تبخال تناسلی چیست؟

اکثر مردم در سراسر جهان به نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) مبتلا هستند. HSV در خیلی از مواقع علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر علائمی مانند خارش، تورم یا تاول های دردناک دارید، به دکتر متخصص مراجعه کنید . در این مقاله اطلاعات پایه ای برای شناخت این ویرووس همه گیر، برای همراهان همیشگی سایت کیمیا نفیس قرار داده شده است.

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است. ویروس این بیماری باعث ایجاد زخم‌های تبخالی می‌شود که تاول‌های دردناک (برجستگی‌های پر از مایع) هستند که می‌توانند باز شوند و مایع ترشح کنند. این تبخال ها عموما منجر به مرگ شخص نشده و حتی عارضه ی جبران نیز به بار نخواهد آورد.

علل تبخال تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود:

  • HSV-1. این نوع معمولا باعث تبخال دهانی می شود، اما می تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود.
  • HSV-2. این نوع معمولا باعث تبخال تناسلی می شود، اما می تواند باعث تبخال دهانی نیز شود.

این که هر دوی این ویرووس ها می توانند به جاهای دیگری سرایت کنند ، قوانین بهداشتی در هنگام ابتلا را برای فرد بیمار بیشتر میکند .

اعلام آمار ابتلا :

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال 2016، حدود 3.7 میلیارد نفر از افراد زیر 50 سال به HSV-1 مبتلا شده اند. در همان سال، حدود 491 میلیون نفر در سنین 15 تا 49 سال به عفونت HSV-2 مبتلا شدند.

ویروس ها از طریق خراشیدگی پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. غشاهای مخاطی لایه های نازکی از بافت هستند که دهانه های بدن شما را می پوشانند( مثل مخاط بینی، مخاط دهان و گلو و …)  .

هنگامی که ویروس ها در داخل بدن قرار می گیرند، خود را در DNA(جایگاه ژنتیک اصلی هر سلول ) سلول ها ترکیب می کنند. ویروس‌ها به راحتی تکثیر می‌شوند یا با محیط خود سازگار می‌شوند، که درمان آن‌ها را دشوار می‌کند.این امر درمان ویرووس را در طول تاریخ زندگی بشر سخت تر کرده است .

HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن یافت، منظور از مایعات بدن : بزاق ، منی ، ترشحات واژن است.

شناخت علائم تبخال تناسلی

این ویروس در بدن خیلی از افراد همیشگی بوده ولی ظهور تاول ها به عنوان شروع آن  شناخته شده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، به طور متوسط، اولین شیوع بیماری 4 روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می شود. با این حال، ممکن است کمتر از 2 روز یا تا 12 روز یا بیشتر اعلائم قابل روئیت باشد.

علائم عمومی برای هر کسی شامل موارد زیر است:

  • تاول ها ممکن است در دهان و روی لب ها، صورت و هر جای دیگری که با نواحی عفونت تماس داشته باشد ظاهر شود.
  • ناحیه ای که به این بیماری مبتلا شده است، اغلب قبل از ظاهر شدن تاول ها شروع به خارش یا گزگز می کند.
  • تاول ها ممکن است زخمی شوند (زخم های باز) و مایع ترشح شود.
  • عموما در عرض یک هفته پس از شیوع، پوسته ای روی زخم ها ظاهر شود.
  • غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند.( غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند.)
  • عفونت ویروسی ممکن است باعث سردرد، بدن درد و تب شود.
  • علائم عمومی برای نوزادی که با تبخال متولد می شود (ابتلا به HSV از طریق زایمان واژینال) ممکن است شامل زخم در صورت، بدن و اندام تناسلی باشد.   نوزادانی که با تبخال تناسلی متولد می شوند، می توانند عوارض بسیار شدیدی همچون کوری ، ضربه مغزی و حتی مرگ را  تجربه کنند

بخال تناسلی چقدر شایع است؟

تبخال تناسلی بسیار شایع است.اگرچه تبخال تناسلی معمولاً توسط HSV-2 ایجاد می شود، ولی عفونت می تواند توسط HSV-1 نیز ایجاد شود.

بر اساس آخرین آمارهای موجود WHO، تخمین زده می‌شود که در سال 2016، 491میلیون نفر از افراد به عفونت HSV-2 مبتلا شده‌اند. این بیش از یک دهم جمعیت 15 تا 49 ساله جهان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه