چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟

آیا می دانید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید؟ برای مراقبت از پوست های چرب ، از کدام مواد آرایشی استفاده کنیم و مصرف کدام یک را متوقف کنیم؟ خوردن کدام مواد غذایی چربی پوست را افزایش می دهد؟ این ها سوالاتی است که در این نوشته به آن پاسخ می دهیم.

پوست چرب

اصول مراقبت از پوست چرب

 

امروزه، در بیشتر آگهی ها و صفحات مجازی موجود در فضای اینترنت، با واژه ترمیم و جوانسازی پوست مواجه می شویم. کلینیک ها و مراکز درمانی پوستی نیز وقت پشه پراندن ندارند. همه به دنبال راهی مناسب برای درمان پوست خود هستند. اما آیا این همه تکاپو و صرف این همه هزینه برای پوست واجب است؟

پوست بدن انسان، از لایه های مختلفی تشکیل شده است که مراقبت از آن اصولی دارد. مهم ترین گام برای مراقبت از پوست ،آگاهی از تیپ یا نوع پوست است.

پوست ها به چهار دسته خشک، معمولی، مختلط و چرب تقسیم می شوند و هر یک مراقبت مناسب خود را می طلبند.

 

چگونگی تشخیص نوع پوست چرب !!

چگونه می توانم نوع پوست چرب را تشخیص دهم؟

برای تشخیص نوع پوست باید به نوع پاک کننده ای که استفاده می کنید و احساسی که بعد از استفاده از آن دارید، توجه کنید.

بعد از شستن صورت نباید احساس خشکی و کششی روی پوست احساس شود. اگر با پاک کننده پوست چرب صورت خود را می شویید و احساس کشش حس نمی کنید و یا این احساس کشش، کمتر از یک ساعت بدون استفاده از مرطوب کننده ها برطرف می شود، می توان نتیجه گرفت که پوست شما جزء گروه پوست های چرب می باشد. دیگر نشانه های پوست چرب وجود جوش، منافذ باز و براق بودن پوست است که البته این موارد اغلب نشانه ی پوست های چرب است و به ندرت دیگر پوست ها را نیز درگیر می سازد.

حتما شما هم از عوارض و آسیب های پوست چرب خسته شده اید و به دنبال درمانی مناسب برای آن می گردید. تصور عموم بر این است که پوست چرب ،آسیب کمتری نسبت به دیگر پوست ها دارد و دیرتر چروک می خورد. اما در حقیقت اینطور نیست. پوست چرب ،به راحتی کثیف می شود، ظاهری زشت پیدا می کند و در دراز مدت، منافذ باز آن نمایان می شود.

اصطلاح پوست پرتقالی به پوست هایی اطلاق می شود که از شدت چربی، منافذ باز آن مشخص شده است و مانند پوست پرتقال سوراخ های ریزی روی آن پدیدار می شود.

اصول مراقبت از پوست چرب:

مراقبت از پوست چرب به استفاده از شوینده و محلول و سرم محدود نمی شود. بلکه مهم ترین گام برای حفظ سلامت این پوست، استفاده از تغذیه مناسب است. تغذیه مناسب، حاوی روغن های طبیعی است که به شکل کنترل شده مصرف شوند. افراد دارای پوست چرب ،باید از خوردن سرخ کردنی ها و کلیه چربی های اشباع خودداری کنند تا سطح پوستشان، چربی اضافه برای تولید پیدا نکند.

پوست چرب ،باید روزانه 2 بار شسته شود. البته نه با هر صابون و هر شوینده ای… لطفا به این مسئله دقت کنید که پوست چرب باید با شوینده مناسب شسته شود تا فقط چربی اضافه آن گرفته شود. نه همه چربی آن. زیرا اگر پوست در اثر شستشو چربی خود را به طور کامل از دست بدهد، پس از چند دقیقه دو برابر چربی قبل را تولید می کند.

برای مراقبت از پوست چرب ، همیشه از محصولات آرایشی فاقد چربی استفاده کنید تا چربی اضافی، مزید بر علت نشود و آسیب های پوستی تان را تشدید نکند.

همیشه برای شستشوی پوست چرب ،از آب سرد استفاده کنید و پس از شستشوی پوست آن را خشک کنید. زیرا آب سرد به جمع شدن منافذ کمک می کند و آن ها را کوچک تر از آنچه هستند، نشان می دهد. همچنین، رطوبت، موجب تحریک سلول های پوستی شده و چربی آن را افزایش میدهد. پس هیچ گاه صورت خود را خیس نگاه ندارید. در عوض می توانید از مرطوب کننده های آب رسانی استفاده کنید که چربی ندارند.

به هیچ وجه با آرایش نخوابید! هر گاه خواستید این جرم بزرگ را مرتکب شوید، به یاد بیاورید که آسیب نشستن محصولات آرایشی از روی صورت، قابل جبران نیست.

از شوینده ها و ماسک های مخصوص پوست چرب و کنترل کننده چربی استفاده کنید. ماسک جوانه گندم برای پوست های چرب فوق العاده مفید است.

آب کافی بنوشید. اگر پوست نتواند آب لازم را از بدن دریافت کند، به چربی متوسل می شود و 2 برابر چربی همیشگی را تولید می کند.

افرادی که پوست چربی دارند، می توانند با ورزش، چربی را کنترل کنند و منافذ پوستشان را در اثر تعریق پاک نگاه دارند.

پوست چرب

استفاده از شوینده های مناسب پوست چرب

 

محصولات مراقبت از پوست چرب

با گردشی کوتاه در فضای اینترنت و سایت های فروشگاهی، هزاران سایت و پیج  مختلف را می یابیم که محصولات آرایشی و بهداشتی عرضه می کنند و برای هر یک طوماری بلند از خاصیت و ویژگی های درمان کننده نوشته اند. اما این که کدام محصول برای پوست شما مناسب است، بستگی به میزان آسیب های پوستی و شدت آن ها در پوست شما دارد.

شما می توانید از مشاوران پوستی کمک بگیرید و یکی از این محصولات را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. توصیه می شود از خریدن محصولات تقلبی و ارزان قیمت که از برندهای متفرقه نیز هستند اجتناب کنید و برای سلامت پوست خود ارزش قائل شوید.

نیاز نیست انواع و اقسام کرم ها و سرم های پوست چرب را امتحان کنید و همه را نصفه و نیمه رها کنید. شما در طول روز تنها به یک صابون یا محلول شستشوی پوست چرب و یک مرطوب کننده بدون چربی نیاز دارید تا بتوانید چربی پوست خود را کنترل کنید.هزینه های زیادی را کنار بگذارید و پوستتان را پالت نقاشی برندهای مختلف نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه