علت لک شدن پوست

علت لک شدن پوست

موارد زیادی می توانند به عنوان علت لک شدن پوست شما محسوب شوند. به طور کلی لک های پوستی زمانی رخ می دهند که ملانین یا همان رنگدانه های پوستی بر روی یک ناحیه خاص پوست تجمع یابد. اغلب لکه های پوست صورت در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، جای جوش و افزایش سن ایجاد می شوند. لکه های پوستی بر یکنواختی و درخشندگی پوست شما تأثیر می گذارند و حتی ممکن است مقدمه ای برای شروع پیری و ایجاد چین و چروک در پوست باشند.

لک پوست می تواند به معنای مشکلات جدی پوستی نیز باشد. بنابراین اگر به لک های پوست خود مشکوک شدید، حتما باید با یک متخصص پوست مشورت نمایید. در ادامه به علت لک شدن پوست و محصولات تخصصی برای درمان لک های پوستی مثل ضد لک پیلاری الکسیس می پردازیم.

علت لک شدن پوست چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند علت لک شدن پوست شما باشد. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: ژنتیک، بارداری ، نور اشعه ماوراء بنفش، جای جوش و آکنه، بیماری های پوستی، برخی از داروها و افزایش سن.

در خانم ها در سنین 20 تا 50 سالگی ، تغییرات هورمونی ناشی از استرس، قرص های ضد بارداری ، حاملگی و یائسگی می تواند باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست شود. همچنین قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب  به تدریج منجر به بروز لک های تیره پوستی و حتی در طولانی مدت منجر به سرطان پوست می شود. علاوه بر این علت لک شدن پوست در دوران نوجوانی و جوانی می تواند به خاطر باقی ماندن جای جوش ها بر اثر دستکاری جوش ها یا گاهی حتی بدون دستکاری باشد.

علت لک شدن پوست

داروهایی که باعث لکه های تیره پوست می شوند:

این داروها شامل داروهایی هستند که لزوما بدون قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث ظهور لکه های تیره در هر ناحیه از پوست شما می شوند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

استروژن ها:

استروژن ها داروهایی هستند که در درمان عدم تعادل هورمونی در خانم ها بویژه در کنترل علائم یائسگی مورد استفاده قرار می گیرند.

تتراسایکلین ها:

تتراسایکلین آنتی بیوتیکی است که در درمان عفونت های پوستی مانند آکنه یا روزاسه مورد استفاده قرار می گیرد.

فنیتوئین:

اگر از صرع رنج می برید ، پزشكان ممكن است برای غلبه بر تشنج به شما استفاده از فنیتوئین را توصیه كنند. استفاده از این دارو می تواند منجر به ایجاد لکه های تیره روی پوست شما شود.

فنوتیازین ها:

فنوتیازین ها به تنهایی به عنوان دارو محسوب نمی شوند بلکه ترکیبی از آنها با مواد دیگر برای درمان های روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها همچنین در برخی از آنتی هیستامین ها موجود هستند.

سولفونامیدها:

نوعی ماده شیمیایی است که در داروهای ضد میکروبی و عفونت ادراری خاص یافت می شود.

علت های مختلف لک های تیره پوست

درمان لک پوست با محصولات تخصصی ضدلک برندهای اسکین کد، الکسیس و …

اغلب خانم ها نسبت به لک های پوستی حس ناخوشایندی دارند. اولین و ساده ترین کار برای رها شدن از لکه های پوستی پوشاندن آنها با کرم های آرایشی است. اما این کار کمکی به رفع دائمی این لکه ها نمی کند. در عوض استفاده از محصولات تخصصی ضد لک  نظیر سرم روشن کننده و ضدلک پوست اسکین کد یک راه حل عالی برای از بین بردن کامل این لکه های پوستی و روشن و جوان تر شدن پوست شماست. البته در کنار استفاده از این محصولات هرگز استفاده از ضدآفتاب با SPF مناسبرادر هنگام خروج از خانه فراموش نکنید.

اغلب سرم ها و کرم های روشن کننده و ضد لک پوست حاوی ترکیباتی هستند که پوست شما برای سالم ماندن و درخشان بودن به آنها نیاز دارد. فرمولاسیون این محصولات به از بین بردن سریع لکه های پوستی به جا مانده از آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک می کند. در ادامه به برخی از این ترکیبات موثر اشاره خواهیم کرد:

  • ویتامین ها

ویتامین های موجود در این محصولات که از بروز لک بر روی پوست شما جلوگیری می کنند. عبارتند از:

نیاسین آمید (ویتامین B3): که  مانع  از حرکت رنگدانه ها (ملانین) به سمت سلول های سطحی پوست شما می شود.

ویتامین C : که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان موضعی مورد استفاده قرار بگیرد و از آسیب اکسیداتیو رادیکال های آزاد به پوست شما جلوگیری کند.

  • هیدروکینون

هیدروکینون نیز سال هاست که به عنوان یک ترکیب موثر برای درمان لک های پوستی در برخی از محصولات تخصصی ضد لک مثل کرم ضد لک (پیلاری) الکسیس مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان تخصصی لک پوست

  • ترکیبات طبیعی و گیاهی ضد لک

برخی ترکیبات طبیعی و گیاهی نیز وجود دارند که به شدت از تجمع بیش از حد ملانین که عامل ایجاد لک است جلوگیری می کنند. این ترکیبات عبارتند از:

عصاره های گیاهان دارویی کوههای آلپ و شاه بلوط هندی (Escin) در سرم روشن کننده و ضدلک پوست اسکین کد و همینطور کرم روز روشن کننده و ضدلک با SPF15 اسکین کد

  • لایه بردارها

ترکیباتی با خواص لایه برداری (AHA) در برخی از محصولات ضدلک و روشن کننده نظیر کرم ضد لک (پیلاری) الکسیس وجود دارد که می تواند به تقویت اثرات عناصر ضدلک موجود در محصولات مراقبت از پوست کمک کند. ترکیب آربوتین در ضد لک پیلاری هم تاثیر خوبی در درمان لک دارد و جزء ضد لک های گیاهی است. البته شما می توانید برای نتیجه گیری بیشتر زیر نظر پزشک و یا مشاور مجرب پوست به صورت جداگانه از لایه بردارها نیز استفاده نمایید.

منبع: برگرفته از https://www.consumerhealthdigest.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه