دلیل محبوبیت ویتامین سی ، چند کاربرده بودن آن است .

در این مقاله به بررسی اثرروشن کننده ویتامین سی میپردازیم:

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها کمک کند (در ادامه مقالات بیشتر توضیح می‌دهیم!) و سطح پوست را درخشان  می‌کند.

یک بررسی در سال 2017 اشاره می کند که استفاده از ویتامین C ، تولید ملانین را مختل می کند.

(ملانین (رنگدانه) مسئول رنگ پوست است.)

ویتامین C می تواند با مهار تولید ملانین، به محو شدن لکه های تیره و هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. همچنین ممکن است به روشن شدن یکنواخت ظاهر ی نیز اثرگذار باشد.

این اکتیو در دوز متوسط به عنوان ضد التهاب است :

با بررسی منبع علمی در سال 2015 دریافتیم که ویتامین C از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند. این بدان معنی است که پوست شما را تسکین می دهد و می تواند پف کردگی ها را (به دلیل لیزر و …)کاهش دهد. (استفاده از اسکوربیک اسید درصد بالا برای رفع التهاب توصیه نمی شود چرا که فرم فعال این ویتامین است .)

جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون(زیاد شدن رنگدانه ها )

هایپرپیگمنتاسیون چیست؟ هایپر(بالا)- پیگمنت (رنگدانه) : بالا رفتن زیاد از حد رنگدانه های پوست  و در نهایت ایجاد لک های نقطه ای .

هایپرپیگمنتاسیون میتواند دلایل زیادی داشته باشد که در مقالات متعدد کیمیا نفیس  به طور کامل آن را بررسی کرده و روش های درمان را نیز بیان کردیم.

ویتامین C مانع تولید رنگدانه (ملانین) می شود، در واقع می تواند هایپرپیگمانتاسیون را از بین ببرد. دقت کنید : ویتامین سی این عملکرد را با مهار تیروزیناز (انزیم تولید رنگدانه ) و اتم مس(اتم کمک کننده به تولید رنگ) انجام  میدهد .

هایپرپیگمانتاسیون ( از جمله لکه های خورشیدی، لکه های پیری و ملاسماو …) زمانی اتفاق می افتد که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. همچنین می تواند در مناطقی که آکنه های خونی و التهابی وجود داشته و کم کم بهبود پیدا کرده نیز به وجود آید.

نکته مازاد : همچنین ویتامین سی برای درمان هایپرپیگمانتاسیون لثه (پر رنگ شدن یا تیره شدن لثه ها ) استفاده می شود، اگرچه مطالعات محدود است.

برای حذف لکه های ایجاد شده توسط جوش های التهابی و هورمونی راه های دیگری نیز وجود دارد که در مقالات دیگر کاملا بررسی میکنیم . به طور خلاصه برای این درمان همراه کردن روتین پوستی  با لایه بردار ها و همزمان مصرف سلول ساز ها بسیار زیاد اثر بخش است .

ترکیبات ویتامین سی اچ ال

آب، گلیسیرین، بتا کاروتن و رتینول ، اسکوربیک اسید ، ویتامین E، پرو ویتامین B5، پروپیلن گلایکول، پانتنول، فنوکسی اتانول، بنزوئیک اسید، ستیل فسفات، سدیم هیدروکساید، گلیکولیک اسید

ویتامین C موجود در این محصول اجازه مصرف را در دور چشم نمیدهد چون از فرم فعال یعنی اسکوربیک اسید استفاده شده است . همچنین به دلیل همراه شدن با رتینول اثر فوق بالایی گذاشته و این ویتامین سی برای استفاده در شب توصیه می شود .

ویتامین E موجود در این محصول آنتی اکسیدانی بالا می کند که به نوبه خود اثر سینرژیک با ویتامین آ و سی ایجاد می کند.

توام شدن این محصول با گلیکولیک اسید که ریز ترین AHA  است باعث بالا بردن قدرت روشن کنندگی و حساسیت به نور میشود که این یعنی : مصرف این محصول در شب و دور از نور خورشید توصیه می شود.

نکته کوتاه درباره  ویتامین A:

ویتامین A باعث افزایش رطوبت پوست صورت شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.همچنین ویتامین آ شامل مقادیر زیادی از بتا کاروتوئن و رتینول است که یک آنتی اکسیدان قوی است و به مبارزه با رادیکال های آزاد در پوست می پردازد. بنابراین جذب منظم ویتامین آ خطوط ظریف، لکه های تیره و تجمع رنگ دانه ها را کاهش می دهد.این ویتامین تولید بیش از حد سبوم در پوست صورت را کاهش داده و با پاک سازی پوست از سلول های مرده باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود و  به روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست کمک می کند.( درباره این ویتامین بزودی مطالب کامل تر و با رویکرد علمی بارگزاری میشود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه