رتینول (نوع خاصی از ویتامین آ ) یک اکتیو معجزه آسا برای پوست شماست ولی این ماده فوق العاده دارای محدودیت ها و شرایط خاص برای استفاده می باشد  . در سایت بامداد کیمیا نفیس به طور کامل با ویژگی های آن آشنا می شویم .

رتینول ماده‌ای است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به صورت otc( بدون نسخه )وجود دارد. ممکن است  برای شما رابطه ای بین دوران بارداری و محصولاتی که استفاده میکنید وجود نداشته باشد ولی واقعیت چیز دیگریست ، در دوران بارداری شما به غیر از خودتان ، در حال مراقبت از یک جنین در حال رشد هستید پس در نتیجه تمام عملکرد های شما بر جنین اثر گذار است.

سوال اینجاست : آیا استفاده از اکتیو های یا کرم ها یا محصولاتی پوستی ، آنقدر جذب دارند که بر جنین اثر گذار باشند ؟

باید گفت بله . بارداری دوران پر ریسکی است(به خصوص در سه ماهه دوم که زمان شکل گیری تمام اجزا بدن جنین است ) و حتی کمترین درصد خطر آفرینی باید با احتیاط انجام شود.

در ادامه با ما باشید :

رتینول چیست؟

رتینول یک زیرگروه رتینوئید است که از ویتامین A مشتق شده است. برخلاف رتینوئیدهایی (راکوتان : برای آکنه )که نیاز به نسخه دارند، رتینول به عنوان یک ماده در کرم های پوست، ژل ها، سرم ها، لوسیون ها و غیره به صورت نسخه ای و غیر نسخه ای در داروخانه ها ، گالری ها ، حتی گاها مطب های زیبایی  به فروش می رسد.

رتینول یک معجزه است ولی به طور خلاصه میتوان گفت دارای اثرات ضد پیری و ضد آکنه است. رتینول با افزایش تولید کلاژن و الاستین در عمق لایه داخلی پوست (درم) ضد چروکی را تسریع میکند.

رتینول همچنین با از بین بردن سلول‌های مرده پوست (افزایش ترن اور سلولی ) ، سطح پوست را لایه‌برداری می‌کند که می‌تواند به رفع لکه‌ها کمک کند.

در باره کاربرد دقیق این اکتیو در مقالات متعددی صحبت کردیم ، با ما همراه باشید :

آیا استفاده از رتینول در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور صریح میتوان گفت : مصرف رتینول در دوران بارداری توصیه نمی شود.

نکته مهم اینکه:  ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای کمک به  رشد جنین ضروری است. سلامت چشم جنین، سیستم ایمنی بدن و رشد اسکلتی آن نیز به این اکتیو وابسته است .

نوع خوراکی ویتامین آ در برخی سبزیجات مثل هویج (بتاکاروتن ها ) وجود دارد و برای مادر باردار (در حد تعریف شده از سمت پزشک) منعی ندارد ولی نوع سنتزی و دارویی آن برای دوران بارداری توصیه نمیشود.

هنگامی که مشتقات ویتامین A مانند رتینول را مصرف می کنید، از جفت عبور کرده و توسط جنین جذب می شود.

دقت کنید ویتامین آ ، در نسل های متفاوتی وارد بازار شد و هر کدام بستگی به میزان جذبی که توسط جنین دارد ، محدودیت هایی را به خود اختصاص میدهد.

به عنوان مثال تازاروتن (نسلی سنتزی از ویتامین آ ) و آیزو ترتینوئین(راکوتان، نوعی ویتامین آ  ) در دسته فوق خطر آفرین برای مادر باردار تقسیم بندی می شود و باید شش ماه قبل از بارداری مصرف قطع شود ، این در حالیست که استفاده از رتینول ها و خود ترتینوئین یا حتی آداپالن ها (نسلی سنتزی از ویتامین آ ) فقط محدودیت مصرف دارند و توصیه نمیشوند(عموما خطر سقط برای آنها تعریف نمی شود ) .

اگر ویتامین A در بدن شما بیش از حد باشد، می تواند به سطوح داخلی تر  برسد و سمی عمل کند.. مقادیر اضافی به جای دفع روزانه در بافت چربی بدن و کبد جنین ذخیره می شود.

نکته مهم : گاها سوال میشود که حتی در محصولات مالیدنی نیز خطر آفرین است؟

حتی اگر رتینول به صورت موضعی استفاده می شود ، می تواند جذب جریان خون شود و برای جنین مضر باشد.

کاملاً مشخص نیست که جنین در حال رشد به چه مقدار ویتامین A نیاز دارد یا این ماده مغذی مهم در چه مرحله ای برای جنین  مضر می شود ولی این بدیهیست که هیچ جای ریسکی وجود ندارد.

به دلیل احتیاط فراوان، اکثر پزشکان استفاده از محصولات رتینول را در دوران بارداری حذف می کنند. آنها همچنین ممکن است توصیه کنند که مصرف رتینول را در حین تلاش برای باردار شدن و در دوران شیردهی متوقف کنید.

پرسش و پاسخ

من از کرم های رتینول استفاده کرده ام و باردارم و البته نگران هستم. باید چکار کنم؟

اگر از محصولات رتینول استفاده کرده اید و باردار هستید، نترسید. کافیست مصرف را قطع کنید .

خطرات استفاده از رتینول در دوران بارداری چیست؟(به گزارش یک مقاله معتبر مضرات احتمالی رتینوئید ها به صورت زیر است)

  • تاخیر در رشد قبل از تولد یا در دوران نوزادی
  • ناهنجاری های جمجمه و صورت (جمجمه صورت)، از جمله شکاف کام و هایپرتلوریسم (چشم های با فاصله زیاد)
  • گوش های کوچک و کم تنظیم، شنوایی از دست رفته و یا کم شنوایی
  • مشکلات سیستم عصبی مرکزی ( مانند هیدروسفالی)
  • تاخیر در رشد و ناتوانی های یادگیری
  • ناهنجاری های قلبی
  • مشکلات مربوط به غده کلیه، غده تیموس و غده پاراتیروئید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه