گونه های برجسته

چگونه گونه های برجسته و صورتی خوش فرم داشته باشیم؟

زیبایی به مجموعه ای از خصوصیات گفته می شود که احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورد و باعث جذابیت شود. به زبان دیگر هر چه صورت یک فرد به ظاهر انسانی نزدیکتر باشد، زیباتر به نظر می رسد. هر چه یک صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزونتری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش می گذارد. لاغر شدن صورت از آن دست مشکلاتی است که کمتر کسی هست که آن را تجربه نکرده باشد. بسیاری از ما با کوچکترین تغییر دربرنامه و رژیم غذاییمان با لاغری صورت روبه رو می شویم. کافی است تمرینات سنگین ورزشی را از سر بگیریم تا در کوتاهترین زمان ممکن جذابیت و زیبایی صورتمان را از دست بدهیم. لاغر شدن صورت یکی از شایعترین مشکلاتی است که غالب مردان و زنان در سراسر جهان با آن روبه رو هستند و برای درمان آن تلاش می کنند.

بخش اول :عادات غذایی و نقش تغذیه سالم بر شادابی پوست

توصیه های دکتر گیتا فقیهی استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مراجعه کنندگانی که خواهان چاقتر شدن صورت و فرم دهی گونه های خود هستند تغییر عادات غذایی، استفاده از مواد غذایی طبیعی در وعده های غذایی خود ، درمان های دارویی و فیزیکی جهت زیبایی هرچه بیشتر می باشد.
استفاده روزانه و گنجاندن مواد غذایی طبیعی همچون بادام، بادام زمینی، گردو، پسته خام، میوه هایی همچون آناناس، موز،آلوئه ورا، خرما، مویز مصرف غلاتی همچون سویای بو داده در میان وعده ها و گاها استفاده از این مواد در وعده غذایی اصلی باعث ایجاد چهره ای جذاب و توپر بعد از استفاده متناوب و دوره ای می گردد. عسل، شیر، کشک و ماست ۳ % چربی همراه با وعده های غذایی طبخ شده می تواند باعث چاقتر شدن صورت و برجسته شدن گونه ها درنتیجه سلامت و جذابیت افرادی گردد که خواهان زیبایی بیشتر هستند.
در وعده های غذایی روزانه مصرف پروتئین ها نظیر سفیده تخم مرغ – گوشت قرمز یا سفید هم به افرادی که دارای صورت لاغری هستند کمک می کند که نواقص ناشی از لاغری آنان به مرور زمان برطرف گردد.
استفاده از برخی جوشانده های طبیعی بعنوان نوشیدنی در طول روز سبب آرامش اعصاب و کاهش تنش های عصبی گردیده و جوشانده هایی نظیر تخم رازیانه یا دمنوش بابونه و گل گاو زبان، اسطوخودوس، سنبل طیب، نعناع وحشی را بصورت ترکیبی و همراه با قندهای طبیعی نظیر خرما، توت و مویز، نیز برای رسیدن به خوش فرمی صورت کاملا کارساز خواهد بود.
برای افرادیکه علاوه بر لاغری صورت، پوست خشک و کم آب دارند لبنیات نظیر شیر طبیعی، سرشیر، خامه پرچرب و کشک را نیز توصیه می کنند. اینگونه افراد بهتر است تخم مرغ کامل را نیز حداقل هفته ای چهار نوبت استفاده کنند.
در دوره درمانی بهتر است نوشیدن زیاد آب را فراموش نکنید، آب میوه و سایر مایعات بهترین و کم هزینه ترین راه برای لطافت پوست و چاقی گونه های صورت است. همچنین تحرک و ورزش به خصوص ورزش های هوازی و دویدن در حد توان به داشتن
صورت شاداب، پوستی شفاف و فرم دهی حواشی صورت کمک می کند.

بخش دوم: درمانهای کلینیکی موثر جهت شادابی و جوانسازی صورت

برخی از افراد مایل هستند با درمان های کلینیکی به جذابیت بیشتر در ناحیه صورت خود برسند. توصیه به اینگونه افراد راهکار های متفاوتی است که بنابر شرایطی همچون سن، نوع و جنس پوست، نوع درخواست و میزان تغییراتی که خود مراجعه کننده از پزشک معالج دارد، بستگی دارد.
گونه گذاری می تواند ظاهر زیبا و جذاب چهره ی شما را باز گرداند روش هایی که برای گونه گذاری پیشنهاد می شوند عبارتند از:

تزریق چربی و PRP

تزریق ژل های حجم دهنده (فیلرها)

RF فراکشنال (RF-NEEDLE)

تکنیک لیفت صورت با نخ

تزریق چربی:

اگر صورتی لاغر و استخوانی دارید تزریق چربی برای شما مناسب خواهد بود البته این در صورتی است که ذخیره ی چربی لازم برای برداشت و تزریق در صورت را داشته باشید در تزریق چربی معمولا از محل هایی که دارای بافت ذخیره ی چربی هستند مانند کنار خارجی ران ، شکم یا پهلوها ،چربی مورد نیاز برداشت شده و پس از آماده سازی به محل های مورد نظر در صورت بویژه در گونه ها و خط خند ه تزریق می شود.
معمولا چربی بیش از میزان مورد نیاز برای تزریق در یک جلسه برداشت می شود و چربی اضافه ذخیره شده و در جلسات ترمیم به فواصل حداقل دو ماه تزریق می شود. در این روش علاوه بر گونه می توان در کل نواحی مورد نیاز در صورت این تزریق را انجام داد. از مزایای این روش می توان حجم دهی به میزان بالا، ارزان بودن، در دسترس بودن و استفاده از مواد خود بدن را متذکر شد. در صورتی که از لاغری کل صورت در رنج هستید این روش برای شما بسیار مناسب خواهد بود. گاهی همراه با سلول های چربی برداشته شده، پلاسمای غنی از پلاسمای خود شخص که در کلینیک یا آزمایشگاه فرآوری و آماده شده است، تزریق می گردد که غنی از فاکتورهای رشد بافتی می باشند.

تزریق ژل:

این روش برای افرادی که صرفا از لاغری موضعی در یک ناحیه از صورت مانند استخوانی بودن گونه در رنج هستند قابل انجام است. مناسب ترین ژل ها برای تزریق، ژل های اسیدهیالورونیک هستند که قابل جذب بوده و تقریبا هیچ عارضه ی جدی به نجای نمی گذارند. استفاده از ژل هایی با ماندگاری بسیار طولانی تحت عنوان پاژ یا ژل های ارزان قیمت و بی کیفیت می تواند عوارض ناخواسته ماندگار به جا گذارد اینگونه ژل ها در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده اند. بنابراین در صورت تمایل به تزریق ژل برای گونه گذاری توصیه ی اکید ما صرفا ژل های و فیلرها استاندارد و با کیفیت ترجیحا از جنس اسید هیالورونیک و پارافین می باشد که سازگاری بیشتری با بافت های صورت دارد.

RF فراکشنال:

این روش برای افرادی که از افتادگی گونه و پیدایش خط خنده شاکی هستند و صورت آنها حجم مناسب را دارد توصیه می گردد. با انجام چند جلسه RF فراکشنال با کلاژن سازی و سفتی پوست افتادگی های موضعی رفع شده و گونه هایی زیبا  و برجسته و خوش فرم خواهید داشت.

تکنیک لیفت صورت با نخ:

تکنیک جوانسازی، بر مبنای جاگذاری نخهای آهسته جذبشونده PDO  در زیر پوست هست. این نخ ها به تدریج و طی چهار تا شش ماه تحلیل رفته و سرانجام ناپدید خواهند شد، اما در این مدت، تکثیر سلول های فیبروبلاست (سلول های سازنده الیاف کلاژن و الاستین که مسئول ایجاد و حفظ شکل و استحکام بافت ها هستند) و ساخت وساز کلاژن و الاستین و گسترش و نوسازی عروق را در پیرامون خود به شدت تحریک می کنند.
تکنیک جوانسازی با نخ موجب می شود تا پوست آویخته را کشیده تر، جوانتر، هموارتر و شفافتر شود. چین و چروک ها محو شده، منافذ پوست ریزتر و باریکتر می شوند، قسمت های آویزان شده پوست استحکام یافته و درنهایت لیفت مناسب و بادوام ایجاد می شود. در هر ثانیه حضور این نخ ها در پوست، ساخت رشته های کلاژن (رشته های جوانی) صورت می گیرد لذا یک جوانسازی و پیشگیری از پیری را طی یک یا دو جلسه درمانی خواهید داشت.

بخش سوم: تاثیر ویتامین ها و مکمل های دارویی بر سلامت و شادابی پوست

متخصصان پوست معتقدند، به طور کلی برای داشتن پوستی سالم و صورتی شاداب استفاده از ویتامین های خوراکی یکی از بهترین روش هاست.

افسانه مولتی ویتامین

اغلب متخصصان معتقدند، وقتی قرار است یک مولتی ویتامین انتخاب کنید بهترین کار این است که با پزشکتان مشورت کنید تا براساس آن چیزی که مد نظر شماست (مثلا افزایش سطح انرژی یا کمک به بهبود سوخت و ساز) برای سلامت پوست هم توصیه به مصرف ویتامین  E و C ، A  به اضافه سلنیوم است. مولتی ویتامین ایده خوبی برای بالا بردن سطح کلاژن پوست و حفاظت از آن است.

ویتامین ها به ۲ دسته تقسیم می شوند:

محلول در آب و محلول در چربی.

۱- ویتامین های محلول در چربی

این ویتامین ها در چربی حل شده و اضافه آنها در کبد ذخیره می شود. به همین دلیل است که نیاز به مصرف همه روزه ندارند. این ویتامینها شامل K و D ، A هستند که همگی در بافت های چربی می توانند تا ۶ ماه ذخیره می شوند. این ویتامین ها گاها ممکن است حتی خطرناک نیز باشند (به خصوص ویتامین A که می تواند باعث مسمومیت شود در صورتیکه زیر نظر پزشک مصرف نگردد)

۲- ویتامین های محلول در آب

این ویتامین ها به سرعت در آب حل می شوند و بدن نمی تواند آنها را ذخیره کند به همین دلیل باید هر روز جایگزین شوند.
ویتامین B و C کمپلکس مثال هایی از این گروه هستند. اگر مقدار نسبتا زیادی از این ویتامین ها را بخورید چون از طریق ادرار دفع شده و لذا آسیبی به بدن نمی زنند. هرچند در دراز مدت باید با پزشک در این رابطه مشورت نمود.

ویتامین E 

با توجه به اینکه این ویتامین در چربی حل می شود ویتامین E برای پیشگیری از آسیب های اکسیداتیو و حفاظت از غشای سلولی مفید است. این ویتامین اهمیت زیادی دارد اما نباید در مصرف آن به عنوان یک مکمل زیاده روی کرد. معمولا با خوردن مولتی ویتامین مقدار کافی از این ویتامین به بدن می رسد.
ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند محلول در چربی است که از اکسید شدن چربی ها پیشگیری کرده و کمک می کند تا پوست رطوبت طبیعی خود را به دست آورد. این ویتامین در بسیاری از محصولات بهداشتی و کرم ها و روغن ها استفاده می شود. این محصولات اغلب ادعا می کنند که به برطرف کردن جای زخم، سوختگی و خراش کمک می کنند ولی همیشه نمی توان این مدعی را پذیرفت.

ویتامین A 

وجود این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد صحیح سلولی، بینائی طبیعی و رشد استخوان ها ضروری است. پیش از اینکه ایزوترتینوئین (آکوتان)  به بازار بیاید گاهی برای درمان آکنه ویتامین A به خاطر قابلیتش در کاهش سایز غدد سباسه و تولید مقدار چربی پوست تجویز می شد.
محصولات موضعی حاوی رتینوئید (فرم مصنوعی ویتامین A) به درمان اختلالات پوستی مثل آکنه و سوریازیس کمک می کند.
رتینوئید لکه های قهوه ای و چین و چروک ها را کاهش داده و پوست زبر و ناصاف را با افزایش turn over و تولید سلول های جدید لطیف تر میکند. در ضمن ویتامین A یک ماده شناخته شده در افزایش تولید کلاژن است.
استفاده موضعی از ویتامین A به دلیل افزایش جایگزینی سلول های مرده با سلول های تازه نتایج بسیار خوبی جوانسازی پوست در پی خواهد داشت.

Q10

یکی از محبوبترین مکملهای بازار در سراسر دنیا برای مقابله با پیری کوآنزیم (CoQ10) است. این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند در عملکرد سلولی است. CoQ10 در تمام سلول های بدن وجود داشته و در تنظیم اکسیداسیون چربی ها و قندها به انرژی نقش مهمی دارد. با این حال هرچه سن بالاتر می رود تولید آن در بدن کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده که ارتباط مستقیمی بین پایین بودن سطح CoQ10 و بسیاری از مشکلات مرتبط با سن از جمله نارسایی قلبی، بالا بودن فشار خون و بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

ویتامین C

گرچه همه ویتامین C را به واسطه توانایی اش در تقویت سیستم ایمنی می شناسند اما این آنتی اکسیدان محلول در آب برای رشد بافتی، شکل گیری کلاژن، التیام زخمها و حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و لثه ها هم ضروری است. اگر بتوانید از طریق خوراکی مقدار کافی ویتامین C دریافت کنید فواید زیبایی آن افزایش خواهد یافت.
ویتامین C پوست را نرم کرده و به برطرف شدن لکه های قهوه ای رنگ کمک می کند. همچنین تولید کلاژن را تحریک می کند و به همین دلیل به ماده ای پرمصرف در محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل شده که برای ترمیم ضایعات ناشی از نور آفتاب به کار میروند. مشکل اینجاست که وقتی ویتامین C در معرض اکسیژن قرار گیرد قدرت آن به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
متخصصان پوست میگویند، برای اینکه پوست بتواند ویتامین  C را جذب کرده و از منافع آن بهره مند شود نیاز به تثبیت این ویتامین در محصولات وجود دارد. در نتیجه بهتر است از محصولاتی استفاده شود که در آن از فرمول تترا هیدروکسیل استفاده شده که شکل شیمیایی مناسبی از ویتامین C است.

ویتامین B3

ویتامین B3 نقش موثری در حفظ رطوبت پوست دارد و این کار را با افزایش تولید اسیدهای چرب و سرامیدها انجام می دهد که هردو عوامل اصلی در حفاظت از پوست هستند. همچنین این ویتامین جانشین خوبی برای عوامل لایه بردار از قبیل اسیدگلیکولیک و اسید سالسیلیک است که در محصولات مربوط به مراقبت از پوست به کار میروند.

ارسالی از:

دکتر گیتا فقیهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه