پارابن چیست ؟

پارابن ها مواد شیمیایی مصنوعی هستند که به عنوان نگهدارنده در محصولات مراقبت پوستی، غذاها، نوشیدنی ها و داروها استفاده می شوند. پاراهیدروکسی بنزوات ها نام علمی پارابن ها می باشد. پارابن ها مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کنند و ماندگاری محصولات را بالا میبرند.

استفاده از پارابن ها پس از یافتن در سلول های بیماران مبتلا به سرطان سینه کاملاً بحث برانگیز شد البته این موضوع قابل چشم پوشی نیست که پارابن ها از گذشته نیز بر عملکرد هورمون ها تأثیر می گذارند. این موضوع می تواند باعث تغییر در کلسترول، قند خون، تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی شود. خطر ابتلا به آلرژی، چاقی، و ناباروری نیز با استفاده از پارابن ها شدنی تر میشود.

در ادامه به تفصیل اثر پارابن روی سلامتی را بررسی میکنیم.

پارابن ها با صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست غریبه نیستند. پارابن ها در 85 درصد محصولات بهداشتی، زیبایی و مراقبت شخصی وجود دارند. آنها معمولاً تحت پارابن های متیل، اتیل، پروپیل، ایزوپروپیل، بوتیل یا ایزوبوتیل فهرست می شوند.

ایا استفاده از پارابن ها در محصولات آرایشی بهداشتی توصیه می شود ؟

پارابن ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که از دهه 1920 به طور گسترده به عنوان نگهدارنده مصنوعی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند. از آنجایی که لوازم آرایشی میتوانند بدون حضور نگهدارنده ها منجر به رشد باکتری ها و قارچ ها شوند ، قرار دادن یک ضد قارچ امری ضروریست . اما بعد از پدیدار شدن پارابن ها در ادرار بزرگسالان و تحقیقاتی مبنی بر جذب این مواد متوجه باید ها و نباید هایی در این اکتیو شدند .

چه محصولاتی حاوی پارابن هستند؟

پارابن ها در طیف گسترده ای از محصولات ماندگار (LEAVE ON) و شستشو دهنده( LEAVE OFF) ، به ویژه آنهایی که گایه آب هستند، مانند شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود. خواص ضد میکروبی آنها در برابر قارچ ها و باکتری های گرم مثبت موثرتر است. مرطوب‌کننده‌ها، پاک‌کننده‌های صورت و پوست، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها، ژل‌های اصلاح، خمیر دندان، لوازم آرایش و بسیاری از محصولات دیگر حاوی پارابن هستند.

آیا پارابن ها از طریق پوست جذب بدن می شوند ؟

متاسفانه بله ، آنها از طریق پوست جذب بدن می شوند، متابولیزه می شوند و از طریق ادرار و صفرا دفع می شوند.

دختران نوجوانی که هر روز آرایش می‌کنند، 20 برابر سطح پروپیل پارابن در ادرارشان در مقایسه با دخترانی که هرگز یا به ندرت آرایش نمی‌کنند داشتند.

اثرات منفی پارابن بر سلامتی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مواد موجود در مواد غذایی و لوازم آرایشی را برای ایمنی آزمایش می کند. FDA گفت که استفاده از 0.1٪ متیل و پروپیل پارابن برای غذا و نوشیدنی بی خطر است.

لوازم آرایشی معمولاً بین 0.01٪ تا 0.3٪ پارابن دارند.  در استفاده بیش از حد از محصولات پارابن دار حتی در دوز مجاز بدن دچار عارضه های زیر میشود :

برای خواندن مقاله عوارض کامل پارابن و تمام حقایق آن در این قسمت کلیک کنید.

  • تغییرات در عملکرد هورمونی و تغییرات در عملکرد مغزی
  • تغییرات در کلسترول و قند خون بالا
  • تغییرات در هورمون های تیروئید و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی
  • حساسیت، آلرژی و بثورات و یا مسائل باروری
  • خطر چاقی و…

یک مطالعه نشان داد که بوتیل و ایزوبوتیل پارابن از یادگیری در حیوانات جلوگیری می کند. همین حیوانات همچنین سطوح پایین آنتی اکسیدان، التهاب بیشتر و اضطراب را تجربه کردند.

در مقالات دیگر از کیمیا نفیس به طور کامل به عوارض این اکتیو پی میبریم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه