تبخال تناسلی و راه شناسایی آن

همانطور که میدانید گذر زمان و گسترش سبک های زندگی نادرست منجر به بروز بیماری های ویروسی بیشتر شده است. در مقالات متعددی در سایت کیمیا نفیس به طور کامل درباره ویروس هرپس تناسلی یا همان تبخال تناسلی صحبت شده است و این مقاله قصد داریم درباره راه های تشخیص این ویروس صحبت کنیم .

ایجاد جوش های چرکی ، زگیل ، هایپرکراتوز و … میتواند مارا در تشخیص درست  تبخال در ناحیه تناسلی مردد کند .

بهترین و امن ترین راه برای تشخیص آزمایش های مخصوص هستند . ولی این موضوع عیان است که برای تشخیص این زائده ها راه های دیری نیز وجود دارد که به طور کامل بررسی میکنیم.

چگونه می توان تبخال تناسلی را از سایر زائده های ناحیه تناسلی تشخیص داد ؟

پزشک معمولاً می‌تواند با معاینه چشمی زخم‌های تبخال را تشخیص دهد. اگرچه انجام آزمایش همیشه ضروری نیست، اما پزشک تشخیص را از طریق آزمایشات آزمایشگاهی مطمئن تر میداند .

آزمایش خون می تواند HSV را قبل از شیوع و اوج گرفتن بیماری تشخیص دهد. اگر تا به حال روی لبان خود تبخال ( زائده هایی حاوی مایع ) ندید احتمال اینکه این ویروس  در بدن شما وجود نداشته باشدهست ، ولی این بدان معنی نیست که شما هیچگاه به آن آلوده نمیشوید .

زائده های تبخال عموما بادکنک های ریز و پر از مایع هستند که البته داخل این مایع مملو از ویروس بوده و ترکیدن و پخش شدن این مایع احتمال بیشتر شدن زائده ها را فراهم  میکند . حال آنکه زگیل همیشه گوشتی و محکم و ظاهری آبکی ندارد. هیچ یک از این دو زائده سر سفید و چرکی نداشته پس به راحتی میتوان آن را از جوش های سر سفید تشخیص داد .

عموما اطراف تبخال التهاب خونی مانند جوش ها دیده نمیشوند پس  این نیز میتواند راه تشخیصی باشد . نکته حائز اهمیت اینکه زائده تبخال همراه با خارش و گاها حتی درد خونریزیست.حال آنکه جوش های ناحیه تناسلی که بر اثر شیو و بهداشت نادرست پدید می آیند عموما درد آزار دهنده ای ندارند و شما را در ادرار و … آزار نمیدهند.

این جوش ها معمولا در ناحیه روش مو ایجاد شده پس ارتباطی با درون واژن ندارند ولی این موضوع در مورد تبخال تناسلی صدق نکرده و هر جا احتمال ظهور دارد.

چگونه می توان تبخال تناسلی را درمان کرد؟

نکته فوق مهم: درمان می تواند شیوع را کاهش دهد، اما نمی تواند ویروس هرپس را نابود کند؛

چرا؟ ویروس ها همیشه مشکلات ما بودند… ویروس ها میتوانند نوع ورود خود به بدن را تغییر دهند و راهکار های درماین را بی اثر کنند . این ویروس در بدن لانه گزینی کرده و درمان برای ویروس تبخال تناسلی یعنی حذف علائم ظاهری و کمک به عدم ظهور مجدد آن.

داروها

داروهای ضد ویروسی ممکن است به تسریع زمان بهبود زخم ها و کاهش درد کمک کنند.

این دارو ها میتوانند گیاهی یا شیمیایی باشند.داروهای گیاهی ایمن تر ولی گاها دیر جواب ترند ولی شیمایی ها ممکن است عوارض زیادی داشته باشند ولی درمان سریعتری به شما ارائه دهد.

روغن درخت چایی، سرکه سیب و … جز درمان های گیاهی هستند و پمادهای مثل آلدرا و … از انواع شیمیایی این داروها هستند .

راه کار های خانگی برای جلوگیری از پیشرفت تبخال

  • هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن در آب گرم از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.( از ماساژ این زائده با شوینده شدیدا خودداری کنید.)
  • محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید.
  • لباس های نخی گشاد بپوشید تا ناحیه راحت باشد.

تبخال تناسلی چگونه منتقل می شود؟

HSV از طریق تماس جنسی منتقل می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. رابطه جنسی واژینال
  2. رابطه جنسی مقعدی
  3. هر فعالیت دیگری که شامل تماس بین دستگاه تناسلی باشد
  4. امکان ابتلا به عفونت HSV از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد. تبخال دهان می تواند به نواحی تناسلی و مقعدی سرایت کند و بالعکس.
  5. اگرچه HSV به طور معمول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، ویروس را می توان در مایع منی، بزاق و ترشحات واژن نیز یافت.

پیشگیری از تبخال تناسلی

اگر فردی از نظر جنسی فعال باشد، می تواند خطر ابتلا به HSV را با موارد زیر کاهش دهد:

  • استفاده از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم در هر بار رابطه جنسی.
  • خودداری از رابطه جنسی با فردی که علائم تبخال را نشان می دهد. مهم است که بدانید HSV حتی زمانی که علائم وجود ندارد، می تواند به فرد دیگری منتقل شود.

اگر تبخال تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

تبخال تناسلی همیشه نیاز به درمان ندارد. زگیل تناسلی می تواند دردناک و یا مشکل ساز  باشد. در موارد نادر، تبخال می تواند عوارضی ایجاد کند. با این حال، به طور کلی، با گذشت زمان بدتر نمی شود.

بارداری و تبخال تناسلی

زمانی که به هر نوع بیماری مقاربتی مبتلا هستید، طبیعی است که نگران سلامت کودک خود باشید. در صورت شیوع فعال در حین زایمان واژینال، HSV می تواند به کودک شما منتقل شود. در صورت صلاحدید پزشک زایمان سزارین برای این مواقع انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه