شوره سر

شوره سر وضعیتی از پوست سر است که باعث ایجاد لکه های پوستی می شود. اگر موهای تیره دارید یا از رنگ های تیره کننده استفاده می کنید، ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن در مو یا برس خود شوید. همچنین ممکن است شوره موی سر باعث خارش پوست سر شما شود. به عبارت دیگر شوره سر ریخته شدن سلول های مرده اسکالپ است و نباید با خشکی پوست سر اشتباه گرفته شود. پوست انسان در سطحی ترین لایه خود به دلیل داشتن کراتین مدام در حال بازسازی سلولی است پس در نتیجه این پوست های مرده قدیمی جدا شده و باید پوستی جدید جایگزین آن شود. نکته اینکه این بازسازی پوست در همه نقاط پوست صورت می گیرد اما وقتی فرآیند جایگزینی و مرک اسکالپ زیادتر شود، افرادی که قارچ Malassezia (قارچی که بطور طبیعی بر روی پوست زندگی می کند) بیش از حد دارند، سلول های پوستی آنها سریعتر از حد معمول تکثیر می شوند و شوره بیشتری دارند ، به شکل ذرات سفید قابل رویتی ظاهر می شود که به آن شوره سر می گویند. شوره سر با خارش و تحریک پوست سر همراه است و شکل آن روغنی است.

حقایقی در مورد شوره سر

مهمترین حقایقی که باید در مورد شوره موی سر بدانید به شرح زیر است:

1. شوره سر بی ضرر است.

2. اگرچه ، شوره سر یک بیماری شایع است ، اما درمان آن می تواند شرم آور (باعث خجالت) و دشوار باشد.

3. شوره سر مربوط به بهداشت نیست، اما شستن و شانه زدن موها می تواند به از بین بردن پوسته های قدیمی پوست کمک کند.

4. درمان های مختلفی برای شوره سر در داروهای خانگی ، محصولات بدون نسخه و محصولاتی که نسخه لازم دارند ، وجود دارد.

5. شوره سر قابل انتقال نیست

 

علائم و نشانه های ایجاد شوره سر

علائم و نشانه های شوره سر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. پوسته های پوستی روی پوست سر، مو ، ابرو ، ریش یا سبیل و شانه های شما ایجاد می شود

2. پوست سر خارش دارد

3. پوست سر به صورت پوسته های زبر و فلس مانند در نوزادان با درپوش گهواره

4. اگر استرس داشته باشید ممکن است علائم و نشانه های آن شدیدتر باشد و در فصول سرد سال پوست شما می سوزد.

دلایل ایجاد شوره سر

علت شوره سر به طور دقیقی شناخته نشده است.

بر طبق یک نظریه شوره سر با تولید هورمون مرتبط است، زیرا اغلب در زمان بلوغ شروع می شود که احتمالاً می توان آن را اثر آنزیم 5-آلفاردوکتاز دانست. به صورت کلی می توان گف سه عامل بسیار مهم در ایجاد شوره نقش دارند:

نقص سلول های شاخی سطح پوست:

سلول های شاخی عموما بدون هسته هستند و در اصطلاح به آنها سلول های مرده می گویند، چون توان زایش ندارند. در پی این موضوع اگر دسته ای سلول هایی که باید بدون هسته باشند هسته دار شوند و زایش کنند، پوسته ریزی با سرعت بالایی انجام می شود و سلول های شاخی هسته دار شده رشد کرده و می ریزند و یا اگر در لایه هایی زیرتری قرار دارند، با زایش زیاد از حد سلول های مرده سطح پوست را به بالا می رانند. این مورد در مواردی می تواند ارثی باشد.

2. کم آبی پوست سر:

دلیل این می تواند هر چیزی باشد. به عنوان مثال رژیم غذایی، فصل های خاص سال، شتسشو با شامپو های نا متناسب و …. این نوع شوره عموماً با ترکیبات آبرسان موجود در شامپو و سالیسیلیک اسید قابل درمان است.

3. قارچ:

دلیل این نوع شوره قارچی است که عموما در پوست بدن انسان همزیستی دارد، اما تا پوست شرایط رشد و زایش بیش از حد آن را تامین می کند، تبدیل شوره چرب می شود. نوع شدید این بیماری را درماتیت سبورئیک می نامند.

این سه عامل بالا مجموعه هایی دارند که در ادامه به آن پرداخته می شود.

در اینجا ما به 9 عامل که ممکن است در شوره موی سر موثر باشد نگاه می کنیم:

9 عامل موثر در شوره سر:

1. درماتیت سبورئیک

افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک دارای پوستی تحریک کننده و روغنی هستند و احتمالاً شوره سر دارند. درماتیت سبورئیک بسیاری از مناطق پوست را شامل می شود، از جمله قسمت پشت گوش، استخوان سینه، ابرو و دو طرف بینی. پوست به رنگ قرمز، چرب و پوشیده از مقیاس پوسته پوسته سفید یا زرد خواهد بود. درماتیت سبورئیک ارتباط نزدیکی با مالاسزیا دارد، قارچی که به طور معمول روی پوست سر زندگی می کند و از روغن هایی که فولیکول های مو ترشح می کند، تغذیه می کند. معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما در بعضی از افراد بیش فعال می شود و باعث تحریک پوست سر می شود و سلول های اضافی پوست ایجاد می کند. از آنجا که این سلول های اضافی پوستی از بین می روند، آنها با روغن مو و پوست سر مخلوط می شوند و شوره را تشکیل می دهند. شانه کردن و شست و شو کافی نیست. شستن یا شانه کردن مو به طور مرتب خطر ابتلا به شوره سر را کاهش می دهد، زیرا در ریختن طبیعی پوست کمک می کند.

2. مخمر

یکی از دلایل ایجاد شوره سر مخمر است. افرادی که به مخمر حساس هستند، شانس بالایی برای شوره سر دارند، بنابراین ممکن است مخمر نقش داشته باشد. شوره سر اغلب در ماه های زمستان شدیدتر است و با گرمتر شدن هوا بهتر می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که نور ماوراء بنفش-(A (UVA از خورشید با مخمر مقابله می کند.

3. پوست خشک و آب و هوا

افرادی که پوست خشکی دارند، احتمال بیشتری برای بروز شوره سر دارند. هوای سرد زمستان همراه با اتاق های بیش از حد گرم یکی از دلایل خارش و پوسته پوسته شدن پوست است. شوره سر که از پوست خشک ناشی می شود، دارای پوسته های کوچکتر و بدون چربی است.

4. محصولات مراقبت از پوست و شامپو

برخی محصولات مراقبت از مو می توانند باعث ایجاد پوستی پوسته پوسته شده و خارش دار شوند. شامپو زدن مکرر ممکن است باعث ایجاد شوره شود، زیرا می تواند پوست سر را تحریک کند. برخی افراد می گویند عدم شامپو زدن کافی باعث ایجاد روغن و سلول های مرده پوست شده و منجر به ایجاد شوره سر می شود، اما شواهد کافی وجود ندارد.

5. شرایط خاص پوستی

مبتلایان به پسوریازیس، اگزما و برخی دیگر از اختلالات پوستی بیشتر از سایرین به شوره سر مبتلا هستند. Tinea capitis یک عفونت قارچی هم که به عنوان کرم حلقوی پوست سر شناخته می شود، می تواند باعث ایجاد شوره سر شود.

6. شرایط پزشکی

بزرگسالان مبتلا به پارکینسون و برخی از بیماری های عصبی دیگر بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک هستند. در یک مطالعه مشخص شد که بین 30 تا 83 درصد از مبتلایان به HIV، درماتیت سبورئیک دارند، در حالی که در جمعیت عمومی 3 تا 5 درصد است. بیمارانی که در اثر حمله قلبی یا سکته مغزی بهبود می یابند و مبتلایان به سیستم ایمنی ضعیف ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر باشند.

7. رژیم غذایی

عدم مصرف کافی غذاهای حاوی روی ، ویتامین های گروه B و برخی از انواع چربی ها ممکن است خطر را افزایش دهد.

8. استرس روانی

ممکن است بین استرس و بسیاری از مشکلات پوستی ارتباط وجود داشته باشد.

9. سن

شوره سر از بزرگسالی تا دوران میانسالی بیشتر محتمل است، اگرچه می تواند مادام العمر باشد. این بیماری برای مردان بیشتر از زنان است، احتمالاً به دلایل مرتبط با هورمون ها. شوره سر یک بیماری موضعی برای پوست است که علاوه بر ظاهری نا خوشایند و دردسرهای آن، عوارضی نیز در پی دارد که از جمله آن ریزش شدید موهای سر می باشد که در اثر خارش های شدید پوست سر ایجاد می گردد. پس در نتیجه درمان شوره سر یک مسئله حائز اهمیت است که باید پس از گرفتار شدن به شوره سر باید به آن پرداخته شود. اگر می خواهید در این مقاله بهترین راه های درمان شوره سر از جمله شامپو ها و محصولات قابل استفاده و ترکیباتی که باید این محصولات داشته باشند و طرز شستشوی موها در دوره درمان شوره سر را به شما ارائه می دهم تا بتوانید از شر شوره های سر خلاص شوید.

ممکن است در طی دوره ای که مبتلا به شوره سر خشک یا چرب می شوید تا زمانی که به فکر درمان آن می افتید سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کنند که ما این سوالات متداول را طبق تجربه 25 ساله خود در پایان مقاله بیان نموده و به همراه پاسخ به شما نشان می دهیم. توصیه می کنم این مطالب را مطالعه کنید چون % 90 سوالات شما در بین همین سوالات می باشند.

دو نوع محصولات درمان شوره سر وجود دارد:

عوامل ضد میکروبی و تنظیم کننده های کراتینه سازی.

داروهای ضد میکروبی، قارچ ها را از پوست سر خارج می کنند در حالی که عوامل تنظیم کننده کراتین سازی از پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کنند.

ترکیبات ضد میکروبی: سلنیوم سولفاید (Selenium disulfide)، کتوکونازول (Ketoconazole) و سیکلوپیروکس اولامین (Ciclopirox olamine) و … معروف ترین عوامل ضد میکروبی هستند.

ترکیبات تنظیم کننده کراتینه سازی:

اسید سالیسیلیک، گوگرد، کل تار، روی پیریتیون، کلوبتازول معروف ترین عوامل تنظیم کننده کراتینه سازی هستند.


ضد شوره های گیاهی (درمان های خانگی):

1. سرکه سیب

سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار
کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان
PH پوست سر را تغییر می دهد، در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

سرکه سیب

2. ماست

ماست، نه تنها ماده بسیار خوبی برای مو و پوست سر شما است، بلکه یک راه عالی برای از بین بردن شوره سر نیز می باشد. ماست ساده را بردارید و آن را روی پوست خود بمالید.اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید، حالا کمی از شامپو برای شستن پوست سر خود
استفاده کنید.

روش دوم: ماست در کنار دنیایی از خواص، برای برطرف کردن شوره سر هم درمانی عالی قلمداد می شود. راه و زمان درست اینطور است که ماست را با نوک انگشتانتان به کف سر مالیده و بعد از 15-10 دقیقه به خوبی آبکشی کنید و بعد از آن موهایتان را طبق روال طبیعی استحمام بشویید.

خواص ماست

3. ماساژ روغن نارگیل

کمی روغن نارگیل را حرارت داده و پوست خود را با آن، به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند و صبح روز بعد با شامپو بشورید. پاک کردن روغن از سر دشوار خواهد بود. در صورت لزوم دو بار موهایتان را شامپو کنید. روغن نارگیل و مخصوصا روغن های گرم، پوست سر و مو را مرطوب می کنند، پس این روش را هر هفته تکرار کنید.

4. روغن درخت چای

روغن درخت چای را در کف دست خود بریزید و پوست سر و موی خود را با آن ماساژ دهید. یک شب بماند، صبح موهایتان را آبکشی کنید.

5. لیسترین

متیل سالیسیلات و منتول می تواند خارش را تسکین دهند. یک تکه پنبه را در لیسترین فرو ببرید و روی سر خود قرار دهید و بعد از استفاده قطعا سورپرایز خواهید شد.

6. روغن زیتون

از روغن زیتون طبیعی و خالص استفاده کنید ؛ اگر در دسترس ندارید، از روغن زیتون معمولی و همیشگی خود برداشته و آن را حرارت دهید و روی مو و پوست خود بمالید.به آرامی ماساژ دهید.روغن زیتون رطوبت از دست رفته شما را برمی گرداند ؛ موهای شما سالم، براق و البته
بدون شوره سر می شود.


7. شنبلیله
مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد. دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید.


8. آسپیرین:
آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت دو دقیقه روی موها بماند. سپس آن را با آب
شست وشو دهید.


درمان شوره سر در کازمتیک عموما با شامپو های ضد شوره تا میزان قابل توجهی قابل کنترل است و حال این نکته حائز اهمیت است که در شامپو های ضد شوره چه مواد موثره ای وجود دارند؟

در مقالات علمی سایت کیمیا نفیس در بخش اکتیوها این مقاله به صورت جامع بارگذاری شده است. همچنین در بخش درباره محصولات به صورت کامل پیرامون مواد موثره موجود در ضد شوره ها صحبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه