بیماری های پوستی که اوره بر آنها اثر میگذراد:

در مقالات متعددی در سایت بامداد کیمیا نفیس اثر اوره بر پوست را بررسی کردیم  و در ادامه اثر اوره بر برخی بیماری های شایع را بررسی میکنیم .

بیماری های پوستی متعددی داریم از جمله : درماتیت آتوپیک ، خشکی ( اگزما ) ، پسوریازیس و … در این مقاله قصد داریم اثر اوره بر این بیماری ها بررسی کرده و در دسترس شما همراه همیشگی قرار دهیم.

  • درماتیت آتوپیک

پوست بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک با افزایش تبخیر سطحی آب  TEWL و اختلال در عملکرد سد پوستی باعث ایجاد خشکی توام با التهاب می شود  . استفاده از کرم های نرم کننده و مرطوب کننده حاوی اوره در رفع این اختلال بسیار کمک میکند. تأثیر مرطوب کننده ها بر درمان درماتیت آتوپیک در تعداد زیادی کارآزمایی بالینی ثبت و انجام شده است.

در مطالعاتی :

دسته ای از بیماران درماتیت آتوپیک شامل 172 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند ، این دسته بیماران مرطوب کننده هایی  حاوی 5٪ اوره را استفاده کردند و نتیجه چنین شد : خطر عود تا 37٪ کاهش پیدا کرد .

اوره چیست ؟ برای خواندن مقالات بیشتر کلیک کنید .

  • خشکی پوست

مطالعات بالینی متعدد از استفاده از فرمولاسیون های حاوی اوره در غلظت های مختلف (اغلب 10٪) برای درمان خشکی پوست وجود دارد. یک مطالعه بالینی  روی 12 بیمار که با پوست خشک شدید در اندام‌های تحتانی مراجعه می‌کردند، پس از استفاده دو بار در روز از کرم اوره 15 درصد به میزان چشم گیری این اگزما بر طرف شده بود.

  • خشکی پوست در بیماران مبتلا به دیابت شیرین

خشکی پوست اغلب در بیماران دیابتی نیز مشاهده می شود و می تواند خطر عفونت و زخم پوست را افزایش دهد. طی یک تحقیقات بالینی 40 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، یک فرمول اوره 5 درصد با سایر مواد مانند آرژنین و کارنوزین باعث افزایش آبرسانی پوست و کاهش قابل توجه خشکی پوست در مقایسه با یک نرم کننده حاوی گلیسرین شد.

  • ایکتیوز

ایکتیوزها گروهی از اختلالات ژنتیکی هستند که با خشکی پوست مشخص می شوند. ایکتیوز ولگاریس  شایع ترین زیرگروه آن است. بیش از دوازده کارآزمایی بالینی انجام شده بر روی 40 بیماران مبتلا به ایکتیوزهای مختلف، با استفاده از فرمولاسیون حاوی  اوره در غلظت های بین 2٪ تا 10٪ بهبود قابل توجهی نشان داده شده است.

  • پسوریازیس

در مقالات متعددی درباره چیستی پسوریازیس صحبت شده است . این بیماری زمانی رخ می دهد که لایه های پوست که قرار است هر 28 روز یک بار نوسازی شوند این نوسازی را به 5 روز یک بار تبدیل کرده و در نتیجه سطح پوست فلسی شکل می شود. غلظت بالای اوره (40 تا 50 درصد) می‌تواند یک جایگزین عالی در درمان پلاک‌های موضعی پسوریازیس باشد. اوره 40% همراه با بیفونازول 1% می تواند در مدیریت پسوریازیس پوست سر موثر باشد. برخی از مطالعات استفاده از غلظت کم اوره (5٪ تا 12٪) را تایید می کنند. اوره در غلظت کم همچنین می تواند اثربخشی بتامتازون و کلسیپوتریول موضعی را افزایش دهد .

  • درماتیت ناشی از تابش( فوتو درماتیت)

درماتیت ناشی از پرتو یکی از شایع ترین عوارض پرتودرمانی است. طی یک سری مطالعات قوی استفاده از اوره تا 3 درصد میتواند به بهبود فوتو درماتیت کمک شایانی کند .

  • درماتیت سبورئیک پوست سر

متداول‌ترین درمان‌های دارویی برای درماتیت سبورئیک( التهابات و خشکی هایی با منشا قارچی )، ضد قارچ‌ها و کورتیکواستروئیدها هستند. اوره دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی همراه با ظرفیت مرطوب کنندگی بالا است. استفاده از اوره  می تواند از پوسته پوسته شدن در بیماران مبتلا به درماتیت سبورئیک جلوگیری کند و نفوذ داروهای موضعی را افزایش دهد. استفاده از فرمولاسیون حاوی 40 درصد اوره و 1 درصد بیفونازول ممکن است در موارد شدید یک گزینه فوق کاربردی باشد.

اختلالات ناخن

اوره 40 تا 50 درصد به طور گسترده برای درمان اختلالات ناخن استفاده می شود. اوره می تواند نفوذپذیری ناخن را افزایش داده و صفحه ناخن را نرم کند. اوره در غلظت های متوسط یا بالا می تواند اثربخشی داروهای ضد قارچی موضعی را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه