استرس نظیر تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند در کاهش استرس و به دنبال آن درمان شوره سر موثر باشد.

دلایل ایجاد شوره سر چیست

  1. تحریک و یا چرب شدن بیش از حد پوست سر (درماتیت سبورئیک)

به گفته متخصصان پوست و مو این مورد نیز یکی دیگر از شایع ترین علل شوره سر می‌باشد. درماتیت سبورئیک معمولا با پوست قرمز و چرب پوشیده شده با تکه‌های سفید یا زرد برآمده مشخص می گردد. درماتیت سبورئیک علاوه بر پوست سر ممکن است بر روی سایر نقاط دیگر بدن که دارای غدد چربی هستند نظیر ابروها، دو طرف بینی و پشت گوش ها، استخوان سینه (استرنوم)، ناحیه کشاله ران و حتی زیر بغل تاثیر بگذارد.

مالاسزیا نیز نوعی قارچ مخمر است که روی سر بیشتر بزرگسالان زندگی می‌کند. اما در بعضی افراد، با تحریک پوست سر آنها می‌تواند سبب رشد بیشتر سلول ‌های پوستی و در نهایت ایجاد شوره گردد. در ادامه به چگونگی تحریک این نوع مخمر اشاره خواهیم کرد.

  1. رژیم غذایی نامناسب و یا فاقد ویتامین های مورد نیاز روزانه

از آنجایی که مصرف انواع ویتامین برای رشد بافت های بدن ضروری است، بنابراین اگر به طور مداوم از وعده های غذایی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی استفاده نمایید، بافت موجود در پوست سر شما ضعیف تر و نرم تر می شود و سرانجام می میرد و به شکل پوسته پوسته در می آید. به این ترتیب برای رفع شوره سر و جلوگیری از بروز هر گونه بیماری باید از وعده های غذایی غنی از همه مواد مغذی استفاده کنید.

همچنین اگر مستعد شوره سر هستید از مصرف محصولات لبنی پر چرب مانند پنیر و خامه خودداری کنید، زیرا موجب التهاب و افزایش تولید چربی در پوست سر می شوند که به بروز شوره سر می انجامد. متخصصان برای کاهش شوره سر مصرف مواد غذایی سرشار از روی، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 (ریبوفلاوین) را پیشنهاد می کنند. همچنین مصرف سبزیجات و میوه ها و نوشیدن مایعات به مقدار لازم در روز نیز ضروری است

  1. استفاده از شامپوی نامناسب و آلرژی زا

محصولاتی که ما برای شستشو و مراقبت از موهایمان استفاده می کنیم دارای برخی ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است با پوست سر ما سازگار نبوده و باعث ایجاد شوره شود. بنابراین در هنگام خرید محصولات مراقبت از مو، مهم است که به ترکیبات شیمیایی محصولات نگاه کنید، واکنش پوستی خود را در مورد مواد شیمیایی مختلف بفهمید و مطمئن شوید که از محصولی با چنین ترکیبات شیمیایی استفاده نمی کنید.

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

  1. برخی از هورمون ها

این مورد بیشتر در مردان رایج است. در واقع از آن جا که مردان بیشتر به شوره سر مبتلا می شوند، برخی از محققان بر این باورند که هورمون‌های مردانه ممکن است نقش موثری در این امر داشته باشند. شوره سر در مردان معمولاً در مرحله بلوغ یا بعد از آن شروع می شود.

  1. قرار گرفتن در معرض شرایط بد آب و هوایی

قرار گرفتن در معرض شرایط بد آب و هوا مانند شرایط آب و هوایی سرد و خشک می تواند دلیل دیگری برای شوره سر باشد. در این نوع از آب و هوا واکنش قارچ مخمر روی پوست سر تسریع شده و همین امر باعث می شود تا بسیاری از افراد در فصل زمستان به شوره سر مبتلا شوند.

  1. عدم شستشوی صحیح و به موقع موهای چرب

شکل گیری شوره سر می تواند به خاطر انباشت چربی های پوست و یا عرق روی پوست سر باشد. اگر دارای پوست سر چربی هستید و موهای خود را به طور منظم شستشو نمی دهید، چربی‌ها و سلول‌های پوستی به مرور زمان بر روی کف سر شما تجمع می یابند و موجب شوره سر می شوند. بنابراین شستشوی منظم و خوب سر در کاهش چربی پوست یا سبوم و همینطور کنترل شوره سر و علائم آن موثر است. البته آبکشی کامل سر بعد از شستشو با شامپو نیز بسیار مهم است، چرا که باقی مانده شامپو بر روی پوست سر بستر مناسبی را برای تغذیه مخمر پی‌تی‌روسپوروم اوربیکولار فراهم می سازد.

  1. رسیدگی بیش از حد به موها

گاهی اوقات رسیدگی بیش از حد به موها نیز عامل ایجاد شوره سر می شود. محصولات حالت دهنده مو می توانند باعث انباشته شدن چربی بر روی مو و پوست سر شوند .مصرف پمادهای غلیظ و یا برخی روغن های گیاهی نیز پوست سر را به صورت بالقوه آماده برای تشدید شوره سر می کند. زیرا همانطور که گفته شد قارچ های مخمر از چربی ها تغذیه می کنند و در حضور آنها می توانند به سرعت تکثیر شوند. بنابراین اگر فکر می کنید بعد از استفاده از این نوع محصولات دچار شوره سر شده اید، بهتر است تا حد امکان از مصرف آنها خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه