جوش های سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه نوعی آکنه (آکنه بزرگسالی) هستند. آنها برآمدگی های باز روی پوست هستند که با چربی اضافی و پوست مرده پر شده و در اثر برخورد با هوا اکسید می شوند . به نظر می رسد کثیفی در برآمدگی ها باشد، اما در اصل اکسید شدن چربی درون فولیکول ها در تماس با هوا باعث ایجاد لکه های تیره می شود.

جوش های سرسیاه شکل خفیف تری از آکنه می باشد . برجستگی های تیره و باز در پوست شما مشخصه اصلی جوش های سرسیاه است. آنها مانند جوش های سرسفید درد نمی کنند و احساس ناراحتی نمی کنند.

چه کسانی به جوش سر سیاه مبتلا می شوند و چرا ؟

جوش‌های سرسیاه معمولاً در همه سنین رخ میدهد ولی این موضوع در نوجوانان بیشتر دیده می شود . اما بزرگسالان نیز به وفور به این موضوع دچارند . خبر خوبی که درباره آنها وجود دارد این است که جوش های سر سیاه درمان شده و در اکثر اوقات عامل خطر ناک درونی ندارند.

جوش های سر سیاه بسیار رایج هستند. آنها بیشتر در بین نوجوانان شایع هستند، اما 10٪ تا 20٪ از بزرگسالان نیز جوش های سر سیاه دارند.

جوش های سر سیاه بیشتر در کدام قسمت ها دیده می شوند ؟

صورت (به خصوص بینی و چانه، گاهی اوقات گونه ها)، گردن، پشت و سینه در انسان عموما جوش های سرسیاه ایجاد میشود. با این حال، غدد سباسه (چربی) در سراسر بدن انسان وجود دارند . غدد چربی  یک روان کننده روغنی به نام سبوم آزاد می کنند که به مرطوب نگه داشتن پوست و موهای شما کمک می کند.

اما به صورت کلی میتوان گفت جوش های سر سیاه در مناطق برامده بدن بیشتر اتفاق می افتد مثل ( نوک بینی ، چانه ها و …).

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند و بیشتر آنها به فولیکول های مو متصل می شوند. جوش‌های سرسیاه  باز و جوش‌های سر سفید بسته هستند. اگر غدد چربی ملتهب شوند جوش ها و کومدون رخ میدهد. التهاب می تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

1.     افزایش تولید سبوم (مواد روغنی تولید شده توسط غدد چربی).

2.     تشکیل غیر طبیعی کراتین (پروتئینی که سطح پوست شمارا تشکیل میدهد و هر 28 روز یکبار نوسازی رخ میدهد).

3.     افزایش هورمون ها (هورمون های آندروژنیا به اصطلاح مردانه ).

4.     افزایش حضور باکتری( به عنوان مثال باکتری پی آکنه )  روی پوست که باعث ایجاد آکنه می شود.

نکته مهم : جوش های سرسیاه مسری نیستند جوش های سر سیاه از پوستی به پوست دیگر منتقل نمیشوند.                                                                                                                                                       

آیا جوش های سر سیاه خود به خود از بین می روند؟

جوش‌های سرسیاه گاهی اوقات می‌توانند خود به خود از بین بروند ( بستگی به عمق جوش)اگر جوش سرسیاه نزدیک به سطح پوست شما باشد، به احتمال زیاد خود به خود از بین می رود. با این حال، برخی از دانه های سرسیاه عمیق تر هستند .      

                                      

آیا خارج کردن جوش های سر سیاه با دست به پوست اسیب میزند؟

از بین بردن یا بیرون کشیدن دانه های سر سیاه عموما وسوسه انگیز و لذت بخش است . با این حال، از بین بردن جوش های سرسیاه می تواند چندین مشکل ایجاد کند:

1-    نباید کل جوش سر سیاه را از بین برد. چون ممکن است جوش های سرسیاه را بیشتر به داخل پوست برده، و باعث ایجاد التهاب یا درد شود.

2-    ممکن است باعث بزرگ شدن منافذ شوید

3-    پوست نازک تر و ضعیف تر از ناخن های شماست . این باعث ایجاد التهاب و درد در موضع ، هنگام خروج می شود.

چگونه از جوش های سر سیاه جلوگیری می کنید؟

یک راه کار فوق موثر  برای خروج دائمی جوش های سر سیاه به شما ارائه میدهیم ، با مقالات کیمیا نفیس همراه باشید :

ابتدا جوش را به ارامی خارج کرده و بعد از ده دقیقه روی موضع سرم سالیسیلیک اسید بزنید . بیست دقیقه  بعد سرم ویتامین سی به موضع بزنید . با این فرمول اجازه پر شدن و اکسید شدن را به منفذ پوست نمیدهیم .میتوانیم به جای استفاده از سالیسیلیک اسید و ویتامین سی از محصولات جمع کننده منافذ استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه