عموما در مقالات میبینیم که ویتامین سی را برای کاهش اثرات خورشید بر پوست موثر میدانند، در گذشته نیز بارها شنیدیم که ویتامین سی را برای شب توصیه کردند. در این صورت تکلیف چیست ؟ علم چه میگوید؟

کیمیا نفیس در یک بند به شما پاسخ میدهد:

ویتامین سی یک اسید میوه است : یعنی یک AHA. این بدان معنیست که لایه برداری نسبی دارد ، پس با نازک کردن لایه ها میتواند درصد خیلی کمی پوست را به نور حساس کند . اما همین ویتامین سی یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست که این نیز چنین تعبیر میشود :  یکی از مهمترین منابع ایجاد رادیکال های آزاد ( فاکتور های مربوط به پیری ، لک و …) است و ایجاد اکسیدان روی پوست میکند این درحالیست که ویتامین سی دقیقا پادزهر آن می باشد و بعد از مصرف آن آنتی اکسیدانی رخ داده و از بروز لک یا پیری جلوگیری میکند .

نتیجه اینکه :  ویتامین سی یک چهره ی دو رو برای ما دارد و اگر میخواهیم در روز از آن استفاده کرده و از خاصیت آنتی اکسیدانی آن بهره مند شویم :از ویتامین سی های محلول در آب و با در دوزهای متوسط و در محصولاتی که فاقد لایه بردار (گلایکولیک اسید و …) و خانواده ویتامین A( رتینول ها ) و ترکیبات ضد لک (آلفا آربوتین ، هیدروکینون و…) هستند ، مصرف کنیم .

در کنار کیمیا نفیس باشید تا بیشتر این بحث را بسط دهیم :

ویتامین سی و آسیب خورشیدی

نکته مهم : باید بدانیم که قرار گرفتن بیش از حد در معرض اکسیدان یا همان رادیکال های آزاد( از طریق آلاینده ها یا تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) ) سبب کاهش سطح ویتامین C در پوست شما می شود.

کلید :کم شدن سطح ویتامین سی در پوست یعنی کم شدن تولید کلاژن

آسیب خورشید توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. اینها اتمهایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که می‌توانند از آن‌ها یک الکترون را پس بگیرند، این موضوع می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شود.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است.

سوال : آنتی اکسیدان چیست ؟ آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به این رادیکال های آزاد از سلول های سالم پوست محافظت می کنند و اجازه آسیب رسانی رادیکال ها را نمیدهند.

همچنین این ویتامین  به  تسکین آفتاب سوختگی نیز کمک می کند. چگونه ؟

طبق  بررسی منابع معتبر در سال 2017، ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی( ضد التهابی )، گردش سلولی را تسریع می کند. از این رو  سلول های آسیب دیده را با سلول های جدید( سالم )جایگزین می کند.

در بررسی های سال 2017 ذکر شده است که استفاده موضعی از ویتامین C، در ترکیب با ویتامین E و سایر ترکیبات، آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (معروف به آفتاب سوختگی) را کاهش می دهد.

با بررسی یک ژرنال علمی در سال 2020، نشان داده شد که ترکیبی از تیروزین، روی(زینک ) و ویتامین C باعث میشود ؛ عملکرد زیستی ویتامین سی 20 برابر بیشتر از ویتامین C به تنهایی می شود. اگر از کیمیا نفیس بپرسید کدام محصولات این ترکیبات را با هم دارند به شما پاسخ میدهد : هر ویتامین سی که دوست دارید مصرف کنید و در کنار آن از قرص های تقویتی حاوی زینک(روی ) استفاده کنید .

درباره ویتامین سی این نکته را حتما در نظر بگیرید :

حتماً تاریخ مصرف محصول خود را بررسی کنید. اگر محصول تیره یا تغییر رنگ داده باشد، ویتامین C احتمالا اکسید (خراب )شده است. اگرچه استفاده از این محصول هنوز ایمن است، اما دیگر مزایای مشابهی ندارد.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

اگرچه تحریک از این ویتامین بعید است، ولی همیشه باید قبل از استفاده کامل، یک تست پچ انجام دهید( به خصوص اگر در گذشته از این اکتیو در روتین پوستتان استفاده نمیکردید).

اگر پوست شما حساس است، از محصولات حاوی اسید ال اسکوربیک(فرم فعال ویتامین سی ) اجتناب کنید. محصولات دارای منیزیم آسکوربیل فسفات ممکن است کمتر باعث تحریک شوند.

محصولات ویتامین C

پایداری سرم تحت تأثیر دو چیز است:

  • فرمولاسیون محصول
  • بسته بندی

مشتقات ویتامین C برای پایداری بیشتر در محصول طراحی شده اند:

  1. اسید ال اسکوربیک
  2. آسکوربیل پالمیتات
  3. منیزیم آسکوربیل فسفات
  4. آسکوربیل گلوکوزاید
  5. و …

نکته مهم در بسته بندی : بطری باید مات و هوابند باشد.

ارتباط این نوع محصول با آب و یا محیط های اکسید کننده باید صفر باشد.

اگر شروع به احساس سوزش یا ناراحتی کردید، مصرف را قطع کنید.

در کنار ما می توانید ویتامین سی مورد نظر خورد را آنالیز و بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه