محافظت از پوست کودک

محافظت از پوست کودک

همانطور که سلامتی و تغذیه کودک از اهمیت بالایی برخوردار است، مراقبت از پوست او نیز به همان اندازه مهم است. پوست نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار لطیف تر و نازک تر است. به همین خاطر مواد شیمیایی، عطرها و رنگ های موجود در لباس، مواد شوینده و دیگر محصولات کودک گاهی اوقات می توانند باعث سوزش پوست، خشکی و بثورات پوستی در کودکان شوند. البته شما می توانید کارهای زیادی برای محافظت از پوست کودک خود انجام دهید که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد.

محافظت از پوست کودک در برابر نور آفتاب

نور آفتاب به سرعت پوست نوزادان و کودکان را متحمل آسیب هایی نظیر آفتاب سوختگی و گرمازدگی می کند. آفتاب سوختگی می تواند باعث درد، تب و کم آبی بدن شود. به خاطر داشته باشید که فقط یک آفتاب سوختگی در دوران کودکیِ فرزند شما، خطر ابتلا به ملانوما (کشنده ترین نوع سرطان پوست) و همچنین چین و چروک پوست را در بزرگسالی او افزایش می دهد. بنابراین محافظت از پوست کودک در برابر نور آفتاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

محافظت از پوست کودک در برابر نور آفتاب

  • اقدامات لازم برای محافظت از پوست کودک در برابر نور آفتاب

قبل از 6 ماهگی لازم است که کودک خود را به طور کامل از آفتاب دور نگه دارید. بنابراین هنگامی که به خارج از منزل می روید، تمام اقدامات احتیاطی مناسب را در نظر بگیرد. برای مثال حتما از آفتابگیر روی کالسکه کودک خود استفاده کنید.

کودکان پس از 6 ماهگی می توانند در معرض نور خورشید قرار بگیرند، اما حتما باید از یک ضد آفتاب مناسب کودکان با SPF  مناسب مثل کرم ضد آفتابکودک مدیسان در تمام بخش های پوست آنها که در معرض آفتاب است استفاده شود.

تا جایی که امکان دارد کودکان را در سایه نگه دارید. بازوها و پاهای کودک خود را نیز با یک لباس سبک و گشاد بپوشانید. برای کودکان از لباس هایی با رنگ های روشن استفاده کنید چرا که رنگ های روشن گرما را منعکس کرده و باعث خنک تر شدن پوست آنها می شوند. استفاده از کلاه و عینک آفتابی محافظ UV نیز توصیه می شود. همچنین قبل از اینکه سوار اتومبیل می شوید، اطمینان حاصل کنید فضای داخل اتومبیل خنک شده است.

محافظت از پوست کودک در زمستان

در زمستان، هوای خشک می تواند به پوست کودک شما آسیب برساند. بنابراین حتما برای او از یک مرطوب کننده مخصوص کودک نظیر لوسیون مرطوب کننده بارنیا  استفاده کنید. همچنین استفاده از رطوبت ساز در محیط خانه و مهدکودک ها نیز توصیه می شود. مرتبا به کودک خود مقدار مناسبی آب بدهید تا بدن او در طول ماه های سرد و خشک، در معرض بی آبی قرار نگیرد. استفاده از یک ضد آفتاب مخصوص کودکان مثل کرم ضد آفتاب کودک مدیسان در تمام فصول سال توصیه می شود.

محافظت از پوست کودک در زمستان

محافظت از پوست کودک در برابر میکروب ها و نیش حشرات

پوست کودکان به خاطر لطافت و حساسیت زیادی که دارد، در معرض میکروب ها و نیش حشرات آسیب بیشتری می بیند. بنابراین استفاده از محصولاتی که از پوست آنها در برابر میکروب ها و حشرات موجود در محیط محافظت می کند بسیار اهمیت دارد. محصولاتی نظیر لوسیون محافظ و ضد حشره بی بی کوکول علاوه بر حفاظت از بدن کودک در برابر حشرات، حس تازگی بیشتری نیز به پوست آنها می بخشد.

کارهایی که به پوست کودک شما آسیب می رساند

  • استفاده از محصولات معطر در ماه های اول

هرگز از محصولات معطر در ماه های اول زندگی نوزادان استفاده نکنید. چرا که این محصولات می توانند پوست ظریف کودک شما را به شدت تحریک نمایند. همچنین بهتر است از محصولات مراقبت از پوست که مخصوص نوزادان و کودکان ساخته شده اند استفاده کنید، مانند شامپو بدون عطر و همینطور ژل حمام و لوسیون مخصوص کودک . در صورت بروز حساسیت نیز، فورا یک محصول دیگر را امتحان کنید. شما عزیزان می توانید همین الان این محصولات را از فروشگاه اینترنتی کیمیا نفیس خریداری نمایید:

شامپو سر و بدن کودک بارنیا

لوسیون بدن بارنیا

شامپو بدن بچه آدرا

شامپو ملایم بی بی کوکول

شامپو بچه لامینین

 محافظت از پوست کودک با محصولات مراقبتی کودکان

  • استحمام بیش از حد

در سال های اول زندگی کودک، استحمام بیش از دو تا سه بار در هفته روغن های طبیعی محافظت کننده از پوست او را از بین می برد. در این صورت ممکن است پوست کودک شما بسیار آسیب پذیر و خشک شود و احتمال اگزما نیز در او  تشدید می یابد. بنابراین توصیه می شود از استحمام بیش از حد کودک خودداری کنید.

  • شستن لباس کودک با دیگر لباس ها

برای شستن لباس کودک فقط از شوینده های مخصوص لباس کودک استفاده کنید که بدون عطر و رنگ هستند. همچنین لازم است لباس کودک، ملافه و روتختی او را به طور جداگانه از لباس های اعضای دیگر خانواده بشویید یا در غیر این صورت حتما از همان مواد شوینده مخصوص لباس کودک برای شستن تمامی لباس ها استفاده کنید.

  • دیر عوض کردن پوشک کودک

پوشک کودک خود را مرتباً عوض کنید. هر بار نیز پوست او را با دستمال مرطوب و به آرامی پاک کنید. از یک پن (پن کودک فلوویو ) و یا کرم ژل مخصوص مثل کرم ژل پاک کننده لامینین مخصوص پوست حساس کودکان استفاده کرده و با آب کودک خود را شستشو دهید. سپس به آرامی او را خشک کنید. چند لحظه صبر کنید تا پوست کودک خشک شود و رطوبت پوست به پوشک جدید منتقل نشود. سعی کنید از پوشک بدون عطر استفاده نمایید.

بسیاری از نوزادان تا دو سالگی به خاطر استفاده مداوم از پوشک ممکن است دچار سوختگی پوست شوند. این سوختگی که معمولاً با التهاب و قرمزی پوست همراه است، منجر به بی قراری و بی تابی نوزاد شده و مانع از خواب آرام و عمیق او می شود. به همین خاطر پیشنهاد می شود از لحظه تولد هر بار بعد از تعویض پوشک کودک دلبندتان، نواحی چین های کشاله پا را با کرم های محافظ پا مثل کرم سوختگی پای نوزاد بارنیا و یا تالک مایع کودک بارنیا آغشته و به آرامی ماساژ دهید.

  • بوسیدن نوزادان

با توجه به این که سیستم دفاعی بدن کودک آنقدرها قوی نیست که با میکروب‏ هایی که احتمال دارد در اثر بوسه افراد منتقل شود مقابله کند، بهتر است تا حد امکان اجازه ندهید کسی او را ببوسد و یا بعد از هر بوسه پوست او را با آب ولرم بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

  • قرار دادن مستقیم کودک بر روی فرش یا موکت

پرزها و پشم فرش، موکت یا هر چه روی زمین پهن شده در تماس مستقیم با بدن کودک می تواند منجر به قرمزی و تحریک پوست او شود. بنابراین حتما از یک ملحفه مخصوص برای زیر کودک استفاده کنید. همچنین با پوشانیدن لباس ‏های زیردکمه‏ دار به او ،مانع از بالا رفتن لباس در  هنگام بازی و سینه ‏خیز رفتنش شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه