پوست خشک

چگونه از پوست خشک مراقبت کنیم؟

چگونه پوست خشک را تشخیص دهیم؟ برای مراقبت از پوست خشک چه کارهایی انجام دهیم؟ چه مواد غذایی برای مراقبت از پوست خشک مناسب باشد؟ استفاده از کدام محصولات آرایشی برای مراقبت از پوست خشک توصیه می شود؟ آیا شما هم از خشکی و خارش پوستتان کلافه شده اید؟ در این مقاله سعی می کنیم شما را برای مراقبت از پوست خشک راهنمایی کنیم.

پوست خشک

خشکی پوست یکی از عارضه های پوستی

 

پوست خوب چه نوع پوستی است؟ از نظر متخصصان، پوست خوب پوستی بدون لک و آسیب، دارای نرمی و لطافت و سلامت لازم است. بدون شک همه افراد چه خانم ها و چه آقایان به داشتن چنین پوستی تمایل دارند.

پوست بدن و صورت انسان، ارگانی است که از همه اعضای بدن حفاظت کرده و نقش زیادی روی زیبایی او دارد. حتما شما هم برای حفاظت و ترمیم بافت و شکل زیبای پوستتان از روش های مختلفی استفاده کرده اید. اما شاید بدون شناخت دقیق از نوع پوست نتوانید درمان و مراقبت لازم را از پوست خود به عمل آورید.

برای تشخیص نوع پوست خشک خود، باید به میزان ترشح چربی توسط پوست و اینکه صبح به صبح چه میزان چربی روی صورت وجود دارد، دقت کنید. به نوع پاک کننده خود دقت کنید و ببینید بعد از استفاده از محصول پاک کنندتون چه میزان خشکی روی پوست احساس می کنید. اگر بعد از استفاده از پاک کننده مخصوص پوست خشک، احساس خشکی و کشش دارید، حتماً پوست بسیار خشکی دارید ولی اگر پاک کننده شما برای پوست چرب است، امکان دارد که شما محصول مناسبی را برای پوست خود انتخاب نکرده باشید و پوست شما نرمال و یا کمی خشک باشد.

چرا پوستم خشک می شود؟

پوست خشک تنها یک درمان دارد! رطوبت! وقتی آب کافی به پوست نرسد و به اصطلاح دهیدراته شود، به راحتی خشک می شود و امکان بروز چروک و آسیب پوستی در آن افزایش می یابد. بنابراین، پوست خشک نیازمند حفاظت و مراقبت بیشتری نسبت به دیگر انواع پوست می باشد.

درمان و بهبود مشکلات ناشی از پوست خشک به راحتی امکان پذیر است. کافی است محصولات آب‌رسان و مرطوب کننده ای که برای پوست خشک تهیه شده را استفاده کنید و از تاثیر آن ها شگفت زده شوید. اما چه کنیم که خشکی پوست از ریشه درمان شود؟

پاسخ این سوال در تغذیه افراد نهفته است. وقتی فرد برای مراقبت از پوست خود و کلاژن سازی آن مواد غذایی لازم را تهیه نکند و رطوبت پوست خود را خشک کند، بدون شک شاهد آسیب پوستی خود خواهد بود. رطوبت پوست از کجا حاصل می شود؟ از آنچه نوش جان می کنید. همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به جز ویتامین دی موجود در نور خورشید، از طریق تغذیه وارد بدن می شوند. پس برای داشتن پوستی لطیف و سالم، اولین چیزی که باید از آن مراقبت کنیم، تغذیه سالم است.

پوست خشک

مراقبت از پوست خشک

 

برای داشتن پوستی مرطوب و سالم، باید ببینیم در طول روز از چه ویتامین ها و موادی استفاده می کنیم و کدام یک باید بیشتر مصرف شوند؟

برای مثال کدامیک از ما روزانه مقدار زیادی هویج می خورد؟ تقریبا هیچکدام از ما به سراغ خوردن هویج یا کدوی خام نمی رویم. در صورتی که تمامی ویتامین ها و مواد مغذی پوست در این گیاهان به وفور  نهاده شده و طبیعت آن را به عنوان دارویی شگفت انگیز برای بدن و پوست ما مهیا کرده است.

اما متاسفانه تغذیه های ناسالم و عادات غذایی بد، ما را از مفیدترین و ضروری ترین مواد مورد نیاز بدنمان غافل کرده است.

عامل دیگری که موجب بروز خشکی پوست در افراد می شود، عدم مراقبت صحیح از پوست است. چه کسی نمی داند که آب داغ رطوبت را از بین می برد و پوست را دچار افتادگی و چروک می کند؟ خوب با علم این موضوع، باز هم افرادی را می بینیم که از خشکی پوست می نالند اما باز هم صورت خود را با آب داغ می شویند و با حوله های سفت و خشن هم خشک می کنند.

چطور ممکن است چنین فردی دارای پوستی لطیف و صاف باشد وقتی به پوست خود احترام نمی گذارد و برای آن ارزشی قائل نیست؟

پیشنهاد ما این است که با پوست خود ملایم تر و مهربان تر رفتار کنید و مانند ابریشم از آن مراقبت کنید. بهتر است قدر زیبایی و جوانی پوست را بدانید. زیرا قرار است سال های سال همراه شما باشد و با شما زندگی کند.

بیشتر افرادی که دارای پوست خشک هستند، پوست دور چشمشان شکننده و حساس تر از دیگران به نظر می رسد. این افراد باید با مشورت پزشک از کرم های دور چشم مناسب استفاده کنند تا رطوبت کافی به پوست دور چشمشان برسد و از چروک دور چشمشان جلوگیری شود.

از نور خورشید غافل نشوید که بلای خانمان سوز پوست است. از طرفی هم قرار نگرفتن در زیر نور آفتاب عوارضی مانند کمبود ویتامین دی دارد که خود باعث بروز مشکلات جدی در بدن می شود. پس بهترین راه انتخاب یک کرم ضدآفتاب مناسب و استفاده مداوم از آن است.

متاسفانه بسیاری از ما زمانی اهمیت کرم ضدآفتاب را متوجه می شویم که بسیار دیر شده و لایه های شاخی پوستمان مدت زیادی است که آسیب دیده است. اما هیچ وقت برای استفاده از کرم ضدآفتاب دیر نیست.

پیشنهاد ما برای کسانی که کارشان در معرض نور مستقیم آفتاب است، استفاده از مکمل های ویتامین E است که عوارض نور خورشید را خنثی می کند و لطافت پوست را به فرد باز می گرداند.

پوست خشک

مواد غذایی مناسب برای درمان پوست خشک:

دانستیم که علت خشکی پوست ، عدم وجود آب و رطوبت کافی در بدن است. پس بهترین درمان برای خشکی پوست ، نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز می باشد.

مواد غذایی مصرفی روزانه ما، تنها یک خاصیت ندارند و با مصرف درست و به موقع هر یک از آن ها می توانیم هزار و یک مشکل بدن را برطرف کنیم. کافیست بدانیم چه چیز را چه موقع مصرف کنیم؟ کدامیک را بیشتر و کدامیک را کمتر مصرف کنیم. اما در اینجا سعی می کنیم خوراکی هایی که برای داشتن یک پوست لطیف و عاری از هرگونه لک و خشکی مفید است را ذکر کنیم:

  • بادام زمینی
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • روغن زیتون و نارگیل
  • لوبیا سبز
  • آواکادو
  • خیار
  • سبزیجات
  • کلم
  • انواع ویتامین های A, B, C, D, E, B که هر یک نقشی در جوانسازی و کلاژن سازی پوست دارند.

محصولات آرایشی مناسب برای مراقبت از پوست خشک:

استفاده از پاک کننده های مناسب پوست خشک برای حافظت رطوبت پوست الزامی است.

شیرپاک کن ها مناسب ترین محصول برای پوست های بسیار خشک هستند و ژل ها، پن ها،صابون ها و فوم های مخصوص پوست خشک نیز وجود دارند.

برخلاف تصور ما لایه برداری  بسیار حس عالی به این دوستان می بخشد، جذب آبرسان را افزایش داده و خود باعث شفافیت و افزایش رطوبت پوست می گردد منتها حتماً باید لایه برداری که استفاده می شود مخصوص این نوع پوست باشد و با تعداد دفعات کم استفاده شود و در نهایت مصرف آبرسان های مخصوص پوست خشک بسیار توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه