اصول لایه برداری پوست

اصول لایه برداری پوست

لایه برداری عموما برای افراد دارای پوست خشک و کدر تجویز می شود و یکی از روش های موثر جهت خلاص شدن از سلول های مرده پوستی است. اگر شما هم قصد دارید برای جوانسازی و روشن تر شدن پوست خود این روش را امتحان کنید، قبل از هر اقدامی باید انواع لایه بردار و اصول لایه برداری پوست را بدانید.

مزایای لایه برداری پوست

پوست انسان به طور دائم در حال بازسازی خودش است و در این بازسازی سلول‌ های پوستی جدید جایگزین سلول ‌های پوستی پیر، مُرده و یا آسیب ‌دیده می شوند. اما گاهی اوقات عواملی نظیر افزایش سن و یا خشکی پوست منجر می شوند که سلول ‌های پوستی مُرده نتوانند به‌ آسانی از پوست جدا شوند. در نتیجه این سلول‌ های زائد بر روی پوست ما جمع شده و به پوست حالت زبری و چسبناکی می دهند. در ادامه همین روند منافذ پوستی مسدود می گردد و موجب بروز آکنه در بزرگسالی می شود.

آشنایی با اصول لایه برداری پوست و استفاده درست از لایه‌بردارهای پوستی در جداسازی این سلول های مرده پوست بسیار موثر است و می تواند به بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست کمک کند.

آشنایی با انواع لایه بردار پوست

لایه ‌بردارهای پوستی شامل لایه ‌بردارهای شیمیایی و لایه ‌بردارهای مکانیکی و لایه بردارهای آنزیمی می باشند. هر کدام از انواع اسکراب و لایه بردارها از جوانب مثبت و منفی گوناگونی برخوردارند. بنابراین این محصولات را باید با توجه به کاربرد و میزان سازگاری آن با مشکلات پوستی خود انتخاب نمایید.

لایه‌بردارهای مکانیکی

  • لایه‌بردارهای مکانیکی

لایه‌بردارهای مکانیکی از عناصر ساینده ملایمی تشکیل شده اند که موجب جدا شدن سلول ‌های پوستی مرده از سطح پوست شما می شود. اسکراب های صورت و کرم های پاک کننده ای که دارای ذرات ریز و زبر نظیر پوست نارگیل یا چوب گردو هستند از نوع لایه بردارهای مکانیکی اند.

کافی است مقداری از این لایه‌بردار را به آرامی روی سطح پوست صورت و بدن خود ماساژ دهید، خواهید دید که سلول های پوستی مرده به خاطر اصطکاک ایجاد شده از روی پوست شما به راحتی جدا می‌شوند. اسکراب (لایه بردار) کانسه و همینطور اسکراب (لایه بردار) الکسیس از جمله لایه بردارهای مکانیکی موجود در فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس هستند. این لایه بردار سلول‌های پوستی و زوائدی که منافذ پوستی شما را مسدود کرده‌اند را از پوست جدا می کند. اما با این وجود استفاده زیاد از این محصولات و یا فشار دادن بیش از حد آن بر روی پوست موجب تحریک پوست و ملتهب شدن آن می شود که در این صورت به پوست شما آسیب می رساند. برای نتیجه گیری بهتر کافی است از لایه بردار مکانیکی هفته ای 1 یا 2 بار  برای پوستهای چرب و نرمال ، و پوستهای خشک 10روز یک بار استفاده کنید و در هر بار استفاده آن با حرکات آرام و منظم بر روی پوست خود ماساژ دهید. همچنین اگر پوست حساسی دارید استفاده از این لایه بردار به هیچ عنوان به شما توصیه نمی شود.

 

  • لایه‌بردارهای شیمیایی

ترکیبات اصلی لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی اسیدهای ملایمی است و هر چیزی که مانع از جدا شدن سلول‌های پوستی مرده از سطح پوست می شود را در خودش حل می‌کند.

به طور کلی چند نوع لایه‌بردار شیمیایی وجود دارد:

  1. انواع حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

آلفا هیدروکسی اسید از مواد غذایی نظیر سیب، انگور و شیر به دست می آید. اگر پوست خشک و یا ضخیمی دارید محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید یک انتخاب مناسب برای لایه برداری پوست شماست. لایسل آلفاسل و لوسیون لایه بردار میکرودرم (۱۵ درصد AHA) از بهترین محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند. شما می توانید این محصولات را از همین فروشگاه خریداری نمایید.

  1. انواع حاوی بتا هیدروکسی اسید (BHA)

بتا هیدروکسی اسید شباهت زیادی به آلفا هیدروکسی اسید دارد اما از لحاظ قابلیت محلول در چربی از کیفیت بهتری برخوردار است. در نتیجه عملکرد بهتری برای لایه برداری پوست های چرب و مستعد به آکنه دارد. اسید سالیسیلیک بهترین نوع بتا هیدروکسی اسید است. بنابراین اگر قصد خرید این محصولات را دارید سعی کنید محصولی را بخرید که در ترکیبات آن عناصری نظیر سالیسیلات، سالیسیلات سدیم، بتا هیدروکسی بوتانوئیک و اسید تروپیک موجود باشد.

3. ترکیبات مشتق شده از ویتامین A مثل ترتینوئین ها که به دلیل قدرت بالا و توانایی حل کردن حتی کراتین پوست در خود بهتر است برای استفاده از این دسته حتمآ با پزشک مشورت شود .

 

  • لایه بردار های آنزیمی          

آنزیم های بعضی از میوه ها مثل پاپایا، آناناس میتوانند از پوست ما به صورت بسیار ملایم و سطحی لایه برداری کرده و این دسته میتوانند حتی برای پوست های حساس نیز استفاده گردند.

لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه بردار مکانیکی بهتر است یا شیمیایی؟

اگر پوست خشکی دارید و یا پوستتان در معرض نور خورشید آسیب دیده است پزشکان لایه بردار شیمیایی را به شما توصیه می کنند. لایه‌بردارهای شیمیایی که در بالا معرفی شد نسبت به لایه بردارهای مکانیکی آسیب کمتری به پوست می رسانند. علاوه براین لایه‌بردارهای شیمیایی موجب شاداب‌سازی پوست شما نیز می شوند. این محصولات با کاهش سطح pH صورت به کاهش چین ‌و چروک‌های کوچک و سطحی نیز کمک می کنند.در عین حال دسته AHA از بین لایه بردار های شیمیایی قدرت آبرسانی برای پوست را نیز دارند . و BHA به دلیل حل کردن چربی در خود برای  پوست های چرب مناسب ترند .

چند نکته در خصوص انتخاب لایه‌بردار مناسب برای پوست

برای اینکه فرمولاسیون مناسب و سازگار با پوست خود را پیدا کنید ممکن است به چند بار آزمون و خطا نیاز داشته باشید. به این ترتیب نباید انتظار داشته باشید اولین محصولی که انتخاب می کنید کاملا با شرایط پوستی شما سازگار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران پوست و مو کیمیا نفیس تماس بگیرید.

هنگام استفاده از لایه بردارها به نکات زیر توجه نمایید.

-از لایه بردارها نباید به صورت روزانه استفاده کنید. چرا که لایه بردارها لایه‌های فوقانی و بیرونی پوست را از بدن جدا می‌کنند، بنابراین پوست شما بعد از لایه برداری برای بازسازی به زمان نیاز دارد.

-برای افراد دارای پوست خشک استفاده محصولات لایه بردار یک یا دو بار در هفته کافی است. افراد دارای پوست چرب نیز می‌توانند دو تا چهار بار نیز در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنند.

– اگر پس از لایه برداری با التهاب و بثورات پوستی مواجه شدید باید استفاده از لایه بردار را متوقف کنید. مرطوب‌سازی پوست بعد از هر بار لایه‌برداری بسیار مهم است و منجر به تسکین التهاب ناشی از آن می شود.

-لایه‌بردارهای شیمیایی که از آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید تولید شده اند، بعد از هر بار استفاده منجر به افزایش حساسیت پوست شما نسبت به نور خورشید تا مدت یک هفته می شوند. بنابراین هنگام استفاده از این محصولات قبل از خروج از منزل حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

-در شرایطی که پزشک لایه برداری پوست را برای شما ممنوع کرده باشد، نباید این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه