هاماملیس

هاماملیس گیاهی با خواص قدرتمند دارویی است که برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها  مورد استفاده قرار می گیرد.

هاماملیس با عنوان فندق افسونگر نیز شناخته می شود و معمولا در علم کازمتیک( آرایشی بهداشتی )این نام به گوش شما آشنا تر است.

هاماملیس گیاهی از مناطق آمریکا و کانادا است ولی در کشورهای اروپایی هم کشت می شود. بیشترین استفاده از برگ هاماملیس در کشور های آمریکا و کانادا (کشور های مبدا این گیاه )صورت می گیرد، رشد کامل این گیاه نیز 10 تا 20 سال است.

اندام مورد مصرفی گیاه هاماملیس برگ آن می باشد. برگ های آن در ابعاد متفاوت رشد می کنند، قسمت تحتانی برگ روشن تر از قسمت فوقانی است، برگ هاماملیس نازک است و کناره آن کمی دندانه ای است، همچنین دارای مزه ای قابض و بدون بو است. البته در بعضی موارد از پوست و شاخه آن نیز برای مصارف دارویی استفاده می شود که برای التهابات بدن بسیار مفید واقع شده است. این گیاه را می توان به شکل ضماد یا دمنوش مصرف نمود.

ترکیبات فعال موجود در گیاه هاماملیس

مهمترین ترکیبات فعال موجود در گیاه فندق افسونگر، عبارتند از:

  • کلسیم اُگزالات Calcium oxalate
  • گالوتانین gallotannin
  • سافرول Safrole
  • کارواکرول Carvacrol
  • اُجنول Eugenol

خواص هاماملیس در مقابله با عفونت های ویروسی

نتایج برخی تحقیقات نشان میدهند، هاماملیس یا فندق افسونگر، می­تواند با انواع مشخصی از عفونت­های ویروسی، مقابله کند.

کرم های حاوی این ماده نیز اثر چشم گیری بر روی زگیل های پوستی که منشا ویرووسی دارند گذاشته است .

در یک تحقیق آزمایشگاهی مشاهده شد که تانن(یک ترکیب آنتی اکسیدان ) موجود در هاماملیس میتواند با ویروس آنفلوآنزای نوع A و ویروس پاپیلومای انسانی مقابله کرده و عوارض ناشی از این ویروسها را کاهش دهد.

نتایج تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است، عصاره هاماملیس میتواند فعالیت ویروس هرپس (عامل تبخال) را مهار کند.

خواص هاماملیس برای بهبود زخمهای دهانی

از گذشته های دور، از گیاهانی با خاصیت قابض، برای درمان زخم های آفت دهان (برفک) و تسکین درد و سوزش ناشی از آن استفاده می شده است.

هاماملیس یکی از این گیاهان قابض است که به دلیل داشتن تانن در ترکیبات خود، می تواند مایعات و ترشحات اطراف زخم های دهانی را خشکانده و به این ترتیب التهاب زخم را کاهش دهد.همچنین از گیاه هاماملیس برای بهبود زخم های پوستی، درمان هموروئید، کاهش التهاب، تورم و خونریزی این زخم ها استفاده می­شود.

گیاه هاماملیس برای پوست

این گیاه  یک ضد التهاب قوی بوده و با تاثیر بر فاکتور های ضد التهابی، منجر به فروکش کردن هر چه سریع تر  موضع متورم شده می شود. این نکته بدیهیست که التهابات عامل اساسی خیلی از عارضه های پوستی هستند ، به عنوان مثال : التهاب می تواند منجر به لک شود ، میتواند باعث پدیدار شدن جوش و در نهایت باعث از بین بردن درخشندگی پوست شود.

برای حل مشکلات پوستی یکی از قطعی ترین راه ها ثابت نگه داشتن شرایط پوست و ضد التهابی کردن است . این امر میتواند با اکتیو های موجود در آبرسان های پوستی و یا کرم شب های ضد التهاب و آنتی اکسیدان انجام شود .

کرم های حاوی هاماملیس این عملکرد را به درستی برای پوست انجام میدهند .

 

طی یک بررسی مشخص شد که هاماملیس میتواند به عنوان جایگزینی طبیعی برای هیدروژن پراکساید در نظر گرفته شود.

هیدروژن پراکساید، ماده ای شیمیایی و مهمترین ترکیب موجود در ساخت دهانشویه و محصولات بهداشتی دهان و دندان است. جوشانده و دهانشویه هاماملیس با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان و ضدالتهاب، می تواند به جای هیدروژن پراکساید مورد استفاده قرار گیرد و عوارض آن را نیز نداشته باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه