ریزش موی آندروژنیک و درمان آن

ریزش موی آندروژنیک و درمان آن

ریزش بیش از حد یا غیرطبیعی موها به عنوان آلوپسی شناخته می شود و در انواع مختلفی وجود دارد. اما آنچه که در همه انواع ریزش موها چه در آقایان و چه در خانم ها مشترک است، نشانه ای از مواردی دارد که در بدن شما اشتباه پیش رفته اند. در ادامه به ریزش موی آندروژنیک و درمان آن  می پردازیم.

انواع ریزش مو

طبیعی است که همه افراد روزانه مقداری از موهای خود را از دست بدهند، زیرا موهای ما همیشه در حال تجدید هستند. ما به طور معمول روزانه 50 تا 100 مو از دست می دهیم. اما وقتی ریزش موها از این مقدار بیشتر می شود، نشان دهنده ریزش موی آلوپسی و غیر طبیعی است و در صورتی که به آن توجه نشود حتی ممکن است منجر به طاسی کامل شود.

موهای شما ممکن است در اثر برهم ریختن تعادل هورمون های بدن و یا رژیم های غذایی سخت و موارد دیگر که قبلا هم به آنها اشاره شده است دچار ریزش شوند. همچنین احتمال دارد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به طاسی الگوی مردانه یا زنانه یا یکی از اشکال آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) باشید.

ریزش مو همچنین می تواند به خاطر استرس شدید، بارداری و زایمان، سوء تغذیه ، عفونت های شدید، جراحی، اختلال در عناصر بدن، کمبود ویتامین ها، بیماری های خاص یا مصرف دارو باشد که همگی این موراد می توانند مراحل رشد و یا ریختن موها را تغییر دهند. خوشبختانه در این مواقع، مو پس از گذشت این رویدادها، دوباره شروع به رشد می کند. در واقع هنگامی که شما علت ریزش مو را پیدا کردید و در صدد برطرف ساختن آن شدید ریزش موی شما متوقف خواهد شد.

ریزش موی آندروژنیک و درمان آن  

ریزش موی آندروژنیک در واقع یک بیماری ژنتیکی است که می تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. عوامل ارثی تا حد زیادی باعث آلوپسی آندروژنی می شوند. این بیماری در مردان با ریزش تدریجی مو در تاج سر و جلوی سر مشخص می شود. در زنان مبتلا به این بیماری نیز پوست سر در کل نواحی شروع به نازک شدن می کند که بیشترین ریزش مو در تاج سر دیده می شود. در ادامه به ریزش موی آندروژنیک و درمان آن در زنان و مردان می پردازیم، که البته دارای الگو های متفاوت در افراد مختلف است.

  • بررسی آلوپسی آندروژنتیک در زنان

پوست سر اکثر زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک در تمامی نواحی نازک است. (مردان به ندرت به نازک شدن گسترده پوست سر دچار می شوند اما در عوض از الگوهای طاسی متمایزتری برخوردار هستند.)

ریزش موی آندروژنیک و درمان آن در زنان

آلوپسی آندروژنیک در زنان به دلیل عملکرد آندروژن ها (هورمون های مردانه) که به طور معمول فقط در مقادیر بسیار کمی در زنان و دختران وجود دارند، ایجاد می شود. آلوپسی آندروژنتیک امکان دارد توسط عوامل مختلفی که با عملکرد هورمون ها در ارتباط هستند از جمله برخی کیست های تخمدان ، مصرف قرص های ضد بارداری با شاخص بالای آندروژن ، بارداری و همینطور یائسگی ایجاد شود.

همچنین برخی از متخصصان ممکن است این نوع آلوپسی را در خانم ها علاوه بر ژنتیک با فاکتورهای دیگری مانند کمبود آهن و ویتامین ، اختلالات هورمونی، بی اشتهایی های عصبی ، تومورهای تخمدان یا آدرنال و سایر بیماری ها مرتبط بدانند.

ریزش موی آندروژنیک در خانم ها ، در ناحیه زایش مو و به عبارتی در فرق سر یعنی خطی که موها را به دو نیم تقسیم می کند، بیشتر قابل توجه است و این خط کم کم گسترش می یابد. این آلوپسی در زنان دارای سه یا پنج درجه پیشرفت است و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به طاسی کامل شود.اما حائز اهمیت است که در حادترین نوع خود دسته ی نازکی از موهای جلوی سر باقی می مانند.

  • بررسی آلوپسی آندروژنتیک در مردان

آلوپسی آندروژنی رایج ترین شکل طاسی در بین مردان است. به گفته پزشکان متخصص این بیماری در طول زندگی ، حدود 60٪ از مردان ، و احتمالاً 25٪ از خانم ها را درگیر می کند.

به عنوان قسمتی از روند ریزش مو و طاسی مردان، احتمال دارد موها ابتدا در ناحیه تاج سر شروع به نازک شدن کنند. دلیل این امر وجود دی هیدروتستوسترون (DHT) (عامل ریزش مو) در مردان است که نه تنها موهای جلو و بالای سر بلکه تاج سر آنها را هدف قرار می دهد.

همچنین در بعضی از مردان تاج سر سریع تر از قسمت جلوی سر، دچار طاسی و نازکی مو می شود. البته شایان ذکر است که پیشرفت الگوی طاسی مردانه در افراد مختلف متفاوت است.

آلوپسی آندروژنیک در مردان از دلایل ژنتیکی و هورمونی ناشی می شود. با این وجود مواردی نیز وجود دارد که بدون سابقه خانوادگی این مشکل بروز می کند. در مردان ، تاج و ناحیه جلویی سر نسبت به عملکرد هورمون های مردانه (آندروژن ها) در فولیکول های مو حساس تر است. آندروژن ها باعث می شوند فولیکول های مو کوچک و کوچکتر شوند.

ریزش موی آندروژنیک در مردان

در صورتی که این نوع از آلوپسی به موقع در مردان درمان نشود ، سرانجام به طاسی می انجامد. به طور معمول ، اولین علائم طاسی زودرس ، در سنین 20 تا 25 سالگی در مردان ظاهر می شود. همچنین هفت درجه از این نوع آلوپسی در مردان وجود دارد، اما همه مردان به بالاترین درجه آن نمی رسند.

نحوه درمان آلوپسی آندروژنیک در زنان و مردان

در حال حاضر ، درمان های زیادی برای آلوپسی آندروژنیک موجود است. با این حال باید علت اصلی ریزش مو نیز تحت نظر یک دکتر متخصص شناسایی و درمان شود. برخی از محصولات تقویت کننده مو نظیر پک تقویتی مو موجود در فروشگاه کیمیا نفیس به طور تخصصی بر روی درمان آلوپسی آندروژنیک کار می کنند. پک تقویتی مو موجود در این فروشگاه شامل سرم دو فاز تقویت کننده مو پروویکات، شامپو ضد ریزش مو درمالیست و لوسیون ضد ریزش ژاک آندرل می باشد.

هدف اولیه این محصولا کند کردن روند ریزش و سپس افزایش تراکم مویرگی برای ضخیم شدن موها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مناسب ترین محصولات برای درمان آلوپسی آندروژنیک با کارشناسان کیمیا نفیس تماس بگیرید.

برخی دیگر از محصولات مناسب برای درمان آلوپسی آندروژنیک موجود در فروشگاه کیمیا نفیس عبارتند از:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه