عوامل پیری پوست و جلوگیری از آن

عوامل پیری پوست و جلوگیری از آن

اگرچه همه ما می دانیم که پیری اجتناب ناپذیر است، اما با برخی از اقدامات پیشگیرانه و عادت های خوب باز هم می توانیم برای مدت طولانی تری پوست زیبایی داشته باشیم! شناختن عوامل پیری پوست و جلوگیری از آن ها با استفاده از راه های اثبات شده، به سلامت پوست شما کمک می کند. در ابتدا می خواهیم بدانیم چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می شود؟ با فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس همراه باشید.

عوامل پیری پوست و جلوگیری از آن

الاستین و کلاژن برای سلامت و جوانی پوست ما بسیار حیاتی است. با افزایش سن تولید کلاژن پوست شروع به کند شدن می کند. با گذشت زمان، این امر منجر به پدیدار شدن خطوط ریز، چین و چروك ها و گودی در صورت ما می شود.  علاوه بر این پوست با افزایش سن نازک تر می شود و چربی و طوبت خود را از دست می دهد. جاذبه زمین نیز موجب افتادگی پوست ما می شود.

عوامل پیری پوست و جلوگیری از آن

درست است که عوامل ارثی نیز می توانند در پیری زودرس موثر باشند. اما اکثرا پیری پوست ناشی از عوامل محیطی و سبک زندگی افراد است. در ادامه به عواملی که با کاهش و مدیریت آنها می توان تا حدود زیادی از پیری پوست جلوگیری کرد اشاره می کنیم.

  • آسیب آفتاب

آیا می دانستید آسیب آفتاب، مقصر شماره یک پیری زودرس است؟ تشعشع اشعه های خورشید، به ویژه UVA، به عمیق ترین لایه های پوست شما نفوذ کرده و به DNA و الیاف کلاژن آسیب می رساند و در نتیجه منجر به سستی پوست، چین و چروک، اختلال رنگدانه ها، ایجاد ناهمواری در پوست و در بدترین حالت نیز سرطان پوست می شود. استفاده از یک ضد آفتاب با SPF مناسب (حداقل 30) ، برای روزهای  آفتابی بسیار ضروری است. همچنین بهتر است از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر  در صورت امکان در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. زیرا شدیدترین پرتوهای خورشید به این بازه زمانی روز تعلق دارد. پیشنهاد می کنیم یک ضدآفتاب مناسب برای خود تهیه نمایید.

برخی از بهترین ضدآفتاب های موجود در فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس عبارتند از

عوامل پیری پوست؛ آسیب آفتاب

  • رادیکال های آزاد

برای درک بهتر اثرات رادیکال های آزاد به این فکر کنید که چگونه سیب خرد شده به سرعت قهوه ای می شود؟! به این واکنش اکسیداتیو گفته می شود که ناشی از رادیکال های آزاد است.  همین مسئله با گذشت زمان برای پوست ما نیز اتفاق می افتد. وقتی رادیکال های آزاد در بدن خیلی زیاد می شوند، شروع به آسیب رساندن به سلول های تولید کننده هیالورونیک اسید و کلاژنی می کنند که پوست ما را صاف و نرم نگه می دارند. رادیکال های آزاد به دلایل مختلف چه در بدن ما و چه در محیط پیرامون ما وجود دارند. استعمال دخانیات، آلودگی هوا، خورشید و حتی غذاهای بسیار فرآوری شده منبع رادیکال های آزاد هستند و همه آنها می توانند بر روی پوست ما تأثیرات بدی داشته باشند.

بهترین راه مقابله با واکنش اکسیداتیو، مصرف آنتی اکسیدان ها است! آنتی اکسیدان ها مطمئناً برای مبارزه با اکسیداتیو داخلی که بدن ما هر روز با آن مواجه است، کمک می کنند. چای سبز، انگور، پیاز و اسفناج تنها معدودی از خوراکی هایی هستند که حاوی آنتی اکسیدان بسیار بالا هستند. همچنین برای مقابله با پیری در سطح پوست می توانید از محصولات حاوی آنتی اکسیدان ها استفاده نمایید. در زیر لیستی از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان آمده است:

 

  • سیگار کشیدن

واضح است که هم خورشید و هم سیگار باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین پوست شما می شوند، اما متاسفانه سیگار کشیدن به پوست شما آسیب داخلی وارد می کند. در واقع دود سیگار با محدود کردن رگ های خونی و جریان اکسیژن در پوست و همچنین ایجاد رادیکال های آزاد بسیار مضر، به مرور زمان سلامتی و شادابی پوست شما را از بین می برد.

  • کمبود خواب

کمبود خواب منجر به آزاد شدن هورمون استرس و سطح بالای کورتیزول در بدن ما می شود که باعث تجزیه کلاژن پوست ما خواهد شد. در واقع باید گفت کمبود خواب به معنای کمبود فرصت بازسازی و  بهبودی سلول های پوست ماست. به همین خاطر چین و چروک آن بیشتر می شود. جالب است بدانید برخی از هورمون های خوب بدن ما در زمان استراحت ایجاد می شوند. به عبارت دیگر، خواب کافی به زیبایی ما کمک می کند.

عوامل پیری پوست؛ کمبود خواب

 

برخی دیگر از راه های جلوگیری از پیری پوست

  • پیروی از یک روال روزانه مراقبت از پوست

برای نتیجه گیری بهتر باید از یک روال روزانه مراقبت از پوست با استفاده  از محصولات تخصصی بهداشتی و آرایشی استفاده کنید. به طور کلی روال روزانه مراقبت از پوست می تواند شامل مراحل زیر باشد:

  1. استفاده از پاک کننده مناسب نظیر ژل های شستشوی صورت_شیر پاکن و پن ها
  2. استفاده از تونرها و ماسک های صورت
  3. استفاده از سرم های ضد چروک و مرطوب کننده ها
  4. استفاده از کرم دور چشم
  5. استفاده از ضد آفتاب ها
  • نوشیدن میزان کافی آب

آب برای زندگی ضروری است و این شامل پوست شما نیز می شود. پوست های آبرسانی شده به طور کلی بهتر می توانند در برابر مهاجمان محیطی مقاومت کنند.

نوشیدن میزان کافی آب

  • رژیم غذایی سالم

شما باید در کنار یک روال روزانه مراقبت از پوست که قبلا توضیح داده شد، از یک رژیم غذایی سالم و پر از مواد مغذی نیز پیروی کنید. دریافت میزان کافی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در روز برای سلامتی و زیبایی پوست ضروری است.

میوه هایی مانند کلم، اسفناج ، فلفل قرمز و پرتقال و همینطور ادویه هایی نظیر زردچوبه توانایی بالایی برای مبارزه با رادیکال های آزاد پوست شما دارند. سایر غذاهای سالم دیگر مثل ماهی و گردو نیز غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش تولید ترکیبات التهابی بدن کمک کرده و پوست را نرم نگه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه