چگونه می توان از موها در برابر آلودگی هوا محافظت کرد؟

چگونه می توان از موها در برابر آلودگی هوا محافظت کرد؟

هر روز هنگام خروج از منزل، اولین قسمت هایی از بدن شما که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند پوست و مویتان هستند. خوب است بدانید آلودگی هوا علاوه بر پوست، بر روی موها نیز تأثیرات منفی می گذارد. البته کرم های محافظ و لوسیون ها می توانند تا حدودی به جلوگیری از آسیب به پوست کمک کنند. اما چگونه می توان از موها در برابر آلودگی هوا محافظت کرد؟ در این بخش می خواهیم به تاثیرات آلودگی هوا بر روی مو و روش های محافظت از مو بپردازیم.

تاثیرات آلودگی هوا بر روی مو

برخی از افراد به گرد و غبار، خاک و دیگر ذرات موجود در هوا حساسیت دارند و این ذرات باعث آسیب به مو و در نتیجه ریزش مو در آنها می شود. ریزش مو تقریباً بیش از 70٪ از جمعیت شهرها را تحت تأثیر قرار می دهد و این میزان در شهرهای آلوده تر، افزایش هم می یابد. اغلب متخصصان مو خدمات خود را به ویژه در محیط های شهری که هوا بی کیفیت تر است و تأثیر منفی بیشتری بر بدن و مو می گذارد افزایش داده اند.

از آنجایی که بیشتر ما فراموش می کنیم تا از موهای خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم، بنابراین آنها اغلب در معرض آسیب جدی آلودگی هوا قرار می گیرند. متاسفانه دوده، خاک، گرد و غبار و گازهای موجود در هوا می توانند باعث تحریک پوست سر، خشکی و شکنندگی مو و حتی تاسی زودرس شوند. اگر توصیه های پزشکی و زیبایی را دنبال می کنید، اغلب آنها برای محافظت از مو در برابر آلودگی هوا استفاده از برخی محصولات نظیر روغن ها و لوسیون ها را پیشنهاد می کنند، این در حالی است که اگر محصول نامناسبی را انتخاب نمایید ممکن است به طور ناخواسته باعث شود تا موهای شما مستعد جذب و جمع آوری آلودگی هوا شوند. در واقع اگر هر یک از بافت های این محصولات، چسبنده و یا سنگین باشند، می توانند مانند یک آهنربا عمل کرده و تمام عناصر گرد و غبار را به موهای شما جذب کنند. به این ترتیب در این شرایط انتخاب یک محصول مراقبت از مو که برای مبارزه با آلودگی هوا طراحی شده باشد بسیار مهم است.

تاثیر آلودگی هوا روی موها

آلودگی هوا هر روز موهای شما را می کشد!

امروزه هوا به شدت با گرد و غبار، سرب، دود، نیکل، آمونیاک، آرسنیک و هیدروکربن پر شده است که نه تنها اثرات جانبی بر سلامتی داخلی ما اثر می گذارد بلکه موجب تخریب ساختار موها نیز می شود. در واقع هوای آلوده چیزی نیست جز همین آلاینده های ذرات به اندازه ای کوچک که به راحتی می توانند به پوست سر شما نفوذ کرده و مانع از توانایی مو برای تولید فیبر شوند که همین امر باعث تحریک پوست سر، طاسی و در بعضی موارد حتی سرطان می گردد. البته محتوای سمی موجود در هوا، علاوه بر تاثیرات منفی خارجی بر روی مو، وارد جریان خون نیز شده و به شکل دیگری هم مانع از رشد موها می شوند. این مشکلات به ویژه در مناطق شهری و صنعتی جدی تر است. اما خوشبختانه توجه به برخی اقدامات پیشگیرانه ساده می تواند تا حد زیادی به سالم ماندن و محافظت از موهای شما در برابر خطرات آلودگی هوا کمک کند. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره خواهیم کرد.

روش های محافظت از مو در برابر آلودگی هوا

برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر روی موهای خود، این نکات را دنبال کنید:

  • پوشاندن موها

نور مستقیم خورشید و قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده می تواند به موهای شما با سرعت بیشتری صدمه بزند. بنابراین پیشنهاد می شود پوست سر و موهای خود را با یک کلاه یا روسری بپوشانید. این یک راه مناسب برای محافظت از آنها در برابر هرگونه ذرات سمی و مضر معلق در هوا است.

  • مصرف ویتامین C

در روز مقدار کافی ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به بدن ما کمک می کند تا با اثرات مضر آلودگی هوا مبارزه کند. بهترین منابع ویتامین C عبارتند از: پرتقال، کیوی، توت فرنگی، پاپایا، آب گوجه فرنگی و … .

تاثیر آلودگی هوا روی موها

  • استفاده از محصولات آبرسان مو

موی شما نیز مانند پوست به هیدراتاسیون احتیاج دارد. چرا که آلودگی و سایر عوامل محیطی منجر به خشک و شکننده شدن موها می شود. علاوه بر رژیم های غذایی مناسب به دنبال ماسک های آبرسان به مو نیز باشید که باعث مرطوب سازی و تقویت لایه طبیعی هیدرولیپید موها می شوند. در اینجا به معرفی چندین ماسک آبرسان موجود در فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس می پردازیم:

 

  • استفاده از شامپوها و سرم های حاوی ترکیبات ضد آلودگی هوا

موهایی که در معرض آلودگی بیش از حد هوا قرار می گیرند آسیب می بینند، شکننده می شوند و به این ترتیب هر روز احتمال ریزش آنها بیشتر می شود. همه ما احساس می کنیم بهترین راه برای خلاص شدن از شر کثیفی موها شستن آنها به طور مرتب است. اما این راه حل درستی نیست. در واقع وقتی موهای خود را بیش از حد می شویید، روغن های طبیعی آنها از دست می رود  و در نتیجه خشک تر و شکننده تر می شوند. درست مثل اینکه سیستم ایمنی موهای خود را ضعیف کرده اید تا آنها را در مقابل حملات آلودگی هوا آسیب پذیرتر کنید. ما به شما توصیه می کنیم که به جای شستشوی بیش از حد موها از محصولاتی که حاوی ترکیبات موثر ضد آلودگی هوا هستند استفاده کنید. برای مثال آنتی اکسیدان ها یکی از ترکیبات مفیدی هستند که می توانند با تشکیل یک لایه محافظ بین موهایتان و هوای آلوده از موهای شما در برابر آلاینده های موجود در هوا مراقبت کنند. برخی از محصولات مراقبت از مو که حاوی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه