سیتریک اسید تنظیم کننده ترشح غدد چربی

سیتریک اسید تنظیم کننده ترشح غدد چربی

ترشح بیش از حد غدد چربی در پوست سر یکی از دلایلی است که باعث می شود موها کدر و بدحالت به نظر برسند. سیتریک اسید تنظیم کننده ترشح غدد چربی پوست سر است و با لایه برداری طبیعی موجب جذب بهتر ویتامین و مواد موثره شامپو در کف سر می شود. در نتیجه به مرور زمان درخشندگی و شادابی موها باز می گردد. در ادامه این مطلب بیشتر به مزایای سیتریک اسید برای سلامتی موها می پردازیم. اگر از دست موهای چرب خود کلافه شده اید و به دنبال راه جدیدی برای کنترل و کاهش ترشح چربی در پوست سر خود هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال کنید.

سیتریک اسید چیست؟

سیتریک اسید یک ماده آلی است که به طور طبیعی در میوه هایی مثل پرتقال ، لیمو و … به مقدار زیادی یافت می شود. اسید سیتریک به دلیل کاربردهای فراوانی که در حوزه های مختلف دارد جزو مواد اولیه بیشتر محصولات غذایی و آرایشی محسوب می شود. در گذشته از سیتریک اسید بیشتر در مواد غذایی مثل شیرینی، مربا، ژله و … استفاده می شود ، اما اخیراً به فواید آن برای سلامتی موها و تنظیم ترشح غدد چربی پوست سر نیز توجه شده است.

در واقع سیتریک اسید تنظیم کننده ترشح غدد چربی است و به خاطر همین ویژگی محصولات حاوی این ماده آلی برای کاهش چربی پوست و مو تجویز می شوند.  موارد مصرف و فواید اسید سیتریک در محصولات مراقبت از پوست و مو بسیار است. در اینجا به برخی از مزایای مهم سیتریک اسید برای سلامت موها اشاره می کنیم.

میوه های حاوی سیتریک اسید

کاربرد سیتریک اسید در محصولات مراقبت از پوست و مو

صنایع آرایشی بهداشتی به طور گسترده ای از اسید سیتریک در محصولات مراقبت از پوست، نظیر کرم های لایه بردار و همینطور محصولات مراقبت از مو به عنوان یک ماده ضد شوره و ضد چربی مو در شامپوها استفاده می کند.

معمولاً محصولاتی مثل  لوسیون های شستشوی بدن، شامپو ها، صابون ها، پاک کننده ها و لایه بردارهای صورت و لاک ناخن، حاوی مقادیر کمی اسید سیتریک هستند. این ماده همچنین به عنوان یک ماده نگهدارنده و برای متعادل کردن مقدار pH  محصول نیر مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این ترکیب در برخی محصولات درمانی ضد لک و ضد جوش و حتی گاها در محصولات ضد چروک نیز با درصد پایین و به منظور جذب بهتر و افزایش تاثیر درمان استفاده می شود.

فواید سیتریک اسید برای موهای چرب

مزایای شگفت انگیز سیتریک اسید برای کنترل چربی پوست سر و برطرف نمودن شوره سر به اثبات رسیده است. علاوه بر این، سیتریک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که پوست را لایه برداری کرده و در نتیجه سلول های مرده پوست را از بین می برد. خلاص شدن از سلول های مرده کف سر باعث می شود ترکیبات مفید شامپوها و دیگر محصولات مراقبت از مو بهتر در پوست سر نفوذ کرده و نتایج بیشتری نشان دهد. در نتیجه با استفاده از این محصولات موهای سالم تر و درخشان تری خواهید داشت.

البته در شامپوها مقادیر بسیار کم و کنترل شده ای از اسید سیتریک وجود دارد زیرا مقدار زیادی از این اسید می تواند مواد معدنی ضروری را از مو جدا کند و حتی روی رنگ موها نیز تاثیرگذار باشد. همچنین ممکن است موجب تحریک خفیف پوست در برخی از افراد و نتیجه التهابات پوستی شود.

بنابراین حتما به جای استفاده از ماسک های خانگی حاوی اسید سیتریک، برای کنترل چربی موی خود از محصولات استاندارد حاوی اسید سیتریک با برندهای معتبری مثل شامپو موهای چرب الکسیس استفاده نمایید.

دیگر مزایای اسید سیتریک برای مو

-اسید سیتریک با از بین بردن پوسته های اضافی کف سر، گردش خون را بهبود می بخشد. همین ویژگی موجب تقویت موها و رشد بهتر آن می شود.

-شامپوهای حاوی اسید سیتریک مثل شامپو موهای چرب الکسیس  برای شستشوی موهای چرب مناسب است و کمک می کند ترشح چربی در پوست سر کنترل گردد.

-اسید سیتریک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. بنابراین برای درمان انواع سبوره ، شوره سر یا سایر قارچ های پوستی کف سر امفید است.

سیتریک اسید تنظیم کننده ترشح غدد چربی

اسید سیتریک چگونه باعث رشد بهتر موها می شود؟

تحقیقات نشان می دهد اسید سیتریک نه تنها در تحریک رشد مو موثر است بلکه می تواند به سالم سازی فولیکول های مو نیز کمک می کند.

ویتامین C موجود در آب لیمو باعث تقویت جادویی موها می شود و از نازک شدن و خرد شدن موها جلوگیری می کند. مردم از زمان های بسیار قدیم از آب مرکبات و آبلیمو به روش های مختلفی استفاده می کردند و حتی استفاده از لیمو برای مقاصد دارویی در اواخر قرون وسطی به ثبت رسیده است.

شامپو موهای چرب الکسیس و هر شامپوی حاوی اسید سیتریک دیگر شما را از شر شوره سر خلاص کرده و موجب بهبود وضعیت پوست سر شما می شود. این ماده با افزایش جریان خون در پوست شما باعث تقویت و اصلاح فولیکول های مو جهت رشد سالم مو می شود. این ماده همچنین اضافی سبوم را جذب می کند و بر خلاف داروهای شیمیایی تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

در عین حال ، اسید سیتریک یک ترکیب عالی برای درمان خارش پوست سر می باشد. حساسیت و خارش پوست سر اغلب منجر به ریزش مو می شود و یا رشد موها را متوقف می کند. اسید سیتریک موجود در شامپو موهای چرب الکسیس به تسکین خارش پوست سر شما نیز کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه