HPV چیست؟
ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می شود. بیش از 180 نوع HPV وجود دارد که حدود 44 نوع  از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند اندام تناسلی، دهان یا گلو را درگیر کند.

با نظر بر منبع معتبر بیماری های عفونی و واگیری، HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. بیشتر افراد فعال از نظر جنسی در برخی مواقع به انواع مختلفی از آن مبتلا می شوند، حتی اگر شرکای جنسی کمی داشته باشند(این موضوع خبر از فراوان تر شدن راه انتقال میدهد).

برخی از انواع عفونت HPV تناسلی ممکن است هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نکند. با این حال، برخی از انواع HPV می تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، مقعد و گلو شود.

HPV چگونه میتواند سلول را آلوده کند :

ویروسی که باعث عفونت HPV می شود از طریق تماس پوست به پوست انتقال می یابد. بیشتر افراد از طریق تماس مستقیم جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به عفونت HPV تناسلی مبتلا می شوند.

از آنجایی که HPV یک عفونت پوستی است، برای انتقال نیازی به مقاربت نیست.

بسیاری از افراد مبتلا به HPV هستند و علامتی ندارند این یعنی ؛ حتی اگر شریک زندگی شما هیچ علامتی نداشته باشد، همچنان می توانید به آن مبتلا شوید. همچنین ممکن است چندین نوع HPV داشته باشید.

در موارد نادر، مادر مبتلا به HPV می تواند ویروس را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک ممکن است به شرایطی به نام پاپیلوماتوز تنفسی مکرر مبتلا شود که در آن زگیل های مرتبط با HPV در داخل گلو یا راه های هوایی ایجاد می شود.

زگیل های پوستی از این قاعده جدا نیستند ، همانطور که پیش تر گفته شد این ویروس بیش از 180 نوع دارد که فقط 44 نوع از آنها واژینال هستند و ما بقی در دسته پوستی قرار دارند. انواع پوستی ویروس HPV عموما خطر آفرین نیستند البته به جز نوع  5 و 8 که در بعضی منابع آنها را به عنوان نوع سرطانی یاد میکنند.

انتقال نوع پوستی HPV به نوع واژینال تا تحقیقات 2021 گزارش نشده است پس افرادی که در دست و بدن خود یا خانوادشان این عارضه را دارند ، نگران دریافت نوع واژینال آن نباشند .

نکته حائز اهمیت دیگر درباره HPV این است که این ویروس مثل عموم ویروس ها برای زندگی و زنده ماندن نیاز به میزبان دارد و اگر این میزبان یافت نشود ویروس شانسی برای تولید مثل و زنده ماندن ندارد.این امر را در دوران کرونا متوجه شدیم که اگر لباس دور از محیط خانه و افراد نگه داشته میشد ، احتمالا نود درصد ویروس ها نابود میشدند.

HPV نیز مثل همه چیز در برخورد با اشعه ماورا بنفش خورشید ، در صورت نداشتن میزبان نابود شده و در صورت لانه گزینی در سلول های بدن انسان مخرب تر می شود .

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این ویروس قدیمی ولی تازه شایع شده بیشتر بدانیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه