پارابن ها چه تاثیراتی بر بدن میگذارند؟      

در مقالات متعددی پارابن و اثرات آن را بررسی کردیم  ، در این مقاله به بررسی دقیق تر اسیب های پارابن  به بدن میپردازیم .

پارابن ها به عنوان قدیمی ترین و اولین نگهدارنده ها در صنعت آرایشی و بهداشتی حضور داشتند این مواد نخستین بار در سال 2004 مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و اثر آنها بر بدن به وضوح مشخص شد . در این مقاله به صورت خلاصه وار به مشکلات پارابن میپردازیم .

اختلال غدد درون ریز و آسیب به تولید مثل در انسان

پارابن‌ها می‌توانند مانند هورمون استروژن( یکی از هورمون های جنسی که در زنان بیشتر است ) در بدن عمل کنند و بدن را دچار خطا کرده و عملکرد طبیعی سیستم‌های هورمونی را مختل کنند.

پارابن ها بر عملکرد دستگاه تناسلی مردانه و زنانه، رشد باروری، باروری و نتایج زایمان تأثیر می‌گذارد. پارابن ها در تولید هورمون ها نیز اختلال ایجاد می کنند.

در مطالعات حیوانی پارابن سیگنال‌های هورمونی را مختل می‌کنند و قرار گرفتن در معرض پارابن‌ها به تولید مثل زنان آسیب می‌زند . در مطالعه حیوانی دیگری، قرار گرفتن در معرض پارابن ، به تولید مثل مردان با کاهش تولید اسپرم و کاهش سطح تستوسترون آسیب می رساند ، اطلاعات علمی دریافت که قرار گرفتن در معرض  پارابن در موش ها به سیستم تولید مثل ماده و نر آسیب می رساند.

سطح بوتیل پارابن (نوعی پارابن ) در ادرار مادر و سطوح خون بند ناف باعث زایمان زودرس و کاهش وزن هنگام تولد میشود.

اختلال غدد درون ریز و مشکل سرطان پوست

سازمان بهداشت عمومی و غذا ودارو  در مورد قرار گرفتن در معرض استروژن های محیطی(منظور ترکیباتی مثل پارابن ها ) و اینکه چگونه ممکن است در خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان سینه در زنان نقش داشته باشند، نگران هستند.

پروپیل پارابن می تواند بیان ژن ها را تغییر دهد، از جمله ژن های موجود در سلول های سرطان سینه ، و رشد سلول های سرطان سینه را تسریع بخشد.

پارابن تحریکات  پوست

پوست ممکن است به محصولات حاوی پارابن حساس شود که منجر به تحریک می شود.

تغییرات در کلسترول:

کلسترول برای ساخت استروژن و تستوسترون لازم است. پارابن ها می توانند از ساخت این هورمون های ضروری جلوگیری کنند.

قند خون بالا:

به نظر می رسد مخلوطی از پارابن ها آسیب بیشتری نسبت به یک پارابن به تنهایی دارد. ترکیبی از بوتیل و پروپیل پارابن قند خون زنان باردار را در سه ماهه اول و دوم بارداری افزایش می دهد و احتمال خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش میدهد.

عملکرد ضعیف سیستم ایمنی:

عملکرد خوب سیستم ایمنی به روده سالم گره خورده است. استفاده از پارابن های ضد میکروبی از رشد باکتری های سالم جلوگیری می کند. این می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

سایر خطرات

سایر خطرات شناسایی شده برای افراد در معرض پارابن عبارتند از:

خطر ابتلا به سرطان:

پارابن ها می توانند هورمون استروژن را فعال کنند. سطوح بالایی از استروژن در تومورهای سرطان سینه یافت شده است. سرطان سینه همچنین با استفاده مداوم از محصولات مراقبت شخصی حاوی پارابن که در نزدیکی ناحیه سینه استفاده می شود، مرتبط است.

پارابن ها و مسائل مربوط به باروری:

طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات شده است ،پارابن ها می توانند تستوسترون و تولید اسپرم را کاهش دهند.

خطر چاقی:

دو نوع متیل و پروپیل پارابن در زنان با BMI بالاتر بیشتر از سایرین یافت می شود . غذا و مکمل های غذایی با سطوح بالای پارابن ممکن است مسئول افزایش وزن باشند.

پارابن  و جذب در بدن انسان

زمانی که دختران از محصولات بدون پارابن استفاده کردند، سطح پروپیل پارابن در ادرار حدود 45 درصد کاهش یافت.

پارابن ها در نوزادان و کودکان بزرگتر ، و همچنین بزرگسالان، از جمله زنان باردار شناسایی شده است.

پارابن‌ها همچنین ممکن است در طول زمان در بافت چربی در بدن تجمع پیدا کنند.

اقداماتی جهانی محافظت در برابر پارابن ها

  • سازمان بهداشت کودک و نوزادان متعهد شد که قوانینی برای حذف پارابن ها تا سال 2020 برای محصولات رنج سنی زیر 5 سال تصویب میکند .
  • همچنین شرکت های تولید کننده نیز متعهد شدند انواع خطر آفرین تر پارابن را تا سال 2021 از صنعت خوراک و پوست و مو حذف کنند .

استفاده از پروپیل و بوتیل پارابن در اتحادیه اروپا، آسه آن و ژاپن محدود شده است.

مواردی که پارابن در آنها استفاده شده است:

پارابن ها میتوانند به عنوان نگهدارنده در خیلی از محصولات وجود داشته باشند. حضور پارابن ها در محصولات شستشویی کم خطر از محصولاتیست که در سطح پوست باقی می مانند .

محصولاتی چون شامپو ، لوسیون ها ، حالت دهنده ها و … امکان داشتن پارابن را دارند . وجود پارابن ها در محصولات مربوط به زیر بغل و شقاق سینه امری نا بخشودنیست .

پارابن ها در کدام بخش های صمعت بیشتر کاربرد دارند :

پارابن ها در خوراکی ها و نوشیدنی و محصولات پوستی وجود دارد. پارابن ها همچنین در رسوبات، فاضلاب، تصفیه خانه های آب، رودخانه ها، خاک و گرد و غبار خانه ها یافت شده است.

لیست انواع پارابن که ممکن است در ترکیبات محصولات مشاهده کنید:

متیل پارابن (متانول)،اتیل پارابن (اتانول), ایزوپروپیل پارابن (ایزوپروپانول)، پروپیل پارابن (n-پروپانول), بوتیل پارابن (بوتانول)، ایزو بوتیل پارابن (ایزوبوتانول)، پنتیل پارابن (پنتانول) و ….

متیل و اتیل پارابن ها پارابن های با زنجیره کوتاه هستند. آنها اثرات استروژنی ضعیف تری نسبت به استرهای با زنجیره متوسط مانند پروپیل پارابن دارند. استرهای با زنجیره بلند مانند بوتیل پارابن قوی تر از استرهای با زنجیره متوسط هستند. ترتیب افزایش فعالیت استروژنی به شرح زیر است:

متیل ، اتیل ، بوتیل ، ایزو بوتیل

نکته حائز اهمیت : بامداد کیمیا نفیس میکوشد تا با توجه به این حجم از مضرات پارابن ها ، این نگهدارنده را در هیچ یک از محصولات خود نداشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه