AHA (آلفا هیدروکسی اسید) چیست؟

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) گروهی از اسیدهای گیاهی و حیوانی هستند که در انواع محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند. اینها شامل محصولات روزانه ضد پیری مانند سرم ها، تونرها و کرم ها و همچنین درمان های غلیظ گاه به گاه از طریق لایه بردارهای شیمیایی است.

هفت نوع AHA وجود دارد که معمولاً در محصولات موجود در سراسر صنعت مراقبت از پوست استفاده می شود. این شامل:

    1. اسید سیتریک (از مرکبات)
    2. اسید گلیکولیک (از نیشکر)
    3. اسید هیدروکسی کاپروییک (از ژل رویال)
    4. اسید هیدروکسی کاپریلیک (از حیوانات)
    5. اسید لاکتیک (از لاکتوز یا سایر کربوهیدرات ها)
    6. اسید مالیک (از میوه ها)
    7. اسید تارتاریک (از انگور)

تحقیقات در مورد کاربردها و اثربخشی AHAها گسترده است. با این حال، از بین تمام AHA های موجود، اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک امیدوارکننده ترین منبع مورد اعتماد هستند و به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته اند. این دو AHA نیز کمتر احتمال دارد که منبع قابل اعتماد باعث تحریک شوند. به همین دلیل، اکثر AHA های بدون نسخه (OTC) حاوی اسید گلیکولیک یا لاکتیک هستند.

 

 

 

فواید AHA ها برای پوست و مراقبت های سلامتی از آن :

 

  1. AHA ها به لایه برداری پوست شما کمک میکنند:

AHA ها در درجه اول برای لایه برداری استفاده می شوند در واقع این پایه و اساس تمام مزایای دیگر AHA ها است. لایه برداری به فرآیندی اطلاق می شود که سلول های پوست روی سطح از بین می روند. این به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند، اما راه را برای تولید سلول‌های جدید پوست نیز باز می‌کند. با بالا رفتن سن، چرخه سلولی طبیعی پوست شما کند می شود که می تواند باعث ایجاد سلول های مرده پوست شود. زمانی که سلول‌های مرده پوست شما بیش از حد باشد، می‌توانند جمع شوند و پوست شما را کدر نشان دهند. تجمع سلول های مرده پوست همچنین می تواند سایر مشکلات پوستی زمینه ای مانند چین و چروک، لکه های سنی و آکنه شود.

با این حال، همه AHA ها قدرت لایه برداری یکسانی ندارند. میزان لایه برداری با توجه به نوع AHA که استفاده می کنید تعیین می شود. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه AHA های بیشتری در یک محصول وجود داشته باشد، اثرات لایه برداری قوی تر خواهد بود.

  1. به روشن شدن آشکار پوست کمک می کنند:

وقتی این اسیدها پوست شما را لایه برداری می کنند، سلول های مرده پوست تجزیه می شوند. پوست جدیدی که در زیر نمایان شده است روشن تر و درخشان تر است. AHA ها با اسید گلیکولیک می توانند به شکستن تجمع سلول های پوست کمک کنند، در حالی که محصولات حاوی اسید سیتریک می توانند پوست شما را حتی بیشتر روشن کنند.

  1. به تولید کلاژن کمک می کنند:

کلاژن یک فیبر غنی از پروتئین است که به شما کمک می کند پوست شما را صاف و صاف نگه دارد. با افزایش سن، این الیاف تجزیه می شوند. آسیب خورشید همچنین ممکن است تخریب کلاژن را تسریع کند. این می تواند منجر به شل شدن و افتادگی پوست شود.

کلاژن خود در لایه میانی پوست شما (درم) قرار دارد. هنگامی که لایه بالایی (اپیدرم) برداشته می شود، محصولاتی مانند AHA ها می توانند روی درم کار کنند. AHA ها ممکن است با از بین بردن الیاف کلاژن قدیمی به ترویج تولید کلاژن کمک کنند تا راه را برای رشته های جدید باز کنند

  1. به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک های سطحی کمک می کنند:

AHA ها به دلیل اثرات ضد پیری خود شناخته شده اند و خطوط سطحی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که از هر 10 داوطلبی که از AHA در یک دوره سه هفته ای استفاده کرده بودند، 9 نفر بهبود قابل توجهی در بافت کلی پوست داشتند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که AHA ها فقط برای خطوط و چین و چروک های سطحی کار می کنند، نه برای چین و چروک های عمیق تر. پرکننده‌های حرفه‌ای پزشک و همچنین سایر روش‌ها مانند لایه‌برداری با لیزر، تنها روش‌هایی هستند که برای چین و چروک‌های عمیق مؤثر هستند.

 

  1. جریان خون را در پوست تقویت می کنند:

AHA ها دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به افزایش جریان خون در پوست کمک کنند. این می تواند به اصلاح رنگ های رنگ پریده و کدر کمک کند. جریان خون مناسب همچنین تضمین می کند که سلول های پوست مواد مغذی مورد نیاز را از طریق گلبول های قرمز غنی از اکسیژن دریافت می کنند.

  1. به به حداقل رساندن و اصلاح تغییر رنگ کمک می کنند:

خطر تغییر رنگ پوست با افزایش سن افزایش می یابد. به عنوان مثال، لکه های قهوه ای مسطح، که به عنوان لکه های پیری شناخته می شوند، ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شوند. آنها تمایل دارند در مناطقی از بدن که اغلب در معرض نور خورشید هستند، مانند سینه، دست ها و صورت شما ایجاد شوند.

تغییر رنگ نیز ممکن است ناشی از ملاسما، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب یا جای جوش باشد. در تئوری، استفاده طولانی‌مدت از AHAs ممکن است با تشویق سلول‌های قدیمی و تغییر رنگ پوست، تغییر رنگ پوست را کاهش دهد.

  1. به درمان و پیشگیری از آکنه کمک می کنند:

ممکن است با بنزوئیل پراکسید و سایر مواد ضد آکنه برای لک های سرسخت آشنا باشید. AHA ها همچنین ممکن است به درمان و جلوگیری از تکرار آکنه کمک کنند. جوش های آکنه زمانی ایجاد می شوند که منافذ شما با ترکیبی از سلول های مرده پوست، چربی (سبوم) و باکتری ها مسدود شده باشد. لایه برداری با AHA می تواند به شل شدن و رفع گرفتگی کمک کند. استفاده مداوم همچنین ممکن است از ایجاد گرفتگی در آینده جلوگیری کند. AHA ها همچنین ممکن است اندازه منافذ بزرگ شده را که معمولاً در پوست های مستعد آکنه دیده می شود، کاهش دهند. تغییر سلول های پوست ناشی از لایه برداری اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک حتی می تواند اسکار آکنه را کاهش دهد. برخی از محصولات حاوی سایر AHA ها مانند اسید سیتریک و مالیک هستند که به تسکین پوست ملتهب کمک می کنند. می توانید از محصولات AHA در سایر نواحی مستعد آکنه، از جمله پشت و سینه خود استفاده کنید. همچنین می توانید مقاله مربوط به برای درمان آکنه چه بخوریم را بخوانید.

  1. به افزایش جذب محصول کمک می کنند:

علاوه بر مزایای متمایز خود، AHA ها می توانند محصولات موجود شما را با افزایش جذب در پوست، عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، اگر سلول‌های مرده پوست شما بیش از حد است، مرطوب‌کننده روزانه شما بدون اینکه سلول‌های پوست جدید زیر آن آبرسانی کند، روی آن قرار می‌گیرد. AHA ها مانند اسید گلیکولیک می توانند این لایه از سلول های مرده پوست را بشکنند و مرطوب کننده شما را قادر می سازد تا سلول های جدید پوست را به طور موثرتری آبرسانی کند.

چه مقدار AHA مورد نیاز است؟

به عنوان یک قانون کلی، منبع معتبر FDAT محصولات AHA را با غلظت کلی کمتر از 10 درصد توصیه می کند. این به جلوگیری از عوارض جانبی آن ها کمک می کند. شما نباید از محصولاتی استفاده کنید که بیش از 15 درصد AHA دارند. محصولات استفاده روزانه – مانند سرم، تونرها و مرطوب کننده ها – حاوی غلظت کمتری اسید هستند. به عنوان مثال، یک سرم یا یک تونر ممکن است غلظت 5 درصد AHA داشته باشد. محصولات با غلظت بالا، مانند لایه بردارهای اسید گلیکولیک، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند تا خطر عوارض جانبی را کاهش دهند.

عوارض جانبی AHA چیست؟

اگر قبلا هرگز از AHA ها استفاده نکرده اید، ممکن است در زمانی که پوست خود را با محصول سازگار می کند، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنید. عوارض جانبی موقت ممکن است شامل موارد سوزش، خارش، تاول و درماتیت (اگزما) باشد. برای کاهش خطر تحریک، کلینیک کلیولند توصیه می کند از محصولات AHA یک روز در میان استفاده کنید. همانطور که پوست شما به آنها عادت می کند، می توانید هر روز از AHA ها استفاده کنید.

هنگام بیرون رفتن در زیر نور خورشید احتیاط بیشتری کنید. اثرات لایه بردار AHA های با غلظت بالا ممکن است پوست شما را تا یک هفته پس از استفاده نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر کند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و دفعات بیشتری از آن استفاده کنید.

توجه در صورت داشتن موارد زیر،  قبل از مصرف محصولات دارای اسید ها فوق حتما باید با پزشک خود مشورت کنید:

      1. در صورت بارداری
      2. پوست تازه تراشیده شده
      3. بریدگی یا سوختگی روی پوست شما
      4. آکنه روزاسه
      5. پسوریازیس
      6. اگزما

 

تفاوت بین AHA و BHA چیست؟

AHA مخفف آلفا هیدروکسی اسید است. BHA مخفف بتا هیدروکسی اسید است. AHA ها اسیدهای محلول در آب هستند که از میوه های شیرین ساخته می شوند. آنها به لایه برداری سطح پوست شما کمک می کنند تا سلول های جدید و یکنواخت رنگدانه پوست ممکن است ایجاد شده و جای آنها را بگیرند. پس از استفاده، احتمالاً متوجه خواهید شد که پوست شما در لمس صاف تر است. از طرف دیگر، BHA ها محلول در روغن هستند. برخلاف AHA ها، BHA ها می توانند عمیق تر به منافذ نفوذ کنند تا سلول های مرده پوست و سبوم اضافی را از بین ببرند.

کدام اسید را انتخاب کنید؟

اگرچه AHA ها اغلب به عنوان ایمن برای انواع پوست به بازار عرضه می شوند، اگر پوست بسیار خشک و حساسی دارید، باید از آن مراقبت کنید. ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از تحریک پوست خود به تدریج تا مصرف روزانه کار کنید. از طرف دیگر، BHA ها عمدتا برای آکنه و آسیب های ناشی از نور خورشید استفاده می شوند. این محصولات به اعماق فولیکول‌های موی شما می‌روند تا چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده پوست را خشک کنند و منافذ شما را باز کنند. به دلیل این اثرات، BHA ها برای پوست های مختلط تا چرب مناسب هستند. غلظت های کمتر ممکن است برای کمک به آرام کردن پوست حساس استفاده شود. همچنین اگر می‌خواهید قرمزی مربوط به روزاسه را کاهش دهید، ممکن است با BHAها موفقیت بیشتری کسب کنید.

نحوه استفاده از AHA ها

همه AHA ها باعث لایه برداری قابل توجهی می شوند. با این حال، اثرات و موارد استفاده می تواند در بین انواع اسیدها کمی متفاوت باشد. AHA انتخابی شما باید حداکثر غلظتی بین 10 تا 15 درصد داشته باشد. محصولات جدید را یک روز در میان استفاده کنید تا زمانی که پوست شما به آنها عادت کند. این همچنین خطر عوارض جانبی مانند تحریک را کاهش می دهد.

 

 

مهم نیست کدام AHA را انتخاب می کنید، اثرات لایه برداری قوی پوست شما را نسبت به خورشید حساس تر می کند. برای جلوگیری از سوختگی، لکه های ناشی از افزایش سن و افزایش خطر سرطان پوست، هر روز صبح از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

گلیکولیک، اسید گلیکولیک رایج ترین نوع AHA است که از نیشکر میگیرند. اسید گلیکولیک لایه برداری قابل توجهی را ایجاد می کند. این باعث می شود که یک درمان همه جانبه برای بسیاری از مشکلات پوستی باشد. و به لطف خواص ضد میکروبی آن، حتی ممکن است به جلوگیری از بروز آکنه کمک کند.

لاکتیک، اسید لاکتیک دیگر AHA رایج است. برخلاف سایر AHA های ساخته شده از میوه ها، اسید لاکتیک از لاکتوز موجود در شیر ساخته می شود. همچنین برای لایه برداری قابل توجه و اثرات ضد پیری آن شناخته شده است.

تارتاریک، در حالی که تارتاریک به طور گسترده شناخته شده نیست، نوع دیگری از AHA است. از عصاره انگور ساخته شده است و ممکن است به کاهش علائم آسیب خورشید و آکنه کمک کند.

سیتریک، همانطور که از نامش پیداست، اسید سیتریک از عصاره مرکبات تهیه می شود. هدف اصلی آن خنثی کردن سطح pH پوست و صاف کردن لکه های خشن پوست است. اسید سیتریک یک سرم یا تونر خوب می سازد که قبل از استفاده از مرطوب کننده استفاده می شود. حتی ممکن است به کار با کرم ضد آفتاب برای ایجاد حداکثر محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

مالیک، اسید مالیک نوعی متقاطع AHA-BHA است. از اسیدهای سیب ساخته شده است. در مقایسه با سایر AHA ها، اسید مالیک به اندازه یک عنصر انفرادی منبع قابل اعتماد موثر نیست. با این حال، ممکن است متوجه شوید که اسیدهای دیگر را موثرتر می کند همچنین  حاوی مولکول های بزرگ تری است که از عصاره بادام به دست می آید. می توان آن را با سایر AHA ها برای افزایش لایه برداری ترکیب کرد. استفاده از این اسید به تنهایی ممکن است بافت و اندازه منافذ را بهبود بخشد.

 

نحوه استفاده از BHA ها

BHA ها برای استفاده روزانه نیز طراحی شده اند، اما ممکن است لازم باشد در ابتدا چند بار در هفته استفاده کنید تا زمانی که پوست شما به آنها عادت کند. اگرچه BHA ها در مقایسه با AHA ها پوست شما را نسبت به آفتاب حساس نمی کنند، اما همچنان باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. این به جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید کمک می کند.

اسید سالیسیلیک اسید سالیسیلیک رایج ترین BHA است. غلظت می تواند بین 0.5 تا 5 درصد باشد، بسته به محصول در دست. این منبع معتبر به عنوان یک درمان آکنه شناخته شده است، اما همچنین می تواند به آرام کردن قرمزی و التهاب عمومی کمک کند.

اسید سیتریک در حالی که در درجه اول به عنوان AHA طبقه بندی می شود، برخی از فرمول های اسید سیتریک BHA نیز هستند. این نوع اسید سیتریک به جای یکنواخت کردن سطح pH پوست، در درجه اول برای خشک کردن سبوم اضافی و تمیز کردن سلول های مرده پوست در عمق منافذ استفاده می شود.

نحوه ترکیب محصولات AHA و BHA

بر اساس یک بررسی در سال 2009، AHA ها و BHA ها هنگامی که با هم استفاده می شوند، پوست پرتر را ایجاد می کنند. این ممکن است به دلیل افزایش تولید کلاژن باشد که می‌تواند هم درم و هم اپیدرم را به‌طور مشهودی حجیم‌تر کند. به همین دلیل، بسیاری از محصولاتی که گاه به گاه استفاده می شوند، مانند پدهای اصلاح کننده علامت Proactiv+، حاوی هر دو اسید هستند. درباره پوست و سلامت آن بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه