پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث خارش و ناراحتی می شود. پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع از این بیماریست. پسوریازیس باعث ایجاد نواحی ضخیم و پوسته پوسته می شود.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در پوست شما می شود. پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است، به این معنی که می تواند به طور غیر منتظره شعله ور شود و هیچ درمانی وجود ندارد.

انواع پسوریازیس چیست؟

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد، از جمله:

  • پسوریازیس پلاکی: شایع ترین نوع پسوریازیس است. حدود 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس پسوریازیس پلاکی دارند . علائم آن پوسته های نقره ای روی سطح پوست است.
  • پسوریازیس معکوس: این نوع پسوریازیس در چین های پوست شما ظاهر می شود. باعث ایجاد پلاک های نازک بدون فلس می شود، در این حالت بدن شما علائمی شبیه به عرق سوختگی مشاهده میکنید.
  • پسوریازیس روده ای: پسوریازیس روده ممکن است . به نظر می رسد لکه های پوسته پوسته کوچک، قرمز و قطره ای شکل است و اغلب کودکان و بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • پسوریازیس پوسچولار: پسوریازیس پوسچولار دارای برجستگی های کوچک و پر از چرک در بالای پلاک ها است.
  • سبوپسوریازیس: این نوع معمولاً روی صورت و پوست سر شما به صورت برجستگی ها و پلاک هایی با پوسته های چرب و زرد ظاهر می شود. این تلاقی بین پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است.
  • پسوریازیس ناخن: پسوریازیس ناخن باعث تغییر رنگ پوست، ایجاد حفره و تغییر در ناخن های دست و پا می شود.

پسوریازیس چه قسمتی از بدن من را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بثورات پسوریازیس می تواند در هر نقطه از پوست شما ظاهر شود. پسوریازیس در موارد مختلف مانند ( آرنج ، صورت و دهان ، پوست سر ، ناخن دست  و پا ، اندام تناسلی ، پایین کمر و کف دست و پا ) شایع است.

در بیشتر افراد، پسوریازیس ناحیه کوچکی از پوست آنها را می پوشاند. در موارد شدید، پلاک ها به هم متصل می شوند و ناحیه بزرگی از بدن شما را می پوشانند.

پسوریازیس چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و چقدر شایع است؟

افراد در هر سن، جنس و نژاد ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند. پسوریازیس میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از 3 درصد از جمعیت ایالات متحده به پسوریازیس مبتلا هستند.

آیا پسوریازیس همان اگزما است؟

پسوریازیس و اگزما دو بیماری پوستی بسیار متفاوت هستند. هر دو بیماری علائم مشابهی مانند تغییر رنگ پوست، بثورات و خارش ایجاد می کنند. پسوریازیس ظاهری نقره ای رنگ و فلسی دارد ولی اگزما معمولا با کمی التهاب همراه میشود.

پسوریازیس چگونه ظاهر می شود؟

 

نشانه اولیه پسوریازیس برجستگی های کوچک است. برجستگی ها رشد می کنند و فلس ها در بالا تشکیل می شوند. سطح پلاک ممکن است ریزش کند، اما فلس های زیر آنها به هم می چسبند. اگر این التهابات پوستی خود را بخراشید، ممکن است فلس از پوست شما جدا شود و البته می تواند باعث خونریزی شود. علائم پسوریازیس می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

علاوه بر پلاک های پوستی یا بثورات پوستی، ممکن است علائمی مثل خارش – ترک – درد پوست و یا حتی درد مفاصل داشته باشند.

اگر پلاک خود را خراش دهید، می توانید پوست خود را بشکنید که می تواند منجر به عفونت شود. عفونت ها خطرناک هستند. اگر درد شدید، تورم و تب دارید، علائم عفونت دارید. اگر این علائم را دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

معمولاً 30 روز طول می کشد تا سلول های جدید پوست رشد کرده و جایگزین سلول های قدیمی پوست شوند. در بیماری پسوریازیس نوسازی به جای 30 روز 5 روز حدودا زمان میبرد پس در نتیجه نو سازی خیلی سریعتر انجام می شود، چون باقی سطح پوست نوسازی را به همان ترتیب قبل انجام میدهند ، حالت دو تیکه ای تشکیل شده و ظاهر این چنینی میگیرد. این بمیاری میتواند به صورت ارثی منتقل شود .

آیا پسوریازیس مسری است؟

خیر، پسوریازیس مسری نیست. تماس با پوستی که دارای پسوریازیس است منجر به ابتلای شما نمیشود.

پسوریازیس چگونه درمان می شود؟

چندین گزینه درمانی می توانند علائم پسوریازیس را تسکین دهند. درمان های رایج  مثل کرم های استروئیدی و مرطوب کننده های پوست خشک ، پماد ویتامین سی ، ویتامین آ و …. برای پسوریازیس توصیه میشود.

درمان های جدید و رایج برای پسو ریازیس های شدید تر:

  • نور درمانی: چراغ های LED در طول موج های خاص می توانند التهاب پوست را کاهش دهند و به کاهش سرعت تولید سلول های پوست کمک کنند.
  • PUVA: ترکیبی از داروی پسورالن و نور درمانی با هم
  • رتینوئیدها: رتینوئید ها دارویی ها مربوط به ویتامین آ هستند . این دارو ها بسیار کارامد بوده اما ممکن است عوارض جانبی از جمله نقص مادرزادی ایجاد کنند.

آیا درمان قطعی برای پسوریازیس وجود دارد؟

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد. پسوریازیس یک بیماری مزمن و خود ایمنی است، به این معنی که علائم ممکن است در طول زندگی شما ظاهر شوند و از بین بروند. درمان می تواند علائم را تسکین دهد و درمان پسوریازیس به معنی حذف این بیماری نیست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه