راکوتان چیست؟
کپسول ایزوترتینوئین

کپسول ایزوترتینوئین درمانی برای آکنه های شدید است. این دارو می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، بنابراین عقلانی  نیست که بدون نسخه آن را تجویز کرد. در ادامه اطلاعات کاملی این قرص و اثر آن بر سلامتی بررسی خواهد شد .

درباره ایزوترتینوئین ( راکوتان ) باید بدانیم :

کپسول های ایزوترتینوئین بعد از یک هفته تا 10 روز شروع به کار می کنند. در ابتدای مصرف ، ممکن است پوست شما قبل از شروع به بهبود بدتر شود.

قبل از شروع مصرف ایزوترتینوئین، باید آزمایش خون منظم در طول درمان برای بررسی عوارض جانبی انجام داد. لب ها و پوست شما قطعا در طول درمان بسیار خشک و به نور خورشید حساس می شوند. بنابراین با دانستن این نکات استفاده از بالم لب، مرطوب کننده ها و کرم ضد آفتاب با محافظت بالا به شما کمک زیادی میکند.

استفاده از ایزوترتینوئین ها در هنگام بارداری بسیار خطر افرین است و در رده ی x ( پر خطر ) هستند و می بایست از 6 نهایت 1 ماه قبل مصرف کاملا قطع شود .

ایزوترتینوئین ها می تواند شما را افسرده و حس ناامیدی را با کم کردن هورمون های شادی تلقین کند ، پس استفاده از این محصول زمانی که شما پیش زمینه ای برای این احساس ها دارید اصلا توصیه نمیشود.

مصرف کپسول ایزوترتینوئین برای چه کسانی توصیه می شود ؟

کپسول ایزوترتینوئین برای نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به آکنه شدید است. به نوجوانان زیر 12 سال یا قبل از بلوغ کپسول ایزوترتینوئین تجویز نمیشود.

ایزوترتینوئین ها می توانند قند خون شمارا بالا ببرند پس در صورت ابتلا به دیابت از مصرف آن   جدا خودداری کنید و یا در صورت حتمی بودن استفاده حتما با متخصص خود صحبت کنید و به عوارض آن اگاه باشید .

مصرف کپسول ایزوترتینوئین برای چه کسانی توصیه نمیشود؟

ممکن است به خانواده ی  ویتامین ای حساسیت داشته باشید . پس از مصرف آن خود داری کنید .

اگر سابقه بیماری های روحی و ذهنی مثل خودکشی یا ناامیدی شدیدی دارید از مصرف کپسول های ایزوترتینوئین خودداری کنید.

اگر حال اقدام برای بارداری هستید مصرف این دارو ها توصیه نمیشود همچنین در دوران شیردهی اصلا توصیه نمیشود .

وجود بیماری های کبد و کلیه و سطح بالای کلسترول و سایر چربی ها در خون شما و یا سطح بالای ویتامین آ  و همچنین افراد مبتلا به بیماری کرون و التهابات روده باید با احتیاط و یا مصرف نکنند .

کپسول های ایزوترینوئین در چه دوز و انواعی ارائه میشوند :

ایزوترتینوئین به صورت کپسول  10 یا 20 میلی گرمی عرضه می شود.

دوز کپسول ایزوترتینوئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به وزن و تحمل بدن شما بستگی دارد.

تغییرات در دوز شما

بستگی به شرایطی که بعد از مصرف خواهید داشت دوز ان را پزشک شما تغییر میدهد. مثلا اگر بعد از گذشت ده روز ظاهر جوش ها را بهبود نبخشد احتمالا دوز آن را قوی تر خواهد کرد.

نحوه مصرف آن

بهتر است آنها را بلافاصله بعد از غذا یا میان وعده مصرف کنید همچنین استفاده از بیشترین میزان آب برای کم کردن عوارض قرص راکوتان لازم است.

چه مدت باید مصرف کرد؟

یک دوره درمانی با کپسول ایزوترتینوئین معمولاً 16 تا 24 هفته (حدود 4 تا 6 ماه) طول می کشد. آکنه معمولا تا 8 هفته پس از توقف درمان بهبود می یابد.

اکثر افراد پس از این مدت پوست شفافی دارند، اما برخی دیگر به دور دیگری از درمان نیاز دارند ولی این نکته حایز اهمیت است که حتما به عوارض راکوتان آگاه باشید و آن را مصرف کنید .

در صورت فراموشی یک دوز چه واکنشی نشان دهیم ؟

اگر مصرف کپسول ها را فراموش کردید، به محض یادآوری آنها را مصرف کنید، مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید. هرگز 2 دوز را به طور همزمان مصرف نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.

عوارض جانبی کپسول ایزوترتینوئین

این عوارض جانبی رایج کپسول های ایزوترتینوئین در بیش از 1 نفر از 100 نفر رخ می دهد:

خشکی پوست، چشم، بینی یا لب و یا سایر مشکلات پوستی، از جمله بثورات، و خارش خفیف و در مواردی درد یا خشکی دهان یا گلو، سردرد، کمردرد و درد و درد در عضلات یا مفاصل .

برای دانستن عوارض و اثرات بیشتر این دارو با سایت بامداد کیمیا نفیس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه