ریزش مو و پیوند مو در خانمها

گرچه مردان غالباً دچار ریزش مو می‌شوند و با اینکه ریزش موی مردانه عموماً «الگوی طاسی مردانه» نامیده می‌شود اما حدود ۴۰ % از زنان نیز با مشکل طاس شدن و کم تراکم شدن موهایشان مواجه هستند. این ریزش مو بیشتر خود را به صورت کم تراکم شدن موها نشان می دهد.

کاشت مو در خانمها در سالهای اخیر از رشد بسیار سریعی برخوردار شده و توجه بسیاری به آن شده است. علت این امر تحولات شگرفی است که در طی پانزده سال گذشته در تکنیک ها و ابزار جراحی پیوند مو بوجود آمده است بطوریکه در حال حاضر میتوان با انجام کاشت مو تغییرات مثبت قابل ملاحظه‌ای را در زیبایی چهره و نیز از لحاظ روحی روانی در اکثریت خانمهایی که از ریزش موی زنانه رنج می‌برند ایجاد نمود.

امروزه با کاربرد تیغها و ابزار بسیار ظریف می‌توان کاشت مو را در لابلای موهای موجود انجام داد بدون اینکه به این موها آسیبی وارد شود درحالیکه در گذشته بدلیل استفاده از پانچهای قدیمی امکان چنین کاری وجود نداشت.

همچنین نیازی به کوتاه نمودن تمام موها وجود ندارد بنابراین خانمها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی پس از انجام عمل، نواحی دهنده که از آنها برداشت گرافتهای مو صورت گرفته و نیز نواحی گیرنده که در آنها کاشت مو صورت گرفته را به راحتی توسط موهای اطراف پوشش دهند.

زنان سالم بدون علایم بیماری تیروئید و با تاریخچۀ هورمونی بررسی شده، کاندیدهای موفق کاشت مو هستند. پیش از انجام عمل کاشت مو در زنان مواردی از قبیل بیماری کم خونی (آنمی)، بیماریهای تیروئید، بافت همبند، بیماریهای زنانه و استرس می‌بایست بررسی شود. همچنین داروهایی که موجب ریزش مو می‌شوند مانند: داروهای ضد حاملگی خوراکی، بتابلوکرها، ویتامین A، داروهای درمان تیروئید، کومادین و پرونیزولون بررسی گردند. در صورت وجود هرگونه شک دربارۀ موارد مذکور انجام آزمایشات هورمونی ضروری است.

درصورتیکه هیچکدام از موارد ذکر شده به عنوان عامل ریزش موی زنانه تشخیص داده نشود و نیز ریزش موی بیمار به دلیل ریزش موی سکه ای (Alopecia areata)، ریزش موی کششی (Traction alopecia)، ریزش موی ناشی از کندن مرضی موها (Trichotillomania)، ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم و سایر علل غیر ارثی ریزش مو نباشد، عامل ژنتیکی را می‌بایست مهمترین دلیل ریزش مو و کم تراکم شدن موها در زنان دانست.

زنان داوطلب کاشت مو معمولاً دچار ریزش مو و کم تراکم شدن موها بطور منتشر بوده و بدنبال ایجاد تراکم گسترده‌اند بنابراین جهت ایجاد انتظارات واقع گرایانه آموزش های لازم طی جلسات مشاوره به آنها ضروری است.

عموماً ریزش موی ژنتیکی در زنان بدین شکل ظاهر می شود که اینچ قسمت جلویی خط موها دچار ریزش نمی‌شود درحالیکه پشت این ناحیۀ دائمی خط مو دچار کمی تراکم می گردد. جهت رسیدن به تشخیص صحیح در این زمینه پزشک متخصص کاشت مو می بایست معاینۀ دقیق و کاملی از پوست سر بیمار داشته باشد.

دستیابی به تشخیص مناسب در زنان دچار ریزش مو یک گام مهم و تعیین کننده جهت تجویز و یا عدم تجویز کاشت مو به عنوان راه حل درمانی است.

مردان در مقایسه با زنان تمایل بیشتری برای داشتن مدلهای موی کوتاه دارند. رشد موهای کاشته شده همچون موهای طبیعی حدود یک سانتیمتر (نیم اینچ) در ماه است. در بسیاری از مردان با رشد موهای کاشته شده ظرف مدت ۳ الی ۶ ماه تراکم بوجود می‌آید. همین فرآیند به دلیل طول موها در زنان به ۱۲ ماه زمان نیاز دارد. برای خانمها مدت زمان رشد موها طی این دوره بسیار دشوار است. مهم نیست که آنها طی این مدت چقدر انگیزه پیدا کرده اند اما باز هم بسیاری از زنان نسبت به نتیجۀ کار دلسرد می شوند.

علیرغم این مشکلات، زنان بهترین بیماران برای عمل کاشت مو هستند چرا که بسیاری از مشکلات مربوط به مردان در زنان اتفاق نمی افتد. موهای خانمها نسبت به آقایان بلندتر است بنابراین پوشش ناحیۀ دهنده بلافاصله پس از عمل در زنان چندان مهم نیست. درصورتیکه ایجاد تراکم بعدی موهای کاشته شدۀ جدید در زنان در مقایسه با مردان نیاز به زمان طولانی تری دارد. زنان مشکل دیده شدن گرافت ها در مردان طاس را ندارند. زنانی که دچار ریزش مو شده‌اند تمایل دارند با استفاده از موهای بلند باقی ماندۀ خود نواحی طاس شده را پوشش دهند درنتیجه این پوشش موجب مخفی شدن گرافتهای در حال رشد خواهد شد. به همین دلیل امکان استفاده از گرافتهای بیشتر در جلسات اولیۀ عمل کاشت مو و نهایتاً کاهش تعداد جلسات عمل وجود دارد و به دلیل این عامل، زنان در مقایسه با مردان میتوانند میان جلسات کاشت مو وقفه های طولانی تری ایجاد نمایند.

خانمهایی که عمل کشش پوست صورت (لیفتینگ) را انجام داده‌اند دارای یک نوار جوشگاه زخم (اسکار) از ناحیۀ مقابل یک گوش به طرف بالای سر تا نقطۀ مقابل هستند. نقطۀ مرکزی این اسکار به سادگی توسط موهای بلند اطراف پوشش داده می شود اما پوشاندن اسکار مقابل گوشها دشوارتر است. زنانی که با چنین مشکلی روبرو هستند می‌بایست مدل موی خود را مطابق با پوشش اسکارها شکل دهند. متأسفانه بسیاری از خانمها و پزشکان از این نکته بی اطلاع هستند که میتوان بخشهای درونی اسکار را با انجام عملهای کوچک کاهش داد و اسکار مقابل گوشها را به وسیلۀ کاشت مو ترمیم نمود و ظاهری طبیعی بوجود آورد.

اهمیت کلیدی مشاوره و تشخیص:

نخستین گام برای تصمیم گیری در مورد اینکه یک خانم کاندید مناسبی برای کاشت مو هست یا خیر معاینۀ دقیق پوست سر از لحاظ چگونگی تراکم و ضخامت موها در نواحی گیرنده و دهنده است. خانمهایی که تمام نواحی حاشیه‌ای سرشان دارای موهای نازک و مینیاتوری هستند داوطلبان مناسبی برای پیوند مو نیستند. زنانی که ناحیۀ دهندۀ دائمی در پشت سر آنها محدود است را میتوان درصورتیکه انتظارات آنها بر مبنای واقعیت باشد از طریق کاشت مو درمان نمود. وقوع تلوژن افلوویوم (ریزش کوتاه مدت و موقت موها در اثر شوک وارده به فولیکول های مو در اثر جراحی) پس از انجام عمل کاشت مو در خانمها رایج است. ولی باید به آنان اطمینان داد که این پدیده کاملاً موقتی بوده و پس از مدت چند ماهی مجدداً موها رشد می کنند.

خلاصه اینکه اگر پزشک از تخصص و تبحر و تجربۀ کافی در زمینۀ کاشت مو برخوردار باشد و نیز از ابزار و تکنیکهای جدید کاشت مو استفاده نماید می‌توان به نتایج بسیار خوب و راضی کننده‌ای در خانمها پس از انجام کاشت مو دست پیدا کرد. به خاطر داشته باشید در صورت انتخاب صحیح پزشک نتایج بسیار حیرت انگیزی را از انجام کاشت مو می‌توانید انتظار داشته باشید.

تهیه و تنظیم: دکتر حمیدرضا کهنموئی – بورد جراحی پیوند مو از آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه