پسوریازیس و درمان آن

پسوریازیس نوعی بیماری مزمن و التهابی است که با ضایعات خاص روی پوست مشخص می شود. این تغییرات هنگامی رخ می دهد که دستگاه ایمنی بدن شروع به ارسال سیگنال های اشتباه کرده که در نتیجه آن سرعت چرخه رشد سلول ‌های پوستی به شکل غیر طبیعی افزایش می یابد. در اینجا به علت ایجاد پسوریازیس و درمان آن با استفاده از محصولاتی مثل محلول ضد شوره خشک و پسوریازیس سپیژن می پردازیم.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول های پوستی می شود. این تجمع سلول ها باعث پوسته پوسته شدن در سطح پوست می شود. البته التهاب و قرمزی نیز در اطراف پوسته ها نسبتاً شایع است.

چرخه زندگی معمول سلول های پوستی یک ماه است. اما در افراد مبتلا به پسوریازیس ، این روند تولید ممکن است فقط در طی چند روز اتفاق بیفتد. به همین دلیل ، سلول های پوستی فرصت ندارند از بین بروند و با سلول های جدید جایگزین شوند. این تولید بیش از حد سریع منجر به تجمع سلول های پوستی شده و در نتیجه پوست به شدت پوسته پوسته و ملتهب می شود.

ضایعات این بیماری ممکن است بر روی ناخن ها ، آرنج ، زانو ، پوست سر ، صورت ، گردن و حتی مناطق وسیع تری از پوست ظاهر گردد. تقریباً نیمی از افرادی که دچار بیماری پوستی پسوریازیس می شوند دارای اعضای خانواده مبتلا به پسوریازیس هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت این بیماری تا حدودی ژنتیکی بوده و با محرک هایی مانند استرس ، صدمه به پوست ، عفونت و همینطور مصرف برخی داروها تشدید می یابد.

انواع پسوریازیس

  • پسوریازیس پلاکی

پسوریازیس پلاکی متداول ترین نوع پسوریازیس است. آکادمی پوست آمریکا (AAD) تخمین می زند که حدود 80 درصد افراد مبتلا به این بیماری ، پسوریازیس پلاکی دارند که باعث می شود لکه های قرمز و ملتهب مناطقی از پوست را بپوشانند. این تکه ها غالباً با پلاک های نقره ای مایل به سفید پوشانده می شوند. این پلاک ها معمولاً در آرنج ، زانو و پوست سر دیده می شوند.

  • پسوریازیس خالدار یا قطره ای

پسوریازیس خالدار بیشتر در جوانان شایع است. این نوع پسوریازیس باعث ایجاد لکه های کوچک صورتی بر روی پوست می شود. شایعترین مکان های پسوریازیس خالدار شامل تنه ، بازوها و پاها است. این لکه ها به ندرت مانند پسوریازیس پلاکی ضخیم یا برجسته هستند.

  • پسوریازیس پوسچولار

پسوریازیس پوسچولار در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. این نوع بیشتر باعث ایجاد تاول های سفید و چرکی و نواحی گسترده ای از پوست قرمز و ملتهب می شود. پسوریازیس پوسچولار به طور معمول در نواحی کوچکتری از بدن مانند دست ها یا پاها مشاهده می شود ، اما می تواند گسترش یابد.

  • پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس باعث ایجاد مناطق قرمز، براق و ملتهب بر روی پوست می شود. تکه های پسوریازیس معکوس در زیر بغل یا سینه ها ، در کشاله ران و یا در اطراف اندام تناسلی ایجاد می شوند.

  • پسوریازیس اریتودرمیک

پسوریازیس اریتودرمیک نوعی پسوریازیس بسیار شدید و نادر است. این فرم غالباً قسمت های بزرگی از بدن را همزمان در بر می گیرد. در این نوع از بیماری پوست تقریباً آفتاب سوخته به نظر می رسد. همچنین غیر معمول نیست که فرد مبتلا به این نوع پسوریازیس تب کند یا خیلی بیمار شود. از آنجایی که پسوریازیس اریتودرمیک می تواند زندگی فرد را تهدید کند ، بنابراین افراد در صورت مشاهده علائم آن باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

پسوریازیس در پوست سر

علائم پسوریازیس چیست؟

علائم پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است و به نوع پسوریازیس بستگی دارد. نواحی پسوریازیس می توانند به اندازه چند پوسته در پوست سر یا آرنج مشاهده شوند و یا نواحی بیشتری از بدن را بپوشانند. شایع ترین علائم پسوریازیس پلاکی عبارتند از:

– لکه های قرمز ، برجسته ، التهاب پوست

– پلاک های نقره ای مایل به سفید روی ناحیه های قرمز

– خشکی پوست که ممکن است موجب ترک خوردگی و خونریزی پوست شود.

– احساس درد، خارش و سوزش در اطراف تکه ها

– ناخن های ضخیم و حفره دار

– مفاصل دردناک و متورم

البته همه افراد همه این علائم را تجربه نخواهند کرد. افراد با نوع پسوریازیس کمتر رایج ممکن است علائم کاملاً متفاوتی را تجربه کنند.

آیا پسوریازیس مسری است؟

پسوریازیس مسری نیست. یعنی این بیماری پوستی از یک شخص به شخص دیگر منتقل نمی شود. حتی لمس ضایعه پسوریازیس نیز باعث ایجاد این بیماری نمی شود. بنابراین اگر اطرافیان شما به این بیماری مبتلا شده اند جای نگرانی وجود ندارد.

چه عواملی باعث پسوریازیس می شوند؟

پزشکان در مورد علت پسوریازیس هنوز مطمئن نیستند. با این حال آنها  دو عامل اساسی ژنتیک و سیستم ایمنی بدن را در ابتلا به این بیماری موثر می دانند.

  • ژنتیک

برخی از افراد ژن هایی را به ارث می برند که احتمال ابتلا به پسوریازیس را در آنها بیشتر می کند. بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری پوستی باشد ، خطر ابتلا به پسوریازیس بیشتر است. با این حال ، درصد افرادی که به این خاطر مبتلا به پسوریازیس هستند اندک است.

  • بیماری خود ایمنی

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. بیماری خود ایمنی نتیجه حمله بدن به خود است. در مورد پسوریازیس ، گلبول های سفید خون معروف به سلول های T به اشتباه سلول های پوست را مورد حمله قرار می دهند. در یک بدن معمولی ، گلبول های سفید برای حمله و از بین بردن باکتری های مهاجم و مبارزه با عفونت ها مستقر می شوند. اما این حمله اشتباه باعث می شود روند تولید سلول های پوستی بیش از حد طبیعی باشد که باعث ایجاد پلاک هایی می شود که بیشتر با پسوریازیس مرتبط هستند. حمله به سلول های پوستی همچنین باعث ایجاد مناطق قرمز و ملتهب پوست می شود.

نحوه تشخیص پسوریازیس

برای تشخیص پسوریازیس ممکن است آزمایش یا معاینه لازم باشد.

  • معاینه ی جسمی

اکثر پزشکان با یک معاینه بدنی ساده قادر به تشخیص این بیماری هستند. چرا که علائم پسوریازیس به طور معمول مشهود است و از سایر بیماری ها که ممکن است علائم مشابه ایجاد کند ، تشخیص داده می شود. در طی این معاینه ، حتماً تمام زمینه های نگرانی خود را به پزشک بگویید. علاوه بر این ، اگر اعضای خانواده تان این بیماری را دارند ، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • انجام آزمایش

اگر علائم کاملا مشخص نیست و یا پزشکان در تایید این بیماری شک دارد ، ممکن است نمونه کوچکی از پوست شما را برای آزمایش و نمونه برداری جدا کند. پوست به آزمایشگاه ارسال شده و در آنجا با میکروسکوپ بررسی می شود. این معاینه می تواند نوع پسوریازیس شما را نیز تشخیص دهد. همچنین می تواند سایر اختلالات یا عفونت های احتمالی را رد کند.که این نوع تشخیص بسیار مطمئن خواهد بود .

درمان پسوریازیس در پوست سر

پسوریازیس در پوست سر

علائم پسوریازیس در پوست سر شامل خارش شدید، التهاب و قرمزی و همینطور پوسته دادن شدید پوست سر است. در صورتی که پسوریازیس پوست سر کنترل نشود ، موجب ایجاد شوره و همینطور ریزش مو نیز می شود. برخی از شامپوها و محلول های موضعی در کنترل و درمان علائم پسوریازیس در پوست سر موثر هستند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

راه درمان پسوریازیس در پوست سر چیست؟

اغلب افراد پسوریازیس را در پوست سر تجربه می کنند که اغلب با پوسته پوسته شدن و شوره سر همراه است. به همین خاطر در این بخش به راه درمان پسوریازیس در پوست سر می پردازیم. محلول ضد شوره خشک و پسوریازیس سپیژن  یکی از محصولات بسیار موثر برای کنترل پسوریازیس و ایجاد تعادل در روند پوسته ریزی با تنظیم فاکتورهای التهابی دخیل در آن (TNF-a) است.

این محلول با برخورداری از ژل آلوئه ورا به رفع کشیدگی و ترمیم زخم های پوست سر کمک می کند. محلول ضد شوره خشک و پسوریازیس سپیژن همچنین با استفاده از بازیابی سد دفاعی پوست سر به تسکین خارش و کنترل عفونت در پوست سر شما کمک می کند.

شما می توانید همین الان محلول ضد شوره خشک و پسوریازیس سپیژن را از فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس خریداری کنید.فقط به این نکته توجه داشته باشید که این بیماری درمان قطعی ندارد ولی می توان آن را به خوبی کنترل کرد در کنار محصولات درمانی حتما به کنترل سطح استرس و تغذیه مناسب نیز توجه داشته باشید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه