اسید سالیسیلیک در دوران بارداری

بارداری زمان تغییرات بزرگی برای بدن است. با بزرگ شدن شکم و لگن شما و ممکن است شما در پوست خود نیز تغییراتی را حس کنید که این موضوع شمارا به سمت استفاده بیشتر از محصولات مراقبتی پوست هدایت کند ولی سوال اینجاست : آیا استفاده از همه مواد بهداشتی بلامانع هستند ؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا اسید سالیسیلیک در دوران بارداری بی خطر است یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این ماده پرکاربرد با کیمیا نفیس همراه باشید:

محصولات بدون نسخه (OTC) اسید سالیسیلیک در کازمتیک (صنعت آرایشی و بهداشتی ) زیر دو درصد هستند با این حال برای دوران بارداری دارای محدودیت هایی هستند که در ادامه به آن میپردازیم .

داروهای خوراکی  سالیسیلیک اسید، ایمن نیستند.

برای فهم بهتر مطلب ابتدا به  مشکلات پوستی در دوران بارداری نگاهی میکنیم:

مشکلات پوستی در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان اغلب افزایش سطح آندروژن را تجربه می کنند . تمام تغییرات هورمونی اثری حتی کم بر بدن میگذارند ، از آکنه گرفته تا رشد موهای ناخواسته و خشکی. بسیاری از این اتفاق ها موقتی هستند و پس از تولد نوزاد بر طرف می شوند و برخی دیگر چنین نیستند…

سایر مشکلات پوستی رایج در دوران بارداری عبارتند از:

·        حاد تر شدن پوسته ریزی برای افراد مبلا به درماتیت سبوره(نوعی خشکی با سر منشا قارچ)

·        رگهای واریسی ( به دلیل زیاد شدن وزن و…)

·        لکه های تیره (روی سینه ها، نوک سینه ها یا داخل ران ها)

·        لکه های قهوه ای روی صورت، گونه ها، بینی و پیشانی (ملاسما)

 

یکی از محبوب ترین درمان های مراقبت از پوست، اسید سالیسیلیک است. شما می توانید این ماده را در قدرت های مختلف و در محصولات مختلف (غیر نسخه ای )OTC و نسخه ای پیدا کنید. آیا میتوان آن را در دوران بارداری به راحتی استفاده کرد:

اسید سالیسیلیک اغلب برای درمان بیماری های پوستی زیر استفاده می شود:

·        آکنه

·        شوره سر

·        پسوریازیس

·        درماتیت سبورئیک

·        زگیل

·        میخچه کف پا و…

در مجموع :

اسید سالیسیلیک بخشی از خانواده آسپرین است. هدف آن کاهش قرمزی و التهاب پوست است. در دوزهای بالاتر می توان از آن به عنوان لایه بردار شیمیایی استفاده کرد.

اسید سالیسیلیک و بارداری

به گفته یک محقق آمریکایی در بحث زنان و زایمان ، اسید سالیسیلیک موضعی برای بارداری بی خطر است. اما به دلیل چربی دوست بودن این اکتیو و احتمال جذب سیستمیک( جذب از جفت نوزاد) برخی متعقدند برای بارداری توصیه نمیشود.

مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که مصرف اسید سالیسیلیک خوراکی در اواخر بارداری می تواند خطر خونریزی داخل جمجمه را افزایش دهد.

نکته خیلی مهم اینکه : محصولات پوستی به دوسته کلی تقسیم میشوند : 1- محصولاتی که باید پاک شوند مثل شامپو ، صابون و … (leave off) 2- محصولاتی که پاک نمیشوند مثل کرم ها لوسیون ها و …(leave on) .

وجود سالیسیلیک اسید در محصولاتی که شسته می شوند و زیر دو درصد هستند منع مصرفی برای مادر باردار ندارند و  محصولاتی که شسته نمیشوند ترجیحا در سه ماه دوم و سوم بارداری استفاده نمیکنیم.

جایگزین های اسید سالیسیلیک

اگر سالیسیلیک اسید را برای لایه برداری میخواهید : استفاده از گلایکولیک زیر ده درصد (لایه بردار فومیژن )

اگر سالیسیلیک اسید را برای مهار جوش میخواهید : استفاده 45 روزه از آزالایئک اسید که به مهار ملاسما(لک بارداری ) نیز کمک میکند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه